4 november 2010 -
"De arbeidsmarkt verandert constant maar in tegenstelling daarmee veranderen methodes van werving en selectie relatief weinig. Werkgevers zijn niet erg innovatief op het gebied van werving en selectie." Dit is de bevinding van Dr. Wieby Altink, Managing Consultant bij SHL in Utrecht, na een onderzoek van Kluwer.
Dr. Wieby Altink, samen met Dr. Oscar Van de Lint van Ebbinge & Co, draagt al zestien jaar bij aan het Jaarboek Personeelsmanagement van Kluwer. Dit jaar is het Jaarboek verschenen onder de titel ‘Het managen van een heterogene workforce’ en kijkt naar hoe Nederlandse bedrijven een steeds heterogener wordende workforce managen en naar hun diversiteitsbeleid op het gebied van werving en selectie.
Enquête Voor dit Jaarboek zijn de resultaten gebruikt van een enquête die in het begin van 2010 is gehouden en waarin gegevens werden gevraagd die betrekking hebben op het jaar 2009. De respondenten van de enquête zijn afkomstig uit verschillende branches, namelijk onderwijs, wetenschap, gezondheidszorg, handel en commerciële dienstverlening. De bedrijfsgrootte van de respondenten is ook verschillend: ruim een derde van de organisaties die hebben meegewerkt hebben minder dan 100 werknemers in dienst, 32 procent heeft 100 to 500 medewerkers in dienst en 31 procent heeft meer dan 500 werknemers.
Weinig verschillen
Uit het onderzoek blijkt dat er weinig grote verschillen zijn in werving en selectie gewoontes van de respondenten vergeleken met afgelopen jaren. Veel bedrijven vinden het thema diversiteit wel belangrijk maar passen hun werving en selectie beleid daar weinig op aan. HR mensen blijven redelijke traditionele werving en selectie oplossingen gebruiken. Zo merken we dat het gebruik van interviews populair blijft en is zelfs wat toegenomen vergeleken met vorig jaar. Daarentegen blijft het gebruik van objectieve en valide selectiemethoden, zoals (online) assessments, relatief laag, vooral bij kleinere en middelgrote organisaties.
Diversiteit
Dr. Wieby Altink zegt: "Natuurlijk is de arbeidsmarkt veranderd verleden jaar, er werd minder geworven en geselecteerd. Maar er is altijd behoefte aan mensen, en bedrijven zijn altijd op zoek naar goede mensen. Diversiteit is daarvoor een van de antwoorden op de personeelstekorten die de komende jaren zullen ontstaan als gevolg van de vergrijzing bijvoorbeeld. En studies hebben getoond dat diversiteit leidt tot meer innovatie en meer creativiteit, een lange termijn doelstelling voor veel organisaties. Wat ik frappant vind is dat, al verandert de markt constant, organisaties hun werving en selectie beleid weinig blijken aan te passen. Er bestaan tegenwoordig allerlei innovatieve methodes voor werving en selectie maar werkgevers maken daar weinig gebruik van, terwijl sommige van die methodes, zoals online assessments, bewezen betere resultaten voor het bedrijf opleveren en bewezen een positieve impact hebben op diversiteit."
Moderne assessments
"In het huidige economische klimaat zou je juist verwachten van werkgevers dat ze hun werving en selectie beleid meer methodisch gaan aanpakken," voegt Dr. Wieby Altink toe, "Functies veranderen binnen een bedrijf en zo verandert het type mensen die men nodig heeft om die vacatures in te vullen. Het is belangrijk dat organisaties gestructureerd gaan denken en eerst bepalen wat ze precies nodig hebben en dan pas gaan kijken wat voor type persoon daarbij past. Testen zijn daarvoor meer efficiënt en makkelijker dan een gewone interview. Menselijk gedrag is niet perfect te voorspellen maar je kunt de foutenmarge flink verkleinen door moderne assessments te gebruiken. En (online) assessments zijn niet, zoals vaak gedacht, alleen bruikbaar in grote bedrijven, het is juist heel belangrijk dat kleinere bedrijven de best mogelijke methode van werving en selectie gebruiken. Er is duidelijk nog veel werk te doen om bedrijven op het gebied van ontwikkelingen in werving en selectie methodes inzicht te geven."