zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf geheimen van topverkopers

8 november 2010 - Wie in de sales werkt is waarschijnlijk van nature competitief ingesteld. Die instelling en altijd willen winnen zijn inderdaad belangrijk om gemotiveerd en succesvol te blijven. Lauren Wray, salesmanager bij Forbes denkt echter dat er nog meer kenmerken zijn die een verkoper boven de middelmaat uit te laten stijgen.


1. Goed kunnen luisteren


Klinkt razend eenvoudig maar het blijkt opvallend moeilijk voor veel verkopers. Ze steken hun verkooppraatje af en zijn oostindisch doof voor opmerkingen en suggesties van de klant. Het resultaat: (potentiële) klanten lopen weg. Probeer eens echt te luisteren naar uw klant en u zult er versteld van staan wat u te horen krijgt. Bereid u altijd voor en bedenk vast een paar goede antwoorden op vragen die u ongetwijfeld kunt verwachten. Luisteren is ook een prima manier om uw eventuele zenuwen de baas te worden. 

2. Integriteit
Integer zijn houdt in dat u eerlijk, betrouwbaar en consistent bent. Als uw klant u niet vertrouwt, is de kans klein dat hij iets van u koopt. Integriteit is dus enorm belangrijk. Als u binnen uw onderneming en extern richting klanten niet consistent bent in uw daden, waarden en methodes, zaait u twijfel en uiteindelijk wantrouwen en achterdocht. 

3. Samen kunnen werken
U hebt een heel team binnen de onderneming dat u kan helpen. Maak er gebruik van. U hebt ondersteuning, richting en samenwerking nodig om de verkoop te sluiten. De beste verkopers zijn degenen die weten hoe ze alle beschikbare middelen binnen hun organisatie in kunnen zetten. Gebruik het management om de dialoog met de managers van uw klant aan te gaan, werk samen met uw collegaverkopers om van hen te leren en de kunst af te kijken, en wees niet bang om hulp te vragen als u voelt dat uw prospect u ontglipt. 

4. Doen wat u belooft
Dit slaat in feite op klantenservice. Klanten verwachten een geweldige service. Bied die, helemaal als u ermee op heeft lopen scheppen. Die heeft ook alles te maken met integriteit: doen wat u belooft. Wees zo persoonlijk mogelijk. Stuur bedankbriefjes, bel zo nu en dan eens op om te vragen hoe het gaat en reageer snel en goed op de vragen van uw klant. Voorzie in behoeftes nog voor er naar gevraagd wordt. Fouten maken is niet erg, integendeel bijna: als u een probleem snel en goed op weet te lossen, zal dat niet snel vergeten worden en de klantentrouw enorm vergroten. 

5. Zelfverttouwen
Heb onwrikbaar vertrouwen in uzelf, zonder arrogant te worden. Gemeend zelfvertrouwen is als charisma. Degenen die het van nature hebben, hebben een groot voordeel op anderen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Goede verkoper heeft succes aan zichzelf te danken
 Zes oogbewegingen van uw klant – en hun betekenis
 Tien gladde verkooptrucs
 Individuele bonus belangrijker dan gezamenlijke winstdeling
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10