14 oktober 2010 -
Sociale media zijn niet meer weg te denken en dringen ook steeds verder door in het zakelijke leven. Via een dergelijk platform kunt u goedkoop en direct met uw klanten communiceren. Maar, er loert ook gevaar: via sociale media worden niet alleen positieve berichten, maar ook negatieve razendsnel verspreid.
Management Today vroeg social media expert Angela Carroll hoe u om kunt gaan met sociale media. Tien tips.
1. Is uw merk geschikt voor sociale media?
Het feit dat 'iedereen' sociale media gebruikt, wil nog niet zeggen dat ze ook per se geschikt zijn voor u.
2. Stel vast waarom u ze wilt gebruiken
Wat wilt u bereiken? Veel bedrijven openen wel een profiel, maar denken verder niet na over een achterliggende strategie.
3. Kies het juiste platform
Kijk welke sociaal netwerk bij uw merk past, en houdt uw profiel vervolgens goed bij.
4. Luister naar wat er over u gezegd wordt
Lees zowel positieve als negatieve opmerkingen en evalueer deze feedback realistisch. U kunt op deze manier goede ideeën opdoen!
5. Ga de dialoog aan
Gebruik sociale media niet om eenzijdig uw standpunt te verdedigen, maar ga de dialoog aan met uw bezoekers.
6. Wees creatief
Betrek klanten bijvoorbeeld bij ontwerp en evaluatie van uw product, reclameboodschappen en identiteit.
7. Integreer sociale media
Sociale media zijn het meest effectief als u ze integreert in uw totale communicatiestrategie.
8. Monitor de effecten
Via zoekmachines kunt u snel en goedkoop uitzoeken wat er zoal gezegd wordt over uw merk en organisatie.
9. Gedraag u ethisch
Houd u aan gedragsregels, zowel die van de sociale media zelf als die van regelgevende instanties.
10. Wees eerlijk
Authenticiteit en transparantie zijn essentieel om geloofwaardig en betrouwbaar over te komen.
Legatio heeft recentelijk ook een workshop over social media gegeven. Naast de meer algemene informatie, zoals bovenstaand is weerggeven, zijn veel ondernemers juist op zoek naar directe hulp in het opzetten van een twitteraccount, het direct voordoen hoe linkedin in te zetten met bijv. groepsdiscussies of polls en waar over te schrijven op een weblog (die ook weer in de juiste look en feel moet zijn). Kortom, hulp die concreet en ''zichtbaar'' is en verder gaat dan de goedbedoelde tips. Dan gaat het pas echt leven.
Stichting Legatio helpt daar in ieder geval graag bij.
Vooral tip 6 vind ik goed namelijk op creatieve wijze je doelgroep betrekken bij een nieuwe reclameboodschap of product/dienst. Hier kun je als online marketeer zelfs een linkbait actie voor je algehele zoekmachine optimalisatie in proeven...