5 november 2010 -
Zelfs als u niet charismatisch bent, kunt u doen alsof en uw team mobiliseren, motiveren en de productiviteit en werknemertevredenheid verhogen. Dat schrijft Nick Tasler, schrijver en onderzoeker bij Monarch Leadership, op Businessweek die meteen stelt dat introverte leiders het vaak beter doen aan de top dan de extraverte.
Uit onderzoek blijkt dat extraverte werknemers beter presteren onder een introverte leider. Introverte leiders hebben namelijk vaker de neiging het hele team te betrekken bij oplossingen en geven getalenteerde teamleden vaker de ruimte. Helaas bestaat niet elk team uit mensen die precies weet wat ze willen en daarvoor gaan. Moet u het vuurtje opporren in een team dat bestaat uit mensen dat zich wat meer op de achtergrond houdt, dan kan een beetje charisma wonderen doen.
Verhaalvorm
Het eerste wat u daarvoor moet doen is uw boodschap in verhaalvorm gieten. Op die manier dringt beter door wat u te zeggen hebt en wordt dit beter onthouden. Alle succesvolle en inspirerende verhalen bevatten vier basisingrediënten: een hoofdpersoon, een niet zo fijn begin, actie en een gelukkige afloop. Alle charismatische boodschappen bevatten die elementen, of ze nu in een e-mail, tijdens een vergadering of bij het koffieapparaat verteld worden. Ook u kunt leren deze tactiek toe te passen. Volg deze vijf stappen:
1. Bedenk een hoofdpersoon (niet uzelf!) Uw verhaal moet gaan over uw publiek of over iemand die uw publiek aan het hart gaat. De grootste valkuil is om het verhaal te centreren rondom uw eigen behoeftes of die van de onderneming. Daar wordt niet naar geluisterd.
2. Beschrijf het gelukkige einde Dit hoeft geen wereldschokkende innovatie te zijn. Wie weet kunt u zeggen: jullie krijgen allemaal een loonsverhoging, jullie baan is veilig of het wordt weer leuk op de werkvloer.
3. Bedenk het niet-zo-gelukkige begin Pak de koe bij de hoorns en zeg waar het op staat. Bijvoorbeeld: op zit moment weten jullie niet zeker of jullie over een half jaar nog werk zullen hebben, of: het is moeilijk om gemotiveerd te blijven in tijden als deze.
4. Beschrijf de actie die nodig is Beschrijf precies wat er nodig is om van dat niet zo prettige begin uit te komen bij het gelukkige einde. Wat verwacht u precies van uw team? Meer samenwerking? Meer inspanning? Een positievere instelling? Wat het ook is, benoem het duidelijk.
5. Voeg emotie toe Nu heeft u uw rationele kader. Maar mensen blijven mensen, en u kunt ze alleen motiveren en beïnvloeden via emoties. Die emoties liggen aan de basis van charismatisch leiderschap. Charismatische leiders beïnvloeden hun teams middels positieve emoties, simpelweg door het gebruik van positief taalgebruik. Begin met negatief geladen woorden als nerveus, machteloos, bang en gefrustreerd om dat niet zo gelukkige begin van een emotionele lading te voorzien en gebruik positief geladen woorden om het gelukkige einde te benadrukken (opwindend, vertrouwen, trots, vredig). Creëer een sterk contrast tussen het onplezierige gevoel dat de huidige situatie oproept en de geweldige uitkomsten die gerealiseerd worden als uw team doet wat u vraagt. Dit motiveert en zet aan tot actie.
Je kunt van alles bedenken en zowel introverte als extraverte leiders kunnen capabel zijn, maar charisma heb je of heb je niet. Dat kan je met de beste wil van de wereld niet ''bedenken''.
Hulya
|
|
11
-
11
-
2010
|
09
:
25
uur
Hallo managers,
Graag wil ik uw aandacht: ik ben zelf bezig met de opleiding HBO management. Is er een website waar de managers zich online ontmoeten, discuseren en vragen stellen.
Want ik heb zelf ook een hulp nodig, ivm met mijn laatste businesscase.