25 oktober 2010 -
Tijdens het International Supply Management Congres op 2 en 3 december in de RAI in Amsterdam wordt voor de zesde keer de CPO (Chief Purchasing Officer) van het jaar gekozen: de prijs voor de beste inkoopdirecteur van het jaar. Naast drive, passie en visie wordt innovatie en duurzaamheid voor inkopers steeds belangrijker.
Mede daarom wordt de prijs dit jaar uitgereikt op het Supply Management congres van AkzoNobel, Nevi, ADC, Rabobank en IDH over innovatie en duurzaamheid. Op 3 december zal de jury de winnaar bekend maken uit de onderstaande drie genomineerden. Eén van hen zal dan het stokje overnemen van de winnares van vorig jaar: Melanie Schultz, toen CPO van Achmea, nu Minister van Infrastructuur en Milieu.
De genomineerden
Frank Oort, CPO, Koninklijke BAM Groep nv Frank Oort werkt sinds eind 2007 bij BAM. Daarvoor was hij tien jaar voor Friesland Foods werkzaam waar hij begon bij één van de Operating Companies en zich opwerkte tot Director Corporate Sourcing Dairy Commodities. In die functie was hij verantwoordelijk voor de international aanvoerketen voor melkproducten. In deze periode deed Friesland Food het commercieel goed en werden een aantal nieuwe producten gelanceerd. In 2007 stapte Frank Oort over naar een totaal andere sector: BAM. Zijn belangrijkste ambities en uitdagingen bij BAM zijn kosten-, risico- en cashmanagement. Daarnaast zijn; het zo vroeg mogelijk in de aanvoerketen betrekken van toeleveranciers en de integratie en implementatie van duurzaamheid in de aankoop belangrijk. De omzet van BAM in 2009 was 8,4 miljard euro.
Marc Engel, CPO, Unilever Marc Engel werkt sinds 1990 bij Unilever. Na een korte uitstap naar Shell in 1993 keerde hij in 1995 terug bij Unilever waar hij sinds 1998 werkt in de Supply Chain en bijdroeg aan de duurzame visie van Unilever. In 1999 vertrok Marc Engel naar Brazilië als vice president Supply Chain for Ice Cream voor Latijns-Amerika. In 2004 kwam hij terug naar Nederland als vice president Supply Chain for Spreads, Dressings and Olive Oil. In 2008 werd Marc Engel benoemd tot de eerste CPO van Unilever. Een geïntegreerde en uitvoerende inkoopafdeling werd ingericht met een inkoopverantwoordelijkheid van €26 miljard en een team van 1500 mensen op 67 locaties. Verantwoorde en duurzame inkoop zijn essentiële onderdelen van het inkoopbeleid van Unilever dat (onder andere) een leidende rol speelt in het verduurzamen van palmolie.
Jan Jongsma, CPO van FrieslandCampina Jan Jongma is sinds 2009 CPO van FrieslandCampinamaar al ruim 29 jaar werkzaam bij FrieslandCampina en haar rechtsvoorgangers. Jan Jongsma begon zijn loopbaan op de R&D-afdeling van DMV International, richtte eind jaren '80 DMV Japan op en was ruim vijf jaar werkzaam in Tokyo. Hij werd na zijn terugkeer verantwoordelijk voor de business unit Creamy Creation, een specialistische B2B-producent van roomlikeuren en maakte eind 90-er jaren de overstap naar Campina International als Operations Director. Na 2003 bouwde hij verschillende fabrieken van Campina en centraliseerde, als eerste Campina CPO, alle inkoopactiviteiten. Hij ontwikkelde na de fusie tussen Friesland Foods en Campina de inkooporganisatie van de nieuwe combinatie. Jongsma weet met zijn team de balans te vinden tussen een goede aansluiting met de business en realisatie van het synergiepotentieel.
Young Talent Award Naast de CPO Award wordt ook de Young Talent Award, voor aanstormend inkooptalent op het congres uitgereikt. De CPO Award is een initiatief van NEVI en Alfa Delta Compedium.