19 oktober 2010 -
Die slechte manager over wie u en uw collega’s steen en been klaagden is weg. En wie heeft nu de touwtjes in handen? U!. Tuurlijk, u bent integer, dat weet iedereen. Maar u heeft ook een visie en strategie nodig en de vaardigheden om die succesvol te implementeren. Anders bent u straks degene over wie achter uw rug geklaagd wordt.
Businessweek komt met twintig tips voor kersverse managers.
1. Leer het bedrijf kennen De verleiding zal groot zijn om alles radicaal anders te doen. Maar er is zoveel dat u nog niet weet! Ga daarom niet overhaast te werk, maar besteed uw eerste maanden aan observeren, luisteren en leren. Maak een lijst met al uw vragen. Doe een beroep op mensen die al lange tijd in het bedrijf werken. Wees nederig en groei in uw nieuwe functie. Neem kleine stappen zodat uw medewerkers houvast hebben. U heeft nog tijd genoeg om uw stempel te drukken.
2. Ga met iedereen in gesprek Geef iedereen een schone lei, wat u ook weet of gehoord hebt over die persoon. Bedenk dat iedereen zich in het begin van zijn beste kant zal laten zien. Geef uw team daarom meteen de kans om u persoonlijk te spreken en hun achtergrond en ambitie te vertellen. Kijk vervolgens hoe ze hun werk doen om te ontdekken wie die ambitie waar kan maken, wie daar hulp bij nodig heeft en wie het niet zal redden. Zorg dat u uw toptalenten en oudgedienden aan uw kant hebt. Zonder hun steun, kunt u die van de rest ook wel vergeten.
3. Stel doelen U bent nieuw, u hebt ieders aandacht: maak er gebruik van! Maak regels en verwachtingen meteen duidelijk. Communiceer uw korte- en langetermijn doelstellingen voor de afdeling. Vertel wat cruciaal is en waarom, en hoe iedereen bij kan dragen aan het eindresultaat. Stel doelen, maar zorg dat die duidelijk en vooral haalbaar zijn. Maak een planning en meet de vooruitgang. Maak iedereen duidelijk dat u samen aan een groter doel werkt en hoe hun carrière, leven en wereld zal profiteren van hun inzet.
4. Maak een gedenkwaardig gebaar Wilt u een onuitwisbare indruk maken in uw eerste werken? Ga dan terug naar de basis. Stel vast wat uw medewerkers belemmert, zoals een rotte appel of achterstallig papierwerk. Laat weten dat de tijden veranderd zijn. Of bouw goodwill op door een heilig huisje op te offeren of een symbolische geste te maken. Of u nu wilt dat de service verbetert, de productiviteit stijgt of dat er meer winst gemaakt wordt, richt de aandacht van uw team op dat deelgebied en reken radicaal af met obstakels en smoesjes die dat resultaat in de weg staan.
5. Zorg voor een afdelingsplan Elk idee is gedoemd te mislukken zonder plan. Stel, na gesprekken met de betrokkenen, een driemaandelijks en zesmaandelijks plan op. Stel doelen, identificeer duidelijke begin- en eindpunten. Evalueer de vooruitgang wekelijks en stel bij indien nodig. Het is uw taak alle neuzen in dezelfde richting te krijgen en een werkomgeving te creëren waarin ieder teamlid uit kan blinken. Zonder plan en toewijding om het uit te voeren, zullen uw medewerkers al snel afdwalen en de doelstellingen en hun eigen potentie en waarde uit het oog verliezen.
6. Ontwikkel iedereen (inclusief uzelf)
Hoe tilt u uw medewerkers naar een hoger plan? Dit vereist planning, aandacht en toewijding. Identificeer allereerst ieders sterke kanten, doelstellingen en verbeterpunten. Van daaruit ontwikkelt u individuele ontwikkelplannen. Kijk op welke manier teamleden kunnen leren en een bijdrage kunnen leveren. Houd hun prestaties bij. Weet wat uw medewerkers willen bereiken en stimuleer en help ze dat te realiseren.
7. Erken uw beperkingen U heeft de functie nog niet lang genoeg om uw sporen te hebben verdiend. Iedereen zal u uit willen proberen en op de proef stellen. Ga niet overal op in maar kies de gevechten die u kunt winnen, breng de onderwerpen onder de aandacht waar u nu al een verschil kunt maken. Besef ook dat u het nooit iedereen naar de zin zult kunnen maken. Het kost tijd om dingen te veranderen en u zult fouten maken. Wees geduldig. 8. Zoek een mentor Er zullen tijden komen waarop u zich afvraagt of u het wel goed doet en of u niet meer kwaad dan goed doet. Probeer dan iemand te vinden die dit allemaal al eens mee heeft gemaakt. Zoek een mentor die u kan motiveren en uw problemen in perspectief weet te plaatsen. Spreek regelmatig af en neem zijn of haar advies ter harte. De mentor zal zich gevleid voelen door uw vertrouwen en kan u te zijner tijd wellicht introduceren bij de juiste personen.
