zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Best-in-class bedrijven plannen met scenario's

27 oktober 2010 - Best-in-class bedrijven maken plannen en budgetten in scenario's en kunnen daarom succesvol anticiperen op onverwachte gebeurtenissen. Dit is de conclusie van de ronde tafel bijeenkomst ‘Planning with uncertainty’ die EyeOn onlangs heeft georganiseerd voor finance executives in de High Tech en Food Industrie.


Met scenario's schetsen managers alternatieve toekomstbeelden waarbinnen contingentieplannen worden uitgewerkt. Het blijkt dat dit alleen effectief is als deze plannen op hoofdlijnen en op hoog niveau in de organisatie worden uitgewerkt. Scenario's maken de toekomst niet minder onzeker maar verhogen juist het vertrouwen van management besluiten. Managers zullen op basis van voorspellingen of forecasts sneller correctieve maatregelen treffen die in de context van scenario’s besproken zijn. Managementteams beoordelen bijvoorbeeld maandelijks in welk scenario de organisatie opereert. Cruciaal is dat marktinformatie uit de stroomafwaartse keten met zo weinig mogelijk vertraging wordt opgepikt en cross-functioneel gedeeld. Organisaties moeten begrijpen wat is verkocht aan de consument, welk deel van de vraag samenhangt met de opbouw of reductie voorraad van klanten. 



Management-by-example
Uit de discussie bleek verder dat organisaties over de flexibiliteit moeten beschikken om de capaciteit en break-even punt aan te passen na onverwachte gebeurtenissen. Management-by-example is wezenlijk om maatregelen te effectueren in tijden van crisis. Als ontslag wordt aangekondigd is er geen bonusuitkering aan het senior management, ook niet als men daar contractueel recht op heeft. Medewerkers kan worden gevraagd meer vakantie op te nemen terwijl het management vakantiedagen inlevert, zonder vergoeding. 

Netwerk
Bedrijven in het kennisnetwerk 'Finance Planning Executives Community’ hebben de toepassing van planninginstrumenten als scenario’s en simulaties besproken in hun tiende rondetafel bijeenkomst. De bijeenkomsten worden gefaciliteerd door EyeOn, een bureau gespecialiseerd in planningoplossingen. Het netwerk bestaat uit ruim 50 vooraanstaande bedrijven in de Food- en High Tech Industrie. Deze bedrijven willen onder andere via kennisdeling planningsprocessen versterken.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Scenariodenken is aanvulling op risicomanagement
 Vijf tips voor succesvolle business continuity tijdens de zomermaanden
 Kiest Genenatie Y voor flexibele of vaste arbeid?
 Strategische planning was nog nooit zo ingewikkeld
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10