15 december 2002 -
Om te overleven in een verzadigde markt moeten bedrijven creatiever, efficiënter en meer visionair zijn dan hun concurrenten. Kodak Polychrome Graphics is een bedrijf dat in een zeer verzadigde markt zo'n anderhalf miljard dollar omzet.
Het recept van directeur Jeff Jacobson luidt:
1. Deepsellen bij bestaande, tevreden klanten Een tevreden klant is geneigd meer bij u te kopen. Maak daar gebruik van en zorg dat de relatie goed blijft.
2. Kannibaliseer uzelf Wees niet bevreesd om met nieuwe producten uw cashcows te 'kannibaliseren'. Kodak ging bijvoorbeeld van tradiotionele fotografie naar digitale fotografie. Kannibalisatie vindt altijd plaats: de vraag is alleen wanneer en door wie: door uzelf of door uw concurrent.
3. Snijd diep in de kosten Kosten moet terugverdiend worden. Lukt dat niet, neem dan afscheid van business units, medewerkers of middelen die dat niet waarmaken.
4. Expandeer agressief Herinvesteer de bespaarde kosten in nog niet verzadigde markten. Kodak deed dat onder meer in China en Bulgarije.
5. Tolereer geen smoezen Targets moeten gewoon gehaald worden, slechte economie of niet.
6. Stel harde, realistische doelen Wees niet bang om hoge en ambitieuze doelen te stellen. Maar wees er zelf van overtuigd dat ze haalbaar zijn.
Bron:Elan Online