9 november 2010 -
ICT is essentieel om plaats- en tijdsonafhankelijk werken mogelijk te maken. Uit onderzoek door InSites Consulting in opdracht van Getronics blijkt dat 85 procent van de 1.500 ondervraagde zakelijke ICT eindgebruikers ervan overtuigd is dat ICT-hulpmiddelen de dagelijkse manier van werken compleet gaan veranderen. Toch zijn deze hulpmiddelen in veel organisaties momenteel niet beschikbaar.
Thuiswerken is de meest voorkomende vorm van Het Nieuwe Werken; 50 procent van de respondenten geeft aan de mogelijkheid te hebben om thuis te werken. 86 procent van deze groep maakt hier ook daadwerkelijk gebruik van. 72 procent ziet thuiswerken als een gedeeltelijke oplossing voor het fileprobleem. Op kantoor raakt het werken op flexplekken meer en meer ingeburgerd. 52 procent van de medewerkers geeft aan dat ze geen vaste werkplek meer hebben. In de finance sector is de flexwerkplek het gebruikelijkst, 69 procent van de respondenten geeft aan met flexplekken te werken.
ICT hulpmiddelen nog geen gemeengoed Om overal te kunnen werken zijn andere IT-tools nodig dan op de vaste werkplek op kantoor. Zo is draadloos internet - belangrijk voor flexwerken - op kantoor in opkomst; 45 procent van de respondenten heeft hier inmiddels beschikking over. Daarnaast heeft een ruime meerderheid van de respondenten buiten kantoor toegang tot zakelijke e-mails (62 procent) en de mogelijkheid om agenda’s te delen (60 procent).
Veel respondenten blijken nog geen beschikking te hebben over IT-hulpmiddelen die Het Nieuwe Werken ondersteunen. Zo heeft slechts 24 procent van de zakelijke eindgebruikers de beschikking over een smartphone en is video conferencing voor slechts twintig procent van de respondenten beschikbaar. Voor Instant Messaging (zeventien procent) en webconferencing (vijftien procent) ligt dit percentage zelfs nog lager.
Thuiswerkplek Ook de thuiswerksituatie laat nog veel te wensen over; de helft van de medewerkers werkt thuis altijd op zijn privé computer. Slechts 29 procent van de respondenten werkt ook vanuit huis alleen op een computer van het werk. Respondenten maken zich weinig zorgen om de beveiliging van hun thuiswerkplek, slechts drie procent ervaart thuiswerken als onveilig.
Attitude en cultuur "Het Nieuwe Werken gaat niet over technologie, het gaat over een andere manier van werken en een verandering van attitude en cultuur. Voor een goede invulling is technologie echter wel een randvoorwaarde," aldus Erik van der Meijden, CEO van Getronics. Uit ons onderzoek blijkt dat veel organisaties daar nog onvoldoende aandacht aan schenken. Het Nieuwe Werken implementeren zonder de randvoorwaarden goed in te vullen is, zo leert de ervaring, een lastige klus."
De inhoud van dit artikel is allerminst nieuw. Grote organisaties zoals Shell en Aegon en ABN-Amro kennen het concept van 'flexwerken', iets wat nu 'het nieuwe werken' wordt genoemd.
Ik ken organisaties zoals de Getronics, de Centrics de Atos en de Capgemini als dienstenleveranciers van voornoemde grote organisaties vanuit de praktijk. Ik ben ook een voorstander van flexibel werken maar dan in een volledig andere context dan men graag stelt.
Ik heb een beetje moeite met de gepresenteerde percentages daar een volkomen ander onderzoek laat zien dat liefst 75% van de beroepsbevolking het liefst gewoon op de zaak blijkt te willen werken. Het is maar net hoe een onderzoek uiteindelijk word opgezet en ingestoken.
Waar ligt mijn moeite?
Dat kan ik u zeggen. Een simpel praktijkvoorbeeld. Wanneer een groot contract van een voornoemde organisatie ten einde loopt, is men in EU verband verplicht te tenderen. Dan gaan grote IT leveranciers inschrijven en dan is het maar net wie de klant binnen haalt. Is het een andere dan de huidige? Dan kun je er gif op innemen dat er ook veel veranderd op IT gebied want elke leverancier houd er andere ideeën op na.
Zo is het soms maar de vraag of de nieuwe leverancier ook kan voldoen aan de oudere diensten leverantie want wat er op papier word beklonken ook hetgeen is wat er in de praktijk zal worden omgezet. Daar gaat nogal eens het nodige mis.
