2 november 2010 -
Nederlandse managers zien recruitment als hun hobby. Ruim 68 procent is enthousiast over dit onderdeel. Dat Nederlandse managers echte mensen managers zijn, blijkt uit het feit dat het voeren van sollicitatiegesprekken veruit het favoriete onderdeel is van recruitment. Dit blijkt uit onderzoek van Proconnext.
Tijdens sollicitatiegesprekken heb je veel contact met verschillende mensen en persoonlijkheden. Wat dit gesprek volgens managers leuk maakt, is het ontdekken van die persoonlijkheden in korte tijd. Tegelijkertijd heeft de Nederlandse manager een grote hekel aan het actief zoeken naar kandidaten. De meerderheid wijst dit aan als het meest vervelende onderdeel van recruitment. Daarnaast kan men ook weinig enthousiasme opbrengen voor het afhandelen van sollicitatiebrieven, het opstellen van vacatures en het ontwikkelen van recruitment strategie.
Vernieuwende visie Een vernieuwende kijk op recruitment maakt ook de minder leuke onderdelen van recruitment weer interessant. Recruitmentspecialist Annette Bröring over de uitkomsten van het onderzoek: "Veel bedrijven werken al jaren volgens dezelfde ad hoc aanpak als het gaat om recruitment. Zodra er groei is of een vacature ontstaat, start men een traject op. Maar recruitment is meer. Recruitment verdient een structurele plaats in de bedrijfsvoering. Deze vernieuwende visie staat garant voor een andere aanpak van vacatures."
Het nieuwe recruiten In Amerika is het nieuwe recruiten een veel gebruikte managementstrategie. Hierbij krijgt recruitment een structurele plaats krijgt in de bedrijfsvoering van organisaties De franchiseformule Proconnext introduceert deze visie in Nederland. Zo kunnen organisaties zelfstandig en proactief aan de slag met recruitment.