5 november 2010 -
Lof Media lanceert, voorafgaande aan de week van Het Nieuwe werken, de Slimme Tijden Campagne, met als onderkop echte vaders werken slim. Deze campagne, ondersteund door het ministerie van OCW, heeft als doel om de bewustwording van mannen over de combinatie werk/zorg te vergroten.
Nog steeds worden vrouwen aangesproken - in dagelijks leven en media - over de combinatie werk en gezin. Door nu juist mannen aan te spreken op de mogelijkheid flexibel te werken, is het streven naar een meer evenwichtige verdeling tussen arbeid en zorg, met als onderliggende doelstelling de vrouwenparticipatie te vergroten.
Mannen blijven veelal voltijds werken, omdat ze bang zijn hun loopbaan te schaden. Zijn het taboes in de hoofden van de man of kunnen ze besproken worden? Uit recent Amerikaans onderzoek van Work Life Institute blijkt dat werkende vaders (59 procent) meer stress ervaren rondom het combineren van werk en zorg, dan moeders. (45 procent).
Opbouw campagne De campagne is gericht op mannen in de leeftijdscategorie 30-50 jaar. Om de doelgroep te bereiken is gekozen voor een online campagne bestaande uit een opvallende viral, op www.maxi-curling.nl en een test - hoe slim ben jij bezig met je werk/zorg balans? op de landingspagina www.slimmetijden.nl. Door de test te doen, maakt u kans op een iPad.
Het is de praktijk dat vrouwen meer dan mannen worden aangesproken in zaken rond de gezinsituatie. De vrouw is toch de regelaar, ook al werken beide partners.
Wellicht vinden mannen het ook gemakkelijk, maar er zijn ook maar weinig vrouwen die het uit handen geven. Zij regelen alles rond het gezin, dus ook oppas, thuiswerkdagen en leveren vaak met groot plezier een of twee werkdagen in.
Om het dus in zijn geheel op naam van de man te zetten, is niet terecht. Eens of niet eens met deze traditionele rolverdeling? ... veel vrouwen kiezen er zelf heel bewust voor. Dat proces verstoren lijkt me nu ook weer niet helemaal correct, welke groep mannen er ook op wordt aangesproken.
Sandra
|
|
8
-
11
-
2010
|
11
:
06
uur
Als ik om mij heen kijk, valt mij hetvolgende op. Ten eerste durven veel mannen het niet bij de baas aan te kaarten dat ze minder willen gaan werken. Een part-time werkende vent wordt onbewust toch een beetje als loser gezien. Ook bij een nieuwe baan wordt anders dan full-time niet aangekaart.
Ten tweede wordt de mythe ook in stant gehouden door vrouwen dat de baan van de man niet in minder uren kan. Lees de verschillende (zwangerschaps-)damesbladen maar.
Daarnaast, wat ook al wordt aangegeven door Helma van Wanrooij, wordt door vrouwen veel rondom het huis geregeld en zie je dus dat mannen het zich lekker laten aanleunen. Zij hoeven eigenlijk niks te doen en worden ook door hun eigen vrouwen niet op hun verantwoordelijkheden thuis aangesproken.
Ik denk dat het nog lang zal gaan duren voordat het normaal wordt dat mensen korter werken omdat er kinderen thuis zijn. En de enige man die ik zo snel ken, die bij zijn nieuwe baas aangaf graag 4 dagen te willen werken om 1 dag voor zijn pasgeboren dochter te kunnen zorgen, die kreeg de keuze tussen 5 dagen werken of ontslagen worden. Die heeft toch maar voor 5 dagen gekozen (in plaats van ontslag...)
R.
|
|
7
-
08
-
2013
|
08
:
55
uur
Ik begrijp deze discussie niet. Als je kinderen hebt hoef je toch niet parttime te gaan werken? Ik en mijn vrouw werken allebij 4 en 4,5 dag per week en onze kinderen van 3 en 8 gaan naar de chreche en de opvang. Koken doe ik 9 van de 10 keer. Mijn vrouw vindt dat niet leuk. Ik vind het ook zielig voor de kinderen om ze thuis te houden, zeker gezien de kleine gezinnen van nu. Zitten ze de hele dag alleen zonder hun vriendjes en vriendinnen.