Ik wil in dit geval Getronics niets te kort doen maar even iets aangeven. Wanneer men aldaar, net als bij veel andere IT leveranciers, saneringsronden op saneringsronden doorvoert waardoor veel kennis en kunde eruit wordt gewerkt, vervolgens een 'nieuwe dienstverlening' in de markt wil zetten als 'nieuw product', dan kan ik niet anders dan mijn wenkbrauwen fronsen. Waarom?
Omdat wanneer je als IT Dienstleverancier je organisatie, om welke reden dan ook, danig 'uitholt', het dan knap is dat je met het 'Nieuwe Werken' als product kunt komen.
Dat betekend feitelijk twee dingen. Of je hebt je klant jaren lang opgezadeld met flinke kosten voor een overtollige stuk dienstverlening of minder mensen mogen de te korten opvangen waardoor je elders weer de nodige problemen tegemoet kunt zien. Kwestie van tijd.
Hoe dan ook, Getronics staat wat dit betreft niet op zich want hetzelfde hebben we bij de KPN kunnen zien en vanuit het veld. Nu wil ik niet negatief overkomen maar het nieuwe werken is niet meer dan herijken van de bestaande mogelijkheden en middelen ter inzet. In heel Nederland is 'bekabeld' en bespannen met draadloos internet.
Allerlei technieken zijn er al, sterker, waren er al, het is gewoon een kwestie van common sense en simplicity technieken bij elkaar te brengen en dit in te regelen. Dat kun je toch bijna niet het nieuwe werken noemen.
Persoonlijk ben ik van mening dat je een dergelijke vorm van dienst allang in je dienstenpakket had kunnen zitten, maar wie ben ik.
cobol
|
|
9
-
11
-
2010
|
09
:
43
uur
Men denkt al jaren dat het vanuit huis werken een grote vlucht zal gaan nemen. Sommige organisaties zijn er prima op ingericht. Toch neemt het bij lange na niet zo een grote vlucht als technisch mogelijk is. Het probleem lijkt de menselijke factor te zijn. Managers op allerlei niveau's voelen zich kennelijk wat ongelukkig als ze hun medewerkers niet gewoon op kantoor achter hun bureau zien. Dat is de eerste psychologische hobbel die genomen moet worden, in weerwil van zeer positief uitvallende onderzoeken over productiviteit vanuit huis.
Het is wat mij betreft niets nieuws dat ICT de manier van werken gaat veranderen. Wij bieden urenregistratiesoftware aan die online beschikbaar is en daarom inderdaad ook bruikbaar is voor thuiswerken.
Totale flexibiliteit is voor alle nieuwe software een must, omdat de vraag daar ligt in de markt. De meest logische oplossing is om dan online te gaan.
Het is wel zo dat thuiswerken ook veiligheidsproblemen met zich mee brengt. Wij kunnen een https-verbinding opzetten waardoor die lastig te kraken wordt, maar wat er op de computer van de werknemer gebeurt kunnen wij niets aan doen.
Daarom vind ik dat technologie wel een belangrijke factor is. Vrijheid betekent minder veiligheid en bedrijfskritieke gegevens mogen niet open en bloot op straat komen te liggen.
Naast 'Het Nieuwe Werken' moet er dus voorlichting vanuit de werkgever zijn over antivirus, internet security en andere privacy- en veiligheidsissues. 'Het Nieuwe Werken' is afhankelijk van technologie.
Ben
|
|
9
-
11
-
2010
|
12
:
04
uur
Bij mijn werkgever werken ze nu enkele jaren hieraan, en dit heeft langzaam maar zeker een plaats gekregen. Managers (ik ben er zelf ook één) moeten inderdaad wennen. Daar zit de grootste bottleneck. In onze cultuur zijn we de afgelopen decennia gewend geraakt aan het sturen op aanwezigheid. Nu moet je sturen op output. Dat vergt van een manager om een oude manier van werken los te laten.Ben het met Cobol eens dat dit vooral een hobbel is die genomen moet worden.
Ik wil hier graag even aanvullen dat het beveiligings aspect allang geen issue meer is of mag zijn. Ook het sturen op resultaten kan door beter gebruik van de bestaande mogelijkheden vele malen eenvoudiger te bewerkstelligen is.
Het zg nieuwe werken mag niet meer zijn dan een beter benutten van de bestaande mogelijkheden. Mogelijkheden die er al vaak meer dan vijf tot tien jaar is.
