Kwart financiële instellingen draait minder omzet door IT-problemen
26 oktober 2010 -
IT-afdelingen van financiële instellingen blijven problemen ondervinden met legacy-systemen en de integratie van IT in de bedrijfsprocessen. Bovendien loopt 24 procent van de financiële bedrijven omzet mis vanwege problemen met IT-systemen.
Dat blijkt uit 'The European Confidence Report', een onderzoek dat in opdracht van Oracle is uitgevoerd onder 222 IT-professionals en 228 financiële diensten-experts in verschillende Europese landen, waaronder Nederland. Meer dan een derde (37 procent) heeft problemen gehad met IT-systemen waardoor het niet mogelijk was risicoanalyses voor investeringen te maken. 38 procent van de financiële IT-afdelingen moet dagelijks marktrisico-informatie leveren, maar slechts zeventien procent hiervan denkt dat die gegevens volledig accuraat zijn.
Legacy en compliance Vier van de vijf respondenten geven aan dat legacy-systemen verbeteringen in IT in de weg staan. De complexiteit en de noodzaak voor toekomstige ondersteuning vormen een grote uitdaging voor de IT-beheerders. De helft van de respondenten geeft toe van meerdere bronnen, afdelingen en personen afhankelijk te zijn om alle benodigde data te verzamelen om aan compliancy-regels te voldoen.
Complexe informatiebehoefte
"De informatiebehoefte van financiële instellingen zijn veel complexer geworden door wet- en regelgevingen. Compliancy-regels vereisen dat rapportages vanuit verschillende systemen worden samengesteld; iets wat niet eenvoudig is met de bestaande procesinrichting van de bedrijven en de legacy-infrastructuren. Een nieuwe benadering van data sourcing en -levering is nodig, waarbij het gebruik van die gegevens in de bedrijfsprocessen centraal staat," zegt Nazif Mohammed, vice president EMEA, Oracle Financial Services.