11 november 2010 -
De economische crisis heeft het MKB ook in 2010 niet ongemoeid gelaten. Nog meer dan in 2009 hebben de ondernemers in het MKB gezocht naar wegen om uit het dal te komen. De focus lag daarbij vooral op marktverruimende maatregelen, daartoe gedwongen door de recessie: investeren en innoveren tegen de stroom op, dat is het antwoord van het MKB op de crisis.
Dit antwoord lijkt langzaam maar zeker vruchten af te werpen. De verwachtingen van het MKB voor heel 2010 en 2011 zijn over het algemeen positief, alhoewel er grote sectorale verschillen zijn. Dit blijkt uit de zojuist verschenen rapportage ‘MKB in de lift’ en de tiendelige serie ‘Ondernemen in sectoren 2010’ van onderzoeksbureau EIM.
Top vijf van MKB-maatregelen Vergeleken met de peiling in 2009 hebben in 2010 meer ondernemingen in het MKB maatregelen genomen om hun bedrijf gezond door de crisis te loodsen. In 2009 was het verhogen van de efficiency, een bedrijfsversterkende maatregel, het populairste. De populariteit wordt nu in 2010 gedeeld met het uitbreiden van het aantal markten, een proactieve maatregel. Het aanscherpen van het debiteurenbeleid, het terugschroeven van de reclame-uitgaven en het uitbreiden van het producten- of dienstenpakket maken de top vijf compleet.
Omzetdaling is innovatieprikkel Dalende omzetten lijken bedrijven te prikkelen om nieuwe markten op te zoeken. In 2010 geeft 62 procent van de bedrijven die een sterke omzetdaling verwachten, aan dat ze een uitweg zoeken door nieuwe markten te zoeken. Bij bedrijven die geen omzetdaling verwachten, bedroeg dit percentage 30 procent. Soortgelijke verschillen en percentages zijn te constateren ten aanzien van de relatie tussen omzetontwikleling en het introduceren van nieuwe producten of diensten.
Geen sector is hetzelfde De wegen die MKB-ondernemers bewandelen om overeind te blijven en weer te groeien, lopen zeer uiteen wanneer gekeken wordt naar de sectoren waarin de ondernemers actief zijn. De verschillen in markt, schaalgrootte, samenwerking, dynamiek, concurrentie en innovatie worden belicht in de nieuwe serie ‘Ondernemen in sectoren’: tien delen waarin per deel één sector centraal staat.