9. Bouw bruggen naar andere afdelingen U bent niet alleen een manager maar ook een ambassadeur. Maak tijd vrij om relaties op te bouwen met andere afdelingen. Komen ze niet naar u, ga dan naar hen. Praat met de managers daar. Inventariseer hoe uw afdeling gezien wordt. Kijk of er verbeterpunten zijn en of iemand u kan helpen. Blijf communiceren en zoeken nar mogelijkheden om elkaar aan te vullen.
10. Zorg dat uw team in beeld is
U kunt nog een stapje verder gaan: maak van uw medewerkers de ambassadeurs van uw afdeling. Kijk of u ze naar voren kunt schuiven als er een toespraak of training gehouden moet worden, er een projectleider gezocht wordt of een nieuwsbrief gemaakt wordt. Sponsor bedrijfsfeestjes. Gebruik uw invloed om uw medewerkers kennis te laten maken met andere afdelingen.
11. Bewijs uzelf Mensen houden vaak meer van de functietitel dan van het werk dat ze moeten doen om die te houden. Uw CV en achtergrond zijn misschien schitterend, maar daarmee wint u geen blijvend respect. Zoek uit wat uw mensen doen de hele dag. Verstop u niet in uw kantoor maar wees bereid uw handen vuil te maken. Laat zien dat u het werk van uw team kent en indien nodig bij kunt springen. Laat zien dat u dingen gedaan krijgt. Kortom: bouw aan uw geloofwaardigheid.
12. Wees een voorbeeld U bent nu eenmaal een rolmodel. Uw mensen nemen uw gedrag en zorgen over, bewust of onbewust. Wees u dus te allen tijde bewust van uw uitstraling. Wees een voorbeeld: straal vertrouwen uit en blijf beheerst. Erken uw fouten, zodat uw mensen dat ook zullen doen. Houd u aan uw eigen regels. En blijf altijd benaderbaar en positief. Op deze manier zullen uw medewerkers u op zijn minst respecteren en op zijn best zullen ze willen zijn zoals u. mensen kijken nog beter wat u doet dan dat ze luisteren naar wat u zegt. Let dus altijd op uw lichaamstaal.
13. Motiveer Spreek uw waardering en erkenning openlijk en regelmatig uit, benadruk het positieve. Beloon uitmuntende prestaties met onverwachte extraatjes zoals een gratis lunch of een paar extra vrije uren. Laat sprekers komen en hang motiverende artikelen op. Geef uw team eigen projecten om de onderlinge relatie te verbeteren. Laat elke dag zien waarom uw medewerkers hier willen werken en niet ergens anders.
14. Behandel ze als volwasenen U geeft leiding aan gemotiveerde, getalenteerde en ervaren professionals. De kans is groot dat sommigen vinden dat ze uw positie hadden kunnen hebben (of zouden moeten hebben). Gedraag u dienovereenkomstig. Stel vragen en bekijk alle kanten van een vraagstuk in plaats van snelle conclusies te trekken. Respecteer hun tijd: wees altijd voorbereid, deskundig en beknopt in uw gesprekken met uw team. Ga niet micromanagen, behalve als de doelstellingen niet gehaald worden. Stel grenzen, maar wees flexibel: ook uw medewerkers hebben een privéleven en verplichtingen. Wees niet bang voor feedback (of zelfs kritiek).
15. Toon persoonlijke interesse Het is vaak een opeenstapeling van kleine dingetjes – ondoordachte opmerkingen of hypocriete daden – die vriendschap en vertrouwen ondermijnen. Gelukkig werkt het ook andersom: kleine gebaren of een compliment kunnen eveneens een wereld van verschil maken. Kom er daarom achter wat uw medewerkers motiveert. Geld, erkenning, verantwoordelijkheid, zingeving? Hoe heten hun gezinsleden en wat voor huisdier hebben ze? Wat zijn hun hobby’s? Het belangrijkste: accepteer ze zoals ze zijn. Niet iedereen zal een topper worden, maar gedegen krachten zijn net zo belangrijk op de lange termijn.
