10 november 2010 -
Weet wat u doet en doe het goed. Dat is het motto van Erin Ganju, medeoprichter van Room to Read. Ze geeft op Businessweek vijf tips om uw maatschappelijk verantwoorde organisatie te onderscheiden van de rest en succesvol te zijn op uw werkterrein.
1. Richt u op een specifiek deelterrein Als maatschappelijk verantwoorde organisatie bent u zich waarschijnlijk extreem bewust van alle problemen ter wereld, van anafalbetisme en armoede tot ziektes en oorlog. Omdat u iets goeds wilt doen, zou u het liefst al die problemen aan willen pakken. Om echt iets te betekenen, is het echter belangrijk om u te richten op een deelterrein en u daaraan te houden. even belangrijk is meten wat wel en niet werkt en uw aanpak dienovereenkomstig willen veranderen.
2. Innoveer Grote problemen vereisen innovatieve oplossingen. Het is dus essentieel om te willen leren en open te staan voor creatieve benaderingen. Durf risico’s te nemen.
3. Doe wat u belooft Zorg dat uw daden aansluiten op uw woorden. Zet u zich ergens voor in en communiceert u dat naar buiten, zorg dan dat u die claims kunt ondersteunen met daden. Laat zien wat u doet.
4. Denk groot U heeft te maken met grote problemen die soms miljoenen mensen treffen, wees dan ook bereid grootse doelen te stellen. Ontwikkel modellen die meetbaar, duurzaam en inzetbaar zijn. Verlies u niet in de cijfers, maar besteed ook voldoende aandacht aan het opbouwen en onderhouden van relaties met de betrokkenen.
5. Zorg dat u gezien wordt Strategische samenwerking met andere bedrijven of organisaties kan voor beide partijen voordelen bieden, helemaal nu maatschappelijk verantwoord gedrag zo belangrijk is voor het imago. U vergroot uw zichtbaarheid en naamsbekendheid. Sociale netwerken kunnen hier een belangrijke rol bij spelen. Via sponsors kan er extra geld binnengehaald worden voor maatschappelijke doelen.