11 november 2010 -
Leden van VOV - Lerend Netwerk gingen vorig jaar op zoek naar een aantal fundamentele elementen voor werknemersmotivatie. Zij doken in de literatuur en bezochten een 50-tal organisaties. Op basis daarvan ontdekten ze drie elementen voor duurzame motivatie, oftewel drie redenen waarom mensen hun bed uitkomen en naar hun werk gaan.
1. Passie Wie passie ervaart in zijn werk, is automatisch gemotiveerd. Geef de passie van mensen dus de ruimte en profiteer.
2. Arbeidsorganisatie Een zeer hiërarchische omgeving heeft een ander effect op motivatie dan een omgeving waar medewerkers veel autonomie hebben. dat laatste bevordert te motivatie. Ook een goed omschreven takenpakket, toegang tot de juiste informatie en teamwerk dragen bij.
3. Waarden Het is erg belangrijk voor medewerkers dat ze zich kunnen verbinden met een groter geheel. In dat kader is er tegenwoordig erg veel aandacht voor employer branding. Een sterk werkgeversmerk start met de betrokkenheid van werknemers. Door duidelijke waarden te propageren, zijn zij loyaler en kunnen de effectiever communiceren met klanten en relaties.
Bron:6Minutes