zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Elf tips voor grotere klanttevredenheid bij verkoop aan de deur

11 november 2010 - Bedrijven gaan steeds meer over op colportage, oftewel verkoop aan de deur. Hierdoor stijgt volgens de Consumentenautoriteit het aantal klachten van consumenten over colportage. ODS2 komt nu met richtlijnen voor bedrijven die colportage op een goede manier willen beoefenen.

Edwin Poorthuis, directeur van ODS2, noemt de cijfers over misleidende colportage ronduit schokkend: "Per jaar zijn er meer dan 300.000 mensen slachtoffer van agressieve of misleidende colportage. Zo’n 2,7 procent van de Nederlanders kocht een product of ging een contract aan met een bedrijf wat zij onder ‘normale’ verkoopomstandigheden en met juiste en volledige informatie niet gedaan zou hebben. Het gemiddelde schadebedrag is 35 euro, wat resulteert in een totaalbedrag van 12,2 miljoen euro per jaar voor de Nederlandse bevolking. Een bedrijf dat colportage beoefent moet dit niet willen. Het is niet de manier waarop je met je klanten om wilt gaan en op den duur heb je ook alleen jezelf ermee. Denk alleen maar eens aan de imagoschade die het op kan leveren." 



Kwaliteitsinjectie
ODS2 is van mening dat bedrijven die langs de deur gaan zelf de handschoen op moeten pakken. Volgens Poorthuis kunnen bedrijven alleen door hun deur-tot-deur-activiteiten een kwaliteitsinjectie te geven, meer verkopen realiseren én tegelijkertijd een duurzame relatie met hun klanten opbouwen. "Wil het op de lange termijn succesvol zijn, moet deur-tot-deur-verkoop veel beter op de behoefte van de consument worden afgestemd en op basis van gerichte informatie worden uitgevoerd." 

Tips
Gebaseerd op de ervaringen met zijn Direct Sales Software is ODS2 tot een elftal tips gekomen over hoe bedrijven kwalitatief betere colportage kunnen uitvoeren: 

1. Zorg dat u gericht langs de deuren gaat
Stel bijvoorbeeld een strategie op op basis van demografische gegevens en voorkom dat bij mensen die niet geïnteresseerd zijn meerdere keren wordt aangebeld. 

2. Identificeer uzelf

Vertel namens van welk bedrijf u komt en welk product of welke dienst u aanbiedt. 

3. Stem uw aanbod af op de behoefte van de klant
Zorg ervoor dat voordat u aan de deur komt al het een en ander weet over de behoefte van de klant, bijvoorbeeld door vooraf een telefonische inventarisatie te maken. 

4. Geef volledige en eerlijke informatie
Zorg dat de front-end goed is aangesloten op de back-end. Alleen dan zijn de verkopers aan de deur in staat de consument adequaat en volledig te informeren op basis van de meest actuele informatie. 

5. Combineer informatie van meerdere producten en/of aanbieders
De consument van tegenwoordig maakt het liefst eerst een uitgebreide vergelijking alvorens hij tot koop overgaat. Bied de consument ook bij verkoop aan de deur die mogelijkheid. 

6. Maak interactiviteit mogelijk
Zorg dat een verkoper goed kan inspelen op de wensen van een consument en stel hem in staat zijn acties daarop terplekke bij te sturen. 

7. Wees open en wijs de consument op zijn rechten
Wijs de consument op de wettelijke bedenktijd van acht dagen en zorg voor een standaardformulier waarmee de consument waarmee hij de overeenkomst binnen de bedenktijd kan annuleren. 

8. Zorg voor directe follow-up
Verwerk de gegevens van het gesprek real-time en zorg dat passende vervolgacties direct in werking worden gesteld. 

9. Zorg voor telefonische verificatie
Geef de klant enige bedenktijd en bel op een later tijdstip terug om na te gaan of de klant nog steeds achter zijn beslissing staat. 

10. Neem klachten serieus
Het is voor veel consumenten vaak eerder regel dan uitzondering dat ze met de klantenservice in contact moeten treden om verkeerde facturen of haperend internet op te lossen. Zorg hoe dan ook dat u klachten naar tevredenheid afhandelt. 

11. Analyseer uw verkoopstrategie en klanttevredenheid
Er kan veel waardevolle informatie verkregen worden middels een gedegen analyse van de verkoopactiviteiten en klanttevredenheid. Op basis van inzicht in de klachten van consumenten en cijfers over onder meer bezoekratio’s en conversiegraad kan een volgende deur-tot-deur-campagne nog verder worden verbeterd.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Goede verkoper heeft succes aan zichzelf te danken
 Zes oogbewegingen van uw klant – en hun betekenis
 Zeven aanbevelingen om meer grip te krijgen op uw verkoopfunctie
 Tien gladde verkooptrucs
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10