1 november 2010 -
Het gebruik van databases in de loop der jaren sterk verbeterd. 99 procent van de grote Europese bedrijven heeft op dit moment duidelijk gedefinieerde bedrijfsdoelstellingen opgesteld voor hun databases en het beheer van hun data. Het is echter opvallend dat er nog steeds een aanzienlijk verschil is tussen beleid en praktijk.
Respectievelijk 88 en 86 procent van de sales, marketing en IT professionalsis het erover eens dat corporate databases niet aan het ideaalplaatje voldoen. Dat blijkt uit onderzoek van Informatica Corporation.
Accurate informatie
Overige resultaten tonen aan dat IT professionals en sales en marketing dezelfde opinie hebben over de doelstellingen en prioriteiten van een database, namelijk het leveren van 100 procent accurate informatie. Zowel de databases als de informatie die aan gebruikers wordt geboden moet up-to-date zijn. Ook hier is echter een verschil met wat het beleid voorschrijft en wat de database zou moeten leveren; 80 procent van de sales en marketing professionals is er niet zeker van dat de informatie die zij uit de database krijgt volledig up-to-date en nauwkeurig is. Een alarmerende 83 procent van de IT professionals is hier ook bang voor.
Senioriteit
Er is een duidelijke correlatie tussen de mate van senioriteit van de respondent en hoe positief deze is over de mate waarin zijn onderneming erin slaagt de gestelde doelstellingen rond databases en het beheer van data te behalen. In het algemeen geldt dat hoe meer senior een medewerker is, hoe minder deze op de hoogte is van het wel of niet voldoen aan gestelde doelen. Twintig procent van de sales en marketing professionals op director level en zestien procent op senior level is van mening dat hun onderneming de doelstellingen rond database management behaalt. Van het midden management is slechts vier procent hiervan overtuigd. Zo is ook 45 procent van de IT professionals op director level en vijftien procent op senior manager level deze mening toegedaan, in vergelijking tot de zes procent aan midden managers.
Grootste uitdaging "Databeheer is een van de grootste uitdagingen waar ondernemingen mee te maken krijgen wanneer zij strategisch voordeel willen behalen uit hun bedrijfsinformatie," aldus Bert Oosterhof, director of technology EMEA bij Informatica. "Het werkt heel stimulerend om te zien dat dit concept binnen Europa goed begrepen wordt. Tenzij ondernemingen de sprong wagen en de theorie daadwerkelijk in de praktijk gaan brengen, zal dit inzicht weinig praktisch voordeel bieden. Organisaties moeten uniform beleid met de juiste technologie combineren, zodat beiden te allen tijde worden gebruikt."
Database is onontbeerlijk voor een degelijke marktverkenning, maar de ' mutatie-discipline ' is werkelijk ondermaats in België. Zo draait het verleden en de fictie helemaal door elkaar. Deze vervuiling en veroudering van data evolueert tot een passief voor de waarde van een bestand.Over de kwaliteit van de respons zwijgt men meestal zedig.