Uitdagingen en gebruik van sociale media in cross-channel marketing
18 oktober 2010 -
Selligent publiceerde het witboek ‘Social media in the cross-channel marketing strategy’. Een gids om effectief van start te gaan met sociale media inclusief de voornaamste mogelijkheden van sociale media voor marketingspecialisten, manieren waarop ze kunnen bijdragen tot het verbeteren van de communicatie, het creëren van extra omzet en het verhogen van de klantentrouw.
Sociale media hebben bepaalde gedragingen en gewoontes van consumenten en bedrijven ingrijpend gewijzigd. De consument neemt steeds vaker het initiatief, zoekt informatie op en deelt die informatie met andere consumenten via de verschillende sociale media, zowel in de privé-sfeer als met bedrijven. Het witboek neemt de belangrijkste veranderingen onder de loep en biedt een praktisch antwoord op elke besproken uitdaging.
Voordelen en kansen
In al hun diversiteit, bieden sociale media tal van voordelen en kansen voor de ontwikkeling van de bedrijfsactiviteiten, met name doordat ze het mogelijk maken om het bedrijfsimago, doelgroepen, markten en concurrenten beter te leren kennen, maar ook om prospectieve klanten aan te trekken dankzij mond tot mond reclame en interacties tussen personen.
Goed beheer
De voornaamste uitdaging is de integratie van al die gegevens in een globale cross-channel marketingaanpak. Het boek brengt pistes en tips aan voor het opzetten van een duidelijke en doeltreffende sociale media marketingstrategie. Een goed beheer van de sociale media is immers een essentieel onderdeel geworden van de processen voor pre-sales, klantenservice en klantenwerving, waar geen enkele marketingspecialist nog aan kan voorbijgaan.