16. Houd afstand U zult altijd de betere persoon moeten zijn. En dat betekent dat u de dingen niet persoonlijk op kunt vatten, teveel kunt vertellen over uw privéleven of te close kunt worden met uw medewerkers. Als manager moet u altijd enige afstand houden. Of u het nu leuk vindt of niet, u zult te zijner tijd functionerings- en beoordelingsgesprekken moeten voeren met uw mensen. Alles wat u heeft gezegd over uzelf kan dan tegen u gebruikt worden. Ga ook nooit dreigen met strafmaatregelen of ontslag als u te maken krijgt met kritiek of onvrede. Uw eigen onzekerheden afreageren op uw team is de snelste manier om een opstand uit te lokken.
17. Delegeer Veel nieuwe managers hebben de neiging hun oude taken te blijven uitvoeren. Dat kan echter niet. Bovendien: niemand verwacht van u dat u alle antwoorden hebt, en u doet meer kwaad dan goed als u doet alsof u meer weet dan het geval is. Slik uw trots in. erken u tekortkomingen en de sterke kanten van uw medewerkers en maak er gebruik van. Doe een stapje terug en laat ze hun gang gaan, blijf advies vragen. Pas alleen wel op dat u niet teveel delegeert: het is geen middel om zelf achterover te gaan leunen en lekker vroeg naar huis te kunnen.
18. Blijf communiceren Het beeld dat uw medewerkers van u hebben is ofwel uw grootste voordeel ofwel een groot nadeel. Hoe houdt u een goede indruk in stand? Dat begint met een reikende hand. Maak tijd voor iedereen apart om richting en steun te geven. Houd uw team op de hoogte van de ontwikkelingen in het bedrijf en laat weten wat u doet om uw mensen te helpen. Houd de dialoog gaande en vraag om feedback over thema’s die belangrijk zijn voor uw medewerkers. U bent verantwoordelijk en dus is het belangrijk dat uw mensen weten dat u hun belangen behartigt.
19. Wees consequent Denkt u dat een functietitel automatisch respect oproept? Helaas. Respect voor managers komt en gaat meestal, behalve als ze consequent blijven. Hoe onzeker de omstandigheden ook zijn, uw mensen moeten weten dat ze op u kunnen bouwen en niet hoeven twijfelen over uw reactie. Ze zouden u moeten zien als een geduldig scheidsrechter die luistert naar wat ze te zeggen hebben en eerlijke feedback geeft. Anders gaan ze u uiteindelijk alleen maar vertellen wat u wilt horen, en niet langer wat u zou moeten horen.
20. Reflecteer Manager kan een ondankbaar beroep zijn. U kunt achter uw rug uitgelachen worden, uw gezag kan ondermijnd worden. Gebeurt dit, vraag u dan af of uw medewerkers gelijk hebben. Sommige managers verliezen na verloop van tijd het grote geheel uit het oog, en houden zich meer bezig met hun eigen positie dan met hun team. Dit gaat nooit onopgemerkt voorbij. Eerlijk of niet, uw reputatie heeft zijn weerslag op uw afdeling. Zorg dat uw houding en gedrag uw medewerkers niet belemmeren zodra er promoties te vergeven zijn.
tip 21: lees de laatste manager van Ben Kuiken en ga op zoek naar een baan :-)
Arthur
|
|
21
-
10
-
2010
|
12
:
55
uur
Tip 22:
Lees tip 17:Delegeer.
Daarmee worden de huidige generatie managers ( de zg verandermanagers) mee groot gebracht, het gevolg.
* Er wordt nauwelijks meer gecommuniceerd
* Ze kunnen niet meer consequent zijn echter, alleen in hun eigen beleving.
* Zelfreflectie is not done
Het gevolg hiervan is dat:
* Men geen voorbeeld is
* De mensen niet te motiveren zijn
* Persoonlijke interesse zit men niet meer op te wachten
* Men creërt zelf een grote afstand
* Mensen voelen zich ondergewaardeerd en dus niet volwassen.
* Men ziet je niet als een voorbeeld
* Men kan zich niet meer bewijzen
Ga inderdaad zoeken naar een mentor die wel bruggen kan bouwen en de vertaalslag kan handhaven en u verteld , u heeft een beperking.
O ja'' zegt de nieuwe manager dan en vraagt, welke beperking heb ik dan ? nou zegt de mentor dan, waarom sleept u dat touw achter u aan? zegt de manager, ik heb geprobeert het voor mij uit te duwen maar dat ging niet.Na enige minuten bedenktijd kruipt de nieuwe manager als een commando onder de verwarming.