zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

MKB zit in de lift

11 november 2010 - De economische crisis heeft het MKB ook in 2010 niet ongemoeid gelaten. Nog meer dan in 2009 hebben de ondernemers in het MKB gezocht naar wegen om uit het dal te komen. De focus lag daarbij vooral op marktverruimende maatregelen, daartoe gedwongen door de recessie: investeren en innoveren tegen de stroom op, dat is het antwoord van het MKB op de crisis.

Dit antwoord lijkt langzaam maar zeker vruchten af te werpen. De verwachtingen van het MKB voor heel 2010 en 2011 zijn over het algemeen positief, alhoewel er grote sectorale verschillen zijn. Dit blijkt uit de zojuist verschenen rapportage ‘MKB in de lift’ en de tiendelige serie ‘Ondernemen in sectoren 2010’ van onderzoeksbureau EIM



Top vijf van MKB-maatregelen
Vergeleken met de peiling in 2009 hebben in 2010 meer ondernemingen in het MKB maatregelen genomen om hun bedrijf gezond door de crisis te loodsen. In 2009 was het verhogen van de efficiency, een bedrijfsversterkende maatregel, het populairste. De populariteit wordt nu in 2010 gedeeld met het uitbreiden van het aantal markten, een proactieve maatregel. Het aanscherpen van het debiteurenbeleid, het terugschroeven van de reclame-uitgaven en het uitbreiden van het producten- of dienstenpakket maken de top vijf compleet. 

Omzetdaling is innovatieprikkel
Dalende omzetten lijken bedrijven te prikkelen om nieuwe markten op te zoeken. In 2010 geeft 62 procent van de bedrijven die een sterke omzetdaling verwachten, aan dat ze een uitweg zoeken door nieuwe markten te zoeken. Bij bedrijven die geen omzetdaling verwachten, bedroeg dit percentage 30 procent. Soortgelijke verschillen en percentages zijn te constateren ten aanzien van de relatie tussen omzetontwikleling en het introduceren van nieuwe producten of diensten. 

Geen sector is hetzelfde
De wegen die MKB-ondernemers bewandelen om overeind te blijven en weer te groeien, lopen zeer uiteen wanneer gekeken wordt naar de sectoren waarin de ondernemers actief zijn. De verschillen in markt, schaalgrootte, samenwerking, dynamiek, concurrentie en innovatie worden belicht in de nieuwe serie ‘Ondernemen in sectoren’: tien delen waarin per deel één sector centraal staat.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Beleggers optimistisch over ontwikkeling AEX
 Werkgevers optimistisch over werkgelegenheid
 Bedrijfsleven weer optimistisch
 Nederlandse ondernemers: optimistisch maar voorzichtig in 2010
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10