12 november 2010 -
Meer dan de helft van de Nederlanders zou graag flexibel willen werken. Uit onderzoek van Effectory blijkt dat het nieuwe werken inderdaad positieve effecten teweeg brengt. Toch zijn er ook twee valkuilen: medewerkers ervaren hele dagen thuiswerken niet als prettig en zien flexplekken niet altijd zitten.
Aan het onderzoek hebben in 2010 ruim 300.000 respondenten deelgenomen, organisaties die flexibel werken zijn hierin vergeleken met het landelijk gemiddelde. Hieruit blijkt dat medewerkers in organisaties die het nieuwe werken toepassen het gevoel hebben dat zij hun tijd beter in kunnen delen. Zij geven hiervoor een 7,1, het landelijk gemiddelde is een 6,7. Ook vinden zij hun werkplek aangenamer (een 7,2 ten opzichte een 6,9) en hebben zij het gevoel zichzelf beter te kunnen ontplooien (een 6,8 ten opzichte van een 6,5). Guido Heezen, HRM trendwatcher en directeur van Effectory, geeft een toelichting op de resultaten: "We zien dat het nieuwe werken volop speelt en positief beoordeeld wordt. Maar veel bestuurders zijn nog wat zoekende naar de beste invulling en worstelen met de vraag: hoe kunnen wij het nieuwe werken vormgeven in onze organisatie? Wij signaleren dat het twee onderwerpen tot problemen kunnen leiden: overmatig thuiswerken en het aanbieden van te weinig flexibele werkplekken."
Thuiswerken Hele dagen thuiswerken blijkt niet zo populair te zijn als vaak als vaak gedacht wordt. De oorzaak? Heezen: "Die is tweeledig. Enerzijds zien we dat een gebrek aan sociale interactie medewerkers parten speelt. Uit onze resultaten blijkt dat de informatie uitwisseling tussen collega's minder positief beoordeeld wordt in organisaties die het nieuwe werken toepassen: hier wordt een 6,7 voor gegeven, ten opzichte van de 7,0 die landelijk gescoord wordt. Medewerkers ervaren ook minder onderlinge support: hulp aan collega's scoort een 6,9 in flexibel werkende organisaties, landelijk is dit een 7,7. Een groot verschil. Voor medewerkers is contact met collega's één van de belangrijkste motivators op het werk. Collega's zorgen voor plezier, betrokkenheid en een soepele samenwerking. Als deze omgang vermindert, kunnen medewerkers zich verloren voelen."
Vrijheid versus verantwoordelijkheid
"Een tweede oorzaak is het spanningsveld tussen vrijheid en verantwoordelijkheid. Heel betrokken medewerkers gaan veel meer uren draaien wanneer zij altijd toegang hebben tot hun werk. Ze verliezen daardoor aan vrijheid. Medewerkers die minder betrokken zijn, eigenen zich juist veel vrijheid toe maar nemen weinig verantwoordelijkheid. Ze werken thuis, maar doen ondertussen de was of zorgen voor de kinderen. Ze vertonen ontwijkend gedrag, iets wat velen wellicht uit hun studententijd kennen als 'studieontwijkend gedrag'."
Flexibele werkplekken Over flexplekken lopen de meningen uiteen. Organisaties die het nieuwe werken toepassen scoren lager op de stelling 'mijn werkplek voldoet om mijn werk te doen', namelijk een 6,7 ten opzichte van het landelijk gemiddelde van een 6,9. Heezen vertelt: "Dat komt waarschijnlijk omdat we flexplekken vaak als kostenbesparing zien. Er zijn organisaties die voor slechts 60 procent van het personeelsbestand een werkplek faciliteren. Dit bespaart inderdaad kosten, maar medewerkers kunnen op drukke dagen geen plek vinden om goed te werken." Dit gaat echter niet altijd op, vult Heezen aan: "We zien ook organisaties die flexplekken uit luxe faciliteren, voor al het personeel. We horen vaak dat medewerkers dit prettig vinden, er is altijd ruimte genoeg om te werken. Opvallend is wel dat mensen meestal voor dezelfde plek kiezen: ze zoeken toch binding, een vertrouwd gevoel. Maar of het idee dan succesvol is? Kosten worden niet bespaard en medewerkers zoeken toch een vaste plek op."
Ik maak graag even gehakt van een onderzoek als deze. Even voor de goede orde. Het nieuwe werken, zoals nu van allerlei kanten wordt gepropageerd in allerlei artikelen, is helemaal niet nieuw maar komt voort uit een bestaande vorm.
Al meer dan 20 jaar geleden gebruikten organisaties zoals o.m. Shell, Abn-Amro, Rabo en nog anderen flexplekken. Shell voor veel reizende expats en de banken om werken een wat flexibeler aanzien te geven.
Met de verdere ontwikkeling en implementatie van de laptop, kwamen er ook andere mogelijkheden meer in zicht. Namelijk de mogelijkheid om makkelijker overal, tenminste daar waar een telefoonaansluiting was, productief te kunnen zijn.
Door de verdere uitrol van de kabel, adsl en wifi werd dit nog verder vergemakkelijkt. Men kan nu overal en altijd productief zijn. Het heeft voordelen want een onderzoekje heeft een keer uitgewezen dat mensen, zelfs wanneer ze ziek thuis zijn, eerder geneigd zijn toch nog 'iets' te doen voor de organisatie.
