5 november 2010 -
Ondanks hun wijdvertakte netwerken, gaan professionals voor het inwinnen van advies vooral naar directe collega's. Zelfs vakgenoten bij andere organisaties worden vrijwel nooit geconsulteerd. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek naar de structuur en dynamiek van sociale netwerken van professionals.
De studie is op verzoek van Bureau Zuidema uitgevoerd door de leerstoel Strategisch Talent Management van Nyenrode Business Universiteit, onder leiding van professor Lidewey van der Sluis.
Professioneel advies
De adviezen die deze hoogopgeleide professionals in de zakelijke dienstverlening aan directe collega's vragen, zijn vooral professioneel en werkgerelateerd. Bij moeilijke beslissingen legt hij in de eerste plaats vooral contact met de direct leidinggevende.
Vrienden
Het onderzoek is uitgevoerd onder een dwarsdoorsnede van de arbeidspopulatie. Er werden daarin drie generaties vertegenwoordigd: babyboomers, generatie X en generatie Y. Generatie Y (30 - minners) bleek voor professioneel advies en moeilijke beslissingen eerst naar collega's te gaan en dan naar vrienden. De oudere generaties stappen voor professioneel advies eerder af op hun collega's of leidinggevenden. Dit betekent dat jongere werknemers hun vrienden bij hun werk en loopbaan betrekken en ouderen niet, of in elk geval minder. Voor specifieke werk gerelateerde problemen gaan alle professionals hoofdzakelijk naar collega's en leidinggevenden. Vriendennetwerken spelen in deze organisatiespecifieke situaties (nog) geen rol van betekenis.
Sociale media
Voor het onderzoek werden de gegevens van in totaal 372 respondenten gebruikt, verdeeld over tien verschillende dienstverlenende profit-organisaties. De resultaten geven inzicht in de invloed van werk-gerelateerde social media, zoals LinkedIn en Twitter. Daarnaast bevestigen zij de relevantie van interne collegiale offline netwerken voor de ontwikkeling en effectiviteit van professionals. Organisaties zouden bij het zoeken naar talent op de arbeidsmarkt daarom aandacht moeten besteden aan het bouwen en onderhouden van beide typen communities van professionals.
Leidinggevende
Bovendien komt de leidinggevende in het onderzoek naar voren als iemand die professionals zinvol zou kunnen adviseren over werkgerelateerde keuzes en besluitvormingsprocessen. Aan deze eigenschap zouden toekomstige managers en leidinggevenden dus moeten voldoen.
Onze ervaring is dat als er een goed platform word gecreëerd dat wordt gedragen door haar gebruikers, professionals ook nu al advies vragen en ervaringen delen met vakgenoten.
In essentie is netwerken vrienden maken, zegt bestuurder Walther Kok in het interview dat ik herpubliceerde op mijn blog. Dat geldt evengoed voor online als voor offline, lijkt me.
Ergens moet er een offline equivalent zijn, anders blijven contacten ook letterlijk in de lucht hangen. En hoe deed je dat ook al weer, vrienden maken? Lees: (Klik hier)