Werknemer mag onbelemmerd tv en YouTube kijken via pc
12 november 2010 -
Uit onderzoek onder netwerkbeheerders die afgelopen week Infosecurity bezochten, blijkt dat Nederlandse bedrijven hun werknemers ongehinderd tv-programma’s en YouTube-filmpjes op hun pc laten kijken. Alle ondervraagde netwerkbeheerders gaven aan dat werknemers regelmatig naar video of tv-programma’s via internet kijken, ondanks de belasting voor het bedrijfsnetwerk.
Op de vraag of er door de netwerkbeheerder of door anderen bij het bedrijf naar YouTube wordt gekeken, gaf 41 procent aan dat er elke dag naar dit videokanaal wordt gekeken, 33 procent kijkt elke week wel eens een filmpje, 26 procent van de ondervraagden bezoekt YouTube een of twee keer per maand .
Richtlijnen Uit het onderzoek, is uitgevoerd door Blue Coat Systems, blijkt dat 50 procent van de netwerkbeheerders antwoordt dat hun bedrijf wel degelijk duidelijke richtlijnen heeft voor het kijken naar tv en recreatieve filmpjes, dit weerhoudt werknemers er niet van om tv via internet te kijken. Uit de antwoorden blijkt ook dat 33 procent van de bedrijven helemaal geen richtlijnen heeft voor het kijken naar tv via internet, zeventien procent van de netwerkbeheerders had geen idee of er bedrijfsrichtlijnen beschikbaar waren.
Vertraging Het kijken naar video of tv via internet trekt een zware wissel op de beschikbare bandbreedte van een bedrijf, met als gevolg dat ander verkeer, zoals e-mail of bedrijfsapplicaties, zeer traag gaan werken. Hoewel netwerkbeheerders regelmatig aanlopen tegen dit probleem, zijn ook zijzelf niet vrij van schuld, 41 procent gaf aan zelf ook regelmatig naar een (gedeelte van) een tv-programma via internet op hun pc op werk te kijken. Netwerkbeheerders kijken liever naar voetbal dan naar wielrennen, 33 procent keek de afgelopen WK naar een wedstrijd op zijn pc, slechts zestien procent keek naar een etappe van de Tour de France.
Leermodues Naast het kijken naar tv-programma’s wordt de beschikbare bandbreedte ook belast door e-learning mogelijkheden en video conferencing (online vergaderen). Van alle ondervraagde netwerkbeheerders vertelde 58 procent dat hun bedrijf zowel gebruik maken van video voor vergaderen als voor e-learning. Het aanbieden van interne video content, zoals cursussen via intranet of vanuit een videotheek op het bedrijfsnetwerk is minder populair, slechts een kwart van alle bedrijven maakt hiervan gebruik. Netwerkbeheerders gaven ook aan dat zij in de toekomst een grotere belasting op het werkwerk verwachten door het toenemende video aanbod. Op de stelling ‘zal internetverkeer in de nabije toekomst meer bestaan uit video of uit tekst?’ antwoordde 92 procent van de 36 ondervraagden, dat video binnen afzienbare tijd een groter gedeelte van de bandbreedte op zal eisen dan tekst.
Kijkmedium Jerome Waaldijk, Regional Sales Manager Benelux van Blue Coat Systems: "Internet wordt steeds meer een kijk-medium in plaats van een lees-medium. Het lezen van grote stukken tekst is nu eenmaal niet prettig op een pc scherm, bedrijven beantwoorden deze vraag en behoefte van hun medewerkers door steeds meer informatie, productdemonstratie en ander trainingsmateriaal via video aan te bieden. Daarnaast is de nieuwe ‘generatie Y’ gewend aan het bekijken en doorsturen van korte filmpjes, en aangezien deze generatie een steeds groter aandeel van werkend Nederland vormt, neemt mede hierdoor de druk op bandbreedte automatisch toe."