19 oktober 2010 -
87 procent van de werkzoekenden vindt Het Nieuwe Werken belangrijk. Dit blijkt uit de lopende enquête 'Waar Wil Je Werken' van personeelsbemiddelaar Vitae.
Marije Koets (Webber): "Als Nieuwe Professional wil je werken langs de lijnen van eigen verantwoordelijkheid, gelijkwaardigheid, vakmanschap en vanuit je innerlijke kracht. Het Nieuwe Werken is geen doel op zich, maar een logische vertaling van deze waarden in de praktijk. Wij zien in het Nieuwe Werken een voorwaarde voor goed professionalschap en vice versa." Koets benadrukt dat het de professionals zijn die het voortouw moeten nemen in deze ontwikkeling. "Ga met je werkgever in gesprek en geef aan op welke manier jij het Nieuwe Werken op je werkplek vorm kan geven."
Het Nieuwe Werken Doe Je Zelf
Om professionals een stem te geven richting hun werkgevers, zet Vitae zich in als partner van de campagne Het Nieuwe Werken Doe Je Zelf; een initiatief van een coalitie uit het bedrijfsleven, overheid en het maatschappelijk middenveld. Al deze organisaties roepen werknemers en werkgevers op om aan de slag te gaan met Het Nieuwe Werken en dragen hiervoor concrete cases en kundig advies aan.
''Als Nieuwe Professional wil je werken langs de lijnen van eigen verantwoordelijkheid, gelijkwaardigheid, vakmanschap en vanuit je innerlijke kracht. Het Nieuwe Werken is geen doel op zich, maar een logische vertaling van deze waarden in de praktijk. Wij zien in het Nieuwe Werken een voorwaarde voor goed professionalschap en vice versa.''
Is het nieuwe werken niet de uiting van het nieuwe organiseren? Wat op haar beurt gebaseerd is op een ander mens- en organisatiebeeld? is het niet zo dat zonder het het veranderen van de fundamentele vertrekpunten het nieuwe werken oude wijn in nieuwe zakken is?
Truus
|
|
19
-
10
-
2010
|
09
:
22
uur
Het nieuwe werken betekent sturen op resultaten en niet op aanwezigheid. Werk is iets wat je doet, niet waar je heen gaat. Voor veel organisaties betekent dit een fundamentele andere manier van denken. Dus zeker geen oude wijn in nieuwe zakken.
Als ik het artikel zo eens belees zijn het hele normale zaken die van een professional mogen worden verwacht die voor een organisatie acteert. Wanneer je dat nu plots het nieuwe werken word genoemd dan verbaast dat mij ten zeerste. Als je nu een professional nog moet gaan leren zich tot haar of zijn beste weten en kunnen in te spannen voor een opdracht of werkgever, dan hebben we een andere uitdaging.
Dat heet namelijk gewoon 'common sense'. Plak daarnaast er de basis van de E2E procedure aan vast en heel dat 'nieuwe werken' is niet meer dan een wassen neus.
Ik kan me voorstellen overigens dat sommigen misschien zichzelf even moeten laten 'upgraden' om te begrijpen wat 'verantwoordelijkheid nemen' betekend ipv het afwachten tot verantwoordelijkheid jouw kantje opgeschoven word? Dat zou namelijk al een hoop schelen.
Je word gewoon geacht je te ontwikkelen en verbeteren voor diegene wie je op dat moment werkt. Daar word je namelijk voor betaald. Ik geloof dat niet iedereen dat even vaak beseft. Soit.
Je moet het een nieuwe naam geven, maar het nieuwe werken is voor sommige mensen helemaal geen nieuwe werken.
Het gaat er altijd om hoe de werkgever met zijn werknemers omgaat en voor sommige geldt dat het nieuwe werken al in de jaren 90 is ingezet en perfect werkt.
Het is niet alleen een verantwoordelijkheid voor de werknemer om Het Nieuwe Werken vorm te geven. Werkgevers zouden er goed aan doen om hier zelf actief mee aan de slag te gaan, zeker omdat Het Nieuwe Werken grote kansen biedt in het behouden en aantrekken van personeel.
Nu deze arbeidsmarkt weer aantrekt en het moeilijker wordt om nieuw personeel te vinden, zullen bedrijven zich meer moeten profileren als aantrekkelijke werkgever. Met name jongere werknemers hechten sterk aan een flexibele opstelling van hun werkgever: ze willen graag zelf hun werktijden indelen en gebruik maken van de nieuwste technologieën om dat te bereiken. Werkgevers die investeren in de middelen om op elk moment en elke plek te kunnen werken, zullen niet alleen gemakkelijker aan nieuw personeel komen, maar zullen ook bestaand personeel gemakkelijker binnen houden. Het Nieuwe Werken zorgt immers voor een hogere motivatie en tevredenheid van personeel. Tegelijkertijd vergroot het de arbeidsproductiviteit.
Werkgevers die er op deze manier in slagen om nieuw personeel aan te trekken, werknemers binnen te houden én efficiënter te werken, kunnen de komende jaren een groot concurrentievoordeel opbouwen.