Periodieke superkorting verovert vaste plek in e-commerce
1 november 2010 -
Steeds meer webwinkeliers ontdekken periodieke verkopen als een nieuwe manier om extra bezoekers naar hun online winkel te 'lokken'. Dit nieuwe e-commerce fenomeen verovert in rap tempo een vaste plaats in de promotie-mix van veel e-commerce bedrijven.
Periodieke verkopen vestigen zich steeds meer in het huidige e-commerce landschap. Als gevolg van deze trend lijkt het aanbieden van producten voor een beperkte periode tegen een scherpe prijs een vast onderdeel te worden in de marketingmix van menig webwinkelier. Zo trakteren online warenhuizen als Mediamarkt en Wehkamp hun vaste klanten al enige tijd op een 24-uurs- ofwel dagaanbieding.
Explosieve stijging Vooral de afgelopen maanden is er een explosieve stijging waar te nemen in het aantal webwinkels dat periodieke verkoop gebruikt om bezoekers naar hun website te 'lokken'. Deze populariteitsstijging is te verklaren door de vele voordelen van dit nieuwe verkoopkanaal. De webwinkelier creëert een plek waar hij zowel koopwaar in de schijnwerpers kan zetten als restpartijen kan 'dumpen'.
Aan de andere kant van het computerscherm wordt de bezoeker door middel van de tijdelijke aanbieding voortdurend getrakteerd op een verrassend product voor een scherpe actieprijs. Een bijkomend voordeel voor de webwinkelier is dat de consument door de tijdsdruk minder lang twijfelt en eerder overgaat tot aankoop.
Tijdsdruk Bij dit e-commerce fenomeen snijdt het mes dus aan twee kanten: de tijdsdruk van een periodieke verkoop laat de bezoeker snel beslissen en de aanbieding fungeert als een aantrekkelijk geprijsde traktatie voor vaste bezoekers.
Toch kent het populaire fenomeen in de huidige wereld van e-commerce ook tegenstanders. Volgens hoogleraar Fred van Raaij van de Universiteit van Tilburg wordt de consument bij periodieke verkopen teveel onder druk gezet, waardoor men niet de kans krijgt om een weloverwogen beslissing te nemen. Volgens de criticus zijn periodieke verkopen pure impulsaankopen.
Dagelijkse aanbiedingen Een succesvolle onderneming die volledig gebaseerd is op tijdelijke aanbiedingen is iBood. iBood verkoopt via haar website iedere 24 uur slechts een product voor een scherpe prijs. Deze Nederlandse onderneming vierde onlangs pas haar vijfde verjaardag, maar heeft haar imperium uitgebreid naar maar liefst negentien landen. Met name de laatste maanden verschijnen er steeds meer vergelijkbare initiatieven op het web die dit succes proberen te evenaren.
Shopping-communities Naast een groot aantal iBood-klonen neemt ook het aantal shopping-communities in vogelvlucht toe. Een shopping-community is een besloten webshop die periodieke verkopen organiseert van bekende (kleding)merken. Deze verkopen vinden plaats op een website achter gesloten deuren en zijn alleen beschikbaar voor leden van deze community. Bekende voorbeelden van zogenoemde shoppingclubs zijn ShopVIP, 42HRSclub en BuyVIP.
Wereldwijde opkomst De populariteit van periodieke sales is onlangs ook nog eens onderstreept door Amazon.com. De Amerikaanse e-commercegigant nam in juli 2010 dagaanbiedingen-pionier Woot.com over en kocht onlangs shopping-community BuyVIP voor een onbekend miljoenenbedrag. Met deze overnames toont Amazon haar enorme vertrouwen in het periodieke verkopen en de potentie van dit fenomeen.
In de Benelux vervult de website JouwAanbieding.nl een belangrijke rol in de online wereld van tijdelijke aanbiedingen. Veel webwinkeliers maken gretig gebruik van de populariteit van dit shoppingplatform om hun aanbieding te promoten.