zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ideeën medewerkers worden nauwelijks gebruikt

12 oktober 2010 - Effectory signaleert dat ideeën van medewerkers nauwelijks gebruikt worden bij belangrijke beslissingen in organisaties. De stelling 'Ik word betrokken bij belangrijke beslissingen binnen mijn organisatie' is in 2010 gemiddeld met een 4,6 beoordeeld door ruim 300.000 respondenten. Een diepe onvoldoende. In 2005 werd nog een 5,2 voor deze stelling gegeven. Het cijfer neemt elk jaar geleidelijk af.

Het betrekken van medewerkers bij beleidsvoering wordt sociale innovatie genoemd. Een organisatie die sociale innovatie toepast, maakt actief gebruik van de ideeën van de medewerkers om de eigen organisatie te verbeteren en te innoveren. 



Sociale innovatie belangrijk

Guido Heezen, HRM trendwatcher en directeur van Effectory, reageert op de lage scores: "Wij vinden dit een heel zorgelijke ontwikkeling. Juist in tijden van crisis is de noodzaak voor sociale innovatie volop aanwezig. Voor ieder bedrijf is het belangrijk om met zo min mogelijk middelen zo goed mogelijk te presteren. Ideeën die medewerkers aandragen, zijn vaak slimme manieren om beter en handiger te kunnen werken. Want wie weten er nu beter wat er aan de hand is in de organisatie en wat er moet verbeteren dan de eigen medewerkers? Ook bij problemen zijn oplossingen vaak gewoon in de organisatie aanwezig. De truc is om ze boven tafel te krijgen. Het is zonde dat organisaties de afgelopen jaren steeds minder gebruik maken van hun eigen innovatiekracht. Juist deze sociale innovatie kan op dit moment hét grote verschil maken." 

Regionaal verschil

Opvallend is dat medewerkers uit het zuiden van het land de stelling 'Ik word betrokken bij belangrijke beslissingen binnen mijn organisatie' lager dan gemiddeld beoordelen, namelijk met een 4,3. De Randstad scoort aanzienlijk beter op het gebied van sociale innovatie, hier wordt een 5,7 gegeven. Een saillant detail is dat de Beste Werkgevers van Nederland, die op 9 september voor de negende keer door Effectory bekend zijn gemaakt, voornamelijk in de Randstad gevestigd zijn. Uit het Beste Werkgevers onderzoek onder 190.000 medewerkers blijkt dat de Beste Werkgevers sociale innovatie verankerd hebben in hun organisatie.
Zo vertelt Ben