14 oktober 2010 -
Nu de economie langzaam aantrekt, is 21 procent van de Nederlanders bereid om meer uit te geven aan vakanties. Mannen lopen hierin voorop en laten zich eenmaal op bestemming ook minder beperken door hun budget dan vrouwen. Maar volledig onbezorgd zijn ze niet: zo zijn mannen meer geneigd contact te houden met het thuisfront over werk en privézaken.
Dit en meer blijkt uit onderzoek van Bella Vakanza, uitgevoerd door Panelwizard onder ruim 500 Nederlanders.
Kop in het strand
Bijna 30 procent van de Nederlanders geeft jaarlijks meer dan 3.000 euro uit aan vakanties. Van de mannen besteedt 34 procent op jaarbasis nog meer dan dit bedrag, 23 procent van de vrouwen. Eenmaal op vakantie laten mannen en jongeren tot 30 jaar zich nauwelijks beperken door hun budget. Respectievelijk 48 procent en 52 procent achtereenvolgens steekt op vakantie zijn kop in het zand en strand, en trekt zich dan nog weinig aan van de beperkingen van de eigen portemonnee. Vrouwen en huishoudens met jonge kinderen zijn hier aanmerkelijk gevoeliger voor. Van hen gaat achtereenvolgens 35 procent en 34 procent ongeremd door met spenderen.
Koen Everink, oprichter en directeur van Bella Vakanza: "Hoewel luxe vakanties natuurlijk niet voor iedereen zijn weggelegd, zien we wel dat de vraag toeneemt. Zeker na de crisisjaren is er weer behoefte aan lekker luxe doen en je onbezorgd onderdompelen in het genot van prachtige vakantiebestemmingen. Dat is precies waar een goede vakantie voor bedoeld is."
Neem voor dringende zaken contact op met …
De meeste Nederlanders (33 procent) laten zich alleen storen op vakantie in het geval van een privé noodgeval. Mannen laten het thuisfront minder los dan vrouwen, slechts 26 procent neemt echt afstand ten opzichte van 40 procent van de vrouwen. Mannen checken ook significant vaker hun werk- en privé e-mail: 45 procent van de mannen doet dit, ten opzichte van 33 procent van de vrouwen. Mannen zijn ten slotte iets vaker bereikbaar voor dringende zaken op het werk dan vrouwen dat zijn (elf procent ten opzichte van negen procent).
Luxe extra’s
Een kwart van de Nederlanders geeft aan liever één keer heel luxe op vakantie te willen gaan, dan meerdere keren eenvoudig. Een privé tourgids wordt door de meeste Nederlanders gezien als grootste luxe op een vakantie. Wanneer Nederlanders een vakantiebudget van 15.000 euro tot hun beschikking zouden hebben, is dat hun eerste keuze. De gehele top vijf is:
1. Een privé tourgids
2. Een privé chef-kok
3. Een limousinetransfer
4. Een privé butler
5. Een privé nanny
Winterwonderland
De skivakantie staat voor vele Nederlanders voor de komende maanden weer op de planning. De meeste Nederlanders boeken een maand tot een half jaar van te voren een wintersportvakantie. 30 procent van de Nederlanders geeft aan wel eens op ‘wintersport’ te zijn geweest. Van hen geeft 41 procent aan vooral een korte loopafstand naar de skilift in het gebied belangrijk te vinden. 34 procent van de Nederlanders ziet vooral graag een verse laag sneeuw neervallen een paar dagen voor aankomst. Ten slotte gaat vijftien procent van de Nederlanders in eerste instantie voor een goede après-ski.
Leuk dat er toch nog altijd zoveel animo is voor de skivakanties. De meeste mensen die dit elk jaar doen zouden deze vakantie ook niet zomaar willen schrappen.