Vandaag de dag is de IT en telefonie dermate strategisch geworden dat men, binnen bepaalde functie categorieën, flexibel kan werken. Het is handig om 'dode' tijd in te vullen bijvoorbeeld in trein of op reis.
Het inrichten van die werkplek heeft technisch niet zoveel voeten meer in aarde. Wat wel bijzonder belangrijk is is het beveiligings aspect en niet in de laatste plaats het gevoel voor verantwoording van de persoon in kwestie.
Ik kom nergens een onderzoek tegen naar de resultaten van het invoeren van flexplekken, of ambulante plekken zo u wilt. Ik betwijfel namelijk openlijk of het even productief is als gewoon naar het kantoor gaan. Als men er even over na denkt, en ook dat is genoeg gepropageerd, kan men thuis al beginnen en de spits even uitzitten. Maar ook dat is niets nieuws maar meer een kwestie van instellen vanuit de organisatie.
Het nieuwe werken is niet meer dan oude wijn in nieuwe zakken. Wel propageer ik zeker thuis te beginnen en de file te omzeilen. Koppel dit aan een goede agendering van meetings en het kan zeker een grote toegevoegde waarde hebben.
De hele dag thuis zitten? Ik geloof daar persoonlijk niet zo in en ik denk velen met mij. Het nieuwe werken werkt vaker vertragingen in de hand in de zin van een 'sluipende' nonchalance dan dat het productiever zal worden.
Maar wie ben ik na zo'n 25 jaar kennis en ervaring met flexplekken.
athina minos
|
|
12
-
11
-
2010
|
08
:
38
uur
De grrote onbekende downside van 'het nieuwe werken' heet 'het nieuwe spionneren'.
Managers krijgen van bedrijven a la Microsoft een hele toolkit om 24 uur per dag (op afstand) het computergebruik van hun medewerkers te kunnen volgen. Met wiskundige modellen wordt bv. het aantal toetsaanslagen per minuut vertaald naar werrkoutput cijfers. Ook worden er gegevens bijgehouden hoe lang medewerkers bepaalde websites bezoeken (ook in het weekend). Je werkgever weet nu wanneer je begint te solliciteren, welke privemails je verstuurd, welke filmpjes je bekijkt of welke boodschappen je online bestelt. Nu nog steeds een liefhebber van 'het nieuwe werken'?
Het hele nieuwe werken lijkt een soort hype te worden, terwijl als je het goed implementeert in je organisatie, het meer dan prima kan werken en eigenlijk niets nieuws is (maar dat geldt voor zoveel zaken die opnieuw geïntroduceerd worden). Productievere mensen ... als het zelfstarters zijn, minder file gedoe en verlies van tijd. Maar vooral ook het feit dat je geen manager hebt die vanuit angst werkt. Geen controlemechanisme die ICT partijen kunnen bieden. Dat wil ook meteen zeggen dat niet iedereen geschikt is voor het nieuwe werken. Maar flexibiliteit in een organisatie en voor bepaalde functies (waar het haalbaar is) om op deze manier te kunnen werken, kan prefect zijn. Maar eerst moet bij veel managers de angst eruit.
We zijn ons zeer bewust dat niet alleen MS een toolkit heeft maar dat er massa's anderen zijn die ongevraagd tools installeren en je surfgedrag monitored. Dat is nu net het enige waar je je tegen hoeft te wapenen, voor wat dat aan gaat.
Ik kan je met een gerust hart vertellen dat werkelijk niemand is geinteresseerd, IT wise dan, in het inloggedrag van gebruikers laat staan dat we nog een stap verder gaan en het aantal toetsaanslagen gaan volgen. Te tijdrovend en in meer dan 25 jaar IT ervaring is er nog nooit een manager met een dergelijk verzoek gekomen.
Het zg nieuwe werken kent een aantal leuke voordelen maar daar moet wel een ethisch gebruik van het individu tegenover staan.
@ Helma van Wanrooij
Zie mijn eerdere reactie. Het is niet nieuw maar wordt door jan en alleman maar gehyped waarbij ik gewoon durf te stellen dat de meeste hypenden niet eens de kennis, kunde of inzicht bezit werkelijk te begrijpen waar het 'end 2 end' om gaat. En dat is nou zo jammer.
Het nieuwe werken is niet anders dan flexibel werken en dat het allemaal wat digitaler wordt.
De nieuwe X en Y generatie willen flexibeler werken en vaker op projectbasis of kort contract, maar zowel managers als medewerkers zullen outputgericht moeten leren werken, tijd en plaats zijn niet interessant maar kwaliteit van het geleverde product. leer jezelf aanpassen aan een snel veranderde (digitale) wereld en hoe je noemt dat mag jij weten.
Arvel
|
|
15
-
11
-
2010
|
11
:
00
uur
Ik kan niet zo goed uit dit bericht opmaken of er nog verschil is tussen de waardering en reacties vanuit verschillende branches.
Ik zou me (op basis van eigen observaties) kunnen voorstellen dat in de (semi-) overheidsorganisaties een aantal aspecten anders scoren.
Flexibele werkplekken worden daar minder gewaardeerd. Men lijkt wel vaak elders te willen werken, maar op kantoor is de eigen plek heilig.
Vrijheid lijkt daar belangrijker te zijn dan verantwoordelijkheid. Het valt me op dat er weinig wordt gedaan buiten de reguliere uren.
En dus ben ik benieuwd naar detailinformatie