Zeven manieren om uw temperament in toom te houden
15 oktober 2010 -
Kort lontje? Moeite met het bedwingen van uw woede zodra u die op voelt borrelen? Bent u iemand die wel eens in de problemen komt omdat u eerst praat en dan pas nadenkt? Management Today herkent het probleem en komt met zeven tips om te voorkomen dat uw grote mond schade aanricht die niet of moeilijk te herstellen is.
1. Neem een time-out
Tot tien tellen helpt echt. Zorg bovendien voor fysieke ruimte tussen u en de persoon die u op de kast heeft gejaagd.
2. Relax!
Humor is een goede manier om de spanning te verlichten. Word echter niet sarcastisch, dat maakt het alleen maar erger.
3. Zorg dat u de feiten kent
Stel eerst vragen voor u een conclusie trekt die misschien helemaal niet klopt.
4. Praat in de ‘ik’-vorm
Zo voorkomt u dat u te kritisch overkomt of de schuld meteen bij de ander legt, waardoor de ander op zijn beurt kwaad wordt en de situatie des te sneller escaleert. Zeg dus liever ‘Ik vind het niet leuk dat je die klant gesproken hebt zonder eerst met mij te overleggen’, dan ‘Je had eerst naar mij moeten komen’.
5. Ga sporten
Fysieke inspanning is een goede uitlaatklep voor uw emoties, helemaal als u het gevoel hebt op ontploffen te staan.
6. Bel of e-mail niet als u boos bent
Die woeste e-mail die u drie maanden geleden stuurde zal ongetwijfeld weer op tafel komen tijdens uw functioneringsgesprek. Bewaar die ongepeperde mail een dag in uw conceptenmap, lees hem nogmaals en beslis dan pas of u hem verstuurt.
7. Vergeef
Iedereen wordt wel eens boos, dat is alleen maar menselijk. Het kan zelfs de lucht klaren – mits u vervolgens geen wrok blijft koesteren.