18 december 2002 -
De helft van de Nederlandse grote adverteerders hecht geen waarde aan meetbare doelstellingen bij reclamecampagnes. En als het al gebeurt worden reclamebureaus er niet op afgerekend.
Dit blijkt uit onderzoek van MarketResponse in opdracht van reclamebureau Hemels. Het bureau ondervroeg top-vijfhonderd adverteerders in Nederland.
Top-3 doelstellingen De belangrijkste doelstelling van adverteerders is het genereren van meer omzet. De top-3 doelstellingen van reclamecampagnes is als volgt:
1. Omzetverhoging en toename van de verkoop (43 procent) 2. Toename merk- en naamsbekendheid (39 procent) 3. Response genereren (18 procent)
Reclamebureaus niet afgerekend Hoewel adverteerders dikwijls wel meetbare doelstellingen formuleren (vooral voor tv- en radiocampagnes), worden reclamebureaus in negen van de tien gevallen hierop niet afgerekend. Reclame op internet wordt zelden van een concrete doelstelling voorzien.
Bron:Adfo Web Online