Het zg nieuwe werken is dus niet zo zeer alleen afhankelijk van de techniek maar ook van een bepaalde discipline die iemand in zich moet hebben. Hier dient eveneens te worden aangetekend dat niet iedereen die discipline heeft en een tweede, niet alle functies komen nu eenmaal in aanmerking voor flexwerken.
Na dit bereicht te hebben gelezen valt inderdaad op dat er ogenschijnlijk niet veel verschil zit tussen het Nieuwe Werken en de welbekende thuiswerkplekken. Dat klopt als je de bestaande wijze van sturing blijft continueren. Het verschil zit hem in het feit dat met de invoering van Het Nieuwe Werken er ook andere eisen worden gesteld aan de Leidinggevende. Waar deze eerst op kantoor moest sturen, wat ook al niet altijd goed liep, moet deze nu op afstand gaan managen. Dus eerst intern gericht, wat al lastig was, moet dit nu extern gericht. Kortom, sturen op resultaten maar hoe ga je dan om met je HRM. Lastige vraagstukken allemaal.
Dan wat mij het meest intrigeert is het feit dat ICT het werken compleet gaat veranderen. Typisch, had ICT dan al een manier van werken die effectief en efficient was. Zijn veel bedrijven niet nog steeds op zoek naar de manier van werken waardoor de klanten tevreden zijn. Worden er daarom niet nog steeds veel bedrijven ingehuurd om hier ''advies ''in te geven. Samengevat, zijn we niet nog steeds op zoek naar de Haarlemmer olie die DE ICT organisatie neerzet waardoor klant- leverancier, vraag - aanbod en ga zo maar door zo aansluiten dat de totale bedrijfsvoering tevreden is of de totale dienstverlening?
Tuurlijk zullen ze er zijn. Maar toch ook weer niet. Weten de dienstverleners wat de klant wil? Weten ze dit Echt? Wie zal het weten. Uiteindelijk weet maar een iemand dit en dat is de klant. Luister naar de klant en creëer een gemeenschappelijk belang. Er zijn oplossingen voor ieder bedrijf maar ieder bedrijf heeft zijn eigen cultuur. Dus zou iedere oplossing maatwerk zijn. Blijf je vasthouden aan de oplossing is deze al weer gedoemd niet te slagen. Uiteindelijk draait het om de KUNST van veranderen. Wie heeft de kwaliteiten en over welke kwaliteiten moet je beschikken. De maatschappij veranderd dus de manager zal mee moeten veranderen. Er wordt om een nieuwe manier van Leidinggeven gevraagd die aansluit bij bedrijven en past binnen de huidige maatschappij. Als deze managers er zijn zal ICT steeds beter gepositioneerd worden binnen bedrijven. Wil je ICT veranderen zul je eerst zelf moeten veranderen en alleen dat is al een kunst op zich.
Zelf hebben we als ondernemers meegedaan aan de proef mbt digitale mobiliteit, die was via Microsoft deels geslaagd.
Als Microsoft en Apple nog beter onderling communiceren, kunnen we ook online vergaderen.
IN aansluiting op de vorige opmerking gaat het er om dat de faciliteiten ook optimaal zijn en ze vervolgens voor de juiste functies op een juiste wijze in de juiste situatie toe te passen. Een optimale combinatie en online en offline werken.
MKB bedrijven kunnen tot 1 juli 2011 kostenloos een mobiliteitsscan laten uitvoeren om de mogelijkheden van slim werken maar ook slim reizen te laten onderzoeken. Bovenstaande aspecten worden daarin meegenomen. Daarnaast wordt de implementatie van de maatregelen ook nog eens voor 2/3 deel vergoed (tot max 4500 euro). Zie www.mobiliteitsscan.com
Patty Muller
|
|
16
-
11
-
2010
|
19
:
06
uur
In de discussie over HNW praat men elkaar te veel na. Zo zie ik telkens weer het 'resultaatgerichte managen en werken'opduiken. Het klakkeloze gebruik van deze term verhult dat veel van het werk dat professionals doen lastig te vertalen is naar kortetermijn 'resultaten'. Maar iedereen praat erover dus het moet toch even snel geregeld kunnen worden. Dan krijgen we dus geforceerde constructies om werk tot iets meetbaars om te buigen. Zo zien we dan agenten opduiken die op bonnetjes worden afgerekend. We gaan er jaren mee door, tegen beter weten in, want we doen toch aan resultaat gericht managen. Waarom beginnen we niet te erkennen dan kenniswerk niet altijd meetbaar is. Eigenlijk geldt dat hoe kennis-achtiger het werk is, hoe moeilijker een werkelijke indicator te geven waar je iets mee kan. Want we vegeten voor het gemak dat KPI's bedoeld waren om te ''sturen''. En voor je het weet maken domme KPI's dat mensen dan maar domme dingen gaan doen, in plaats van het leveren van de echt slimme bijdragen waar een bedrijf werkelijk wat aan heeft. Het is NIET gemakkelijk om voor echt kenniswerk goede besturingsprincipes te bepalen. En, het is soms beter om de vraag te laten bestaan in plaats van snelle maar domme antwoorden geven. Management in kennisomgevingen gaat misschien wel over iets anders dan resultaatmeting. Hierin de werkelijk bruikbare en misschien wel ongemakkelijke antwoorden verkrijgen, is de werkelijke voorwaarde voor een succesvolle praktijk van HNW.
Ik belees even de laatste reacties in deze. Ik wil graag even naar voren brengen dat de IT, als tooling, Strategisch is. Iets wat ik zelden of niet tegen kom in de verschillende publicaties. Dat MS en Apple beter met elkaar zouden moeten communiceren? Hmmm. Ferrari zal Lambourgini ook nooit om input vragen, het zijn concurrenten.
Wat de communicatie betreft. Er zijn verschillende programma's en apparatuur beschikbaar die online vergaderen en beschikbaarheid mogelijk maakt. In micro is dit msn of skype en notulen kunnen gewoon per outlook aan elkaar worden verzonden. Elke laptop heeft tegenwoordig een cam aan boord.
Macro heb je complete videoconference rooms in de grotere en betere hotels, all over the world. Ik heb dergelijke rooms voor de Shell mogen opzetten en implementeren en het scheelt plots zo'n 35% van de totale travelkosten. 'Go Figure'.
Wat het managen betreft, daar doet iedereen te 'ingewikkeld/interessant' over me dunkt. Gecompliceerd staat zelden interessant, wat mij betreft dan. Dat geld ook voor het elkaar 'nablaten' van bepaalde uitspraken of woorden. Het managen verschilt in niets van het managen op de werkvloer. Toegegeven, men zal met enkele aspecten rekening moeten houden en dat is slechts dat men soms even fysiek afwezig is.
Stuur je op resultaat verplichtingen dan is het business as usual. Uiteraard valt of staat alles met een stuk eigen discipline en verantwoordelijkheid en ja, je blijft nu eenmaal mensen houden die niet altijd even goed kunnen omgaan met een grotere mate van 'vrijheid'. Niets is menselijkers.
Waar het het MKB betreft? De meeste IT innovaties komen juist daar vandaan en door hun 'grootte' zijn ze veel flexibeler dan menig grotere organisatie. Je ziet namelijk ook dat de meeste IT kennis en ervaring helemaal niet van de grotere organisaties als zodanig vandaan komen. Die zitten bij de kleineren die dan weer door de groteren worden ingehuurd.
IT blijft een heel mooi vak maar ik zie steeds vaker 'Non IT managers' en anderen, artikeltjes schrijven met de IT in de hoofdrol. Het zg nieuwe werken is een hype die gewoon moet worden ontdaan van dat jasje en gewoon moet worden wat het is.
Een betere benutting van de bestaande mogelijkheden en niet meer dan dat. Dat 'nieuwe werken' vergt weinig aanpassing. Vraag gewoon iemand met kennis en ervaring betreffende een flexplek en je weet vrijwel alles.
Nu is het voor mij tijd de file weer in te gaan want niet iedereen heeft een flexplek met videocall faciliteiten. ;O)
patty.muller@ises.nl
|
|
17
-
11
-
2010
|
15
:
05
uur
Dat het NW managen in niets verschilt van het managen op de werkvloer is helaas een misverstand. Alleen al de psychodynamische factoren werken anders. Het moet dus al anders en sterker: het is hoog tijd dat het anders gaat gebeuren. Er is veel onderzoek dat er op wijst dat het niet business as usual is. En ook niet zou moeten zijn. Immers nieuw werken levert de aanzet tot Nieuw Werken én nieuw management. Dus echt innoverend werken is echt iets anders dan wat hier wordt voorgesteld.