zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Telecom en financiële branche bereiken online doelgroep het best

3 november 2010 - Voor de vijfde keer op rij heeft Search Engine Mediabureau Checkit het Top 100 Online Vindbaarheid onderzoek uitgevoerd. Via een nieuwe onderzoeksmethode is de vraag onderzocht: hoe is het gesteld met de vindbaarheid van de 100 grootste online adverteerders in Nederland?

Wat blijkt: de Telecom en Financiële branche realiseren gemiddeld het hoogste online bereik. Verder geldt dat er voor organisaties nog veel kansen liggen op optimaal in te spelen op de zoekvraag van de doelgroep. 



Top tien
De websites met de beste online vindbaarheid van 2010:
1. www.anwb.nl (88 procent)
2. www.rabobank.nl (67 procent)
3. www.ziggo.nl (56 procent)
4. www.microsoft.com/nl/nl (55 procent)
5. www.upc.nl (53 procent)
6. www.ah.nl (48 procent)
7. www.mandemakers.nl (47 procent)
8. www.xs4all.nl (44 procent)
9. www.tele2.nl (41 procent)
10. www.unive.nl (41 procent)

Top 100 Online Vindbaarheid scores 2010
Ondanks dat de Top 100 Online Vindbaarheid dit jaar tot stand is gekomen volgens een geheel nieuwe onderzoekmethode, heeft de top tien veel overeenkomsten met de hoogst scorende organisaties van voorgaande jaren. Zo staat Ziggo dit jaar op een derde plaats en ANWB op de eerste plaats. Vorig jaar stonden deze organisaties ook al hoog met een achtste plaats voor Ziggo en een dertiende plaats voor ANWB. 

Kansen voor Energie- en Brandstofbranche
Dat er nog steeds verbetering mogelijk is op het gebied van online vindbaarheid blijkt uit de gegevens van lager scorende organisaties. Zo hebben organisaties in de Energie- en de Brandstofbranche een gemiddeld bereik van respectievelijk zes procent en twee procent. Dat wil zeggen dat deze organisaties gemiddeld slechts door een zeer beperkt deel van de doelgroep gezien worden in de zoekresultaten. De zeer concurrerende Telecom en Financiële branche zijn met een gemiddeld bereik van 29 procent en 21 procent dit jaar het best vindbaar en zijn zichtbaar op de momenten dat de doelgroep naar ze op zoek is. 

Mediabudget versus vindbaarheid
Dat een hoog mediabudget niet automatisch leidt tot een hoge notering in de Top 100 Online Vindbaarheid is ook dit jaar een feit. Zo zijn in de top tien geen organisaties terug te vinden die in de top tien van grootste online mediabesteders staan. Paul Aelen, medeoprichter van Checkit, zegt over de resultaten: "Het onderzoeken van het percentage van de doelgroep dat wordt geconfronteerd met de producten en diensten van een organisatie, is een uitstekende methode om de performance binnen de zoekmachines van de top 100 online mediabesteders in kaart te brengen. Deze editie van de Top 100 Online Vindbaarheid laat zeer gevarieerde resultaten zien. Verschillende organisaties behalen hoge scores maar voor veel merken zijn er nog genoeg verbeteringen mogelijk binnen de natuurlijke zoekresultaten van de zoekmachines. Een belangrijk element daarbij is het inspelen op de zoekvraag van de doelgroep. Door Search inspanningen vanuit dit focuspunt te realiseren zal de online vindbaarheid sterk verbeteren. Dat de Financiële en Telecom branche goede scores behalen, mag geen verrassing genoemd worden. Deze branches, waar de concurrentie ook online groot is, behaalden vorig jaar al goede scores en dit jaar is het niet anders. Hieruit komt naar voren dat het hebben van een goede online strategie, in het bijzonder het continue blijven verbeteren van de Search Engine Marketing inspanningen, tot een sterk verhoogd bereik onder de relevante doelgroep leidt!"

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Recruiter zelf is onvindbaar op sociale media
 Wat zijn de zoekmachine marketing trends in 2010?
 Crisis pakt goed uit voor zoekmachine marketing
 Top-100 adverteerders niet vindbaar op internet
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10