3 november 2010 -
Heeft u het ‘ondernemersgen’? Dat komt ook zeker van pas in grote ondernemingen, zo stelt Sharon Nunes van IBM op Businessweek. Het is een mythe dat alleen kleine ondernemingen innovatie stimuleren en waarderen. Uit onderzoek van IBM bleek bovendien dat creativiteit essentieel is om te overleven in het huidige zakelijke landschap.
Creativiteit is de sleutel voor succesvol ondernemerschap. Maar het is niet genoeg. Ondernemerschap vereist meer dan een visie, plan en middelen. Daarom presenteert Nunes, die zelf succesvol een nieuwe afdeling in het leven riep bij IBM, vijf lessen om uw innerlijke ondernemer los te laten in het bedrijf waar u werkt. Handig wanneer u een project leidt, een nieuw product ontwikkelt of een nieuwe afdeling in het leven roept.
1. Ken de markt Ondernemerschap vereist heel veel energie en heel veel huiswerk. Doe onderzoek naar de ontwikkelingen in de branche en demografische trends. U moet begrijpen wat de markt doet en waardoor die beïnvloed wordt. Zo krijgt u inzicht in de behoeften en kunt u daarop inspelen. Onthoud: wie het eerst komt, het eerst maalt, of u nu voor een multinational of een kleine, beginnende onderneming werkt.
2. Test uw ideeën Ventileer uw ideeën tegenover een paar mensen die u niet naar de mond zullen praten en eerlijk zullen zeggen wat ze denken. Dit is meteen een goede manier om een netwerk van medestanders op te bouwen. Overtuig uw criticasters, en ze veranderen in uw trouwste aanhangers en zullen u helpen uw idee te verkopen binnen hun eigen netwerk en managementteams. Ook zullen zij u dwingen tot het beantwoorden van moeilijke vragen waar u zelf niet eens opgekomen was. Opbouwende kritiek is essentieel om uw idee van de grond te krijgen en er een succes van te maken.
3. Ken uzelf Bent u iemand met grootse ideeën, omring uzelf dan met mensen die verstand van financiën en de operationele gang van zaken hebben. Bent u een ‘doener’, zoek dan visionairs en marktanalisten om u te helpen. Weet waar u goed in bent, maar ook waar u minder in uitblinkt. Omring uzelf met mensen die u aanvullen.
4. Durf risico’s te nemen Geloof in uzelf en in uw idee, maar negeer de marktsignalen niet. Er zullen altijd mensen zijn die het niet met u eens zijn, en/of uw idee de grond inboren. Heeft u echter uw huiswerk gedaan, en vertrouwt u op uw gevoel en op de informatie die u ter beschikking heeft, vertrouw daar dan op en zet door.
5. Wees flexibel Houd de markt in de gaten en zorg dat u in kunt spelen op onverwachte gebeurtenissen die van invloed kunnen zijn op uw succeskansen. Als u in een grote onderneming werkt is uw vangnet groter dan als dat niet zo is, maar de ondernemerskwaliteiten die u nodig hebt blijven gelijk. U zult hard en veel moeten werken, risico’s moeten nemen en op uzelf en uw visie moeten vertrouwen. Houd er te allen tijde rekening mee dat uw idee de behoeften van de markt moet bevredigen en wel zodanig dat men er bovendien voor wil betalen. Stel bij indien nodig.
punt 5 wees flexibel, ik denk dat hier het verschil zit tussen de innerlijke ondernemer en de echte ondernemer. De innerlijke ondernemer in u zal op basis van adviezen en rapporten onderbouwen waarom het niet lukte en kan terugvallen op een vangnet, de organisatie. De echte ondernemer is tegen die tijd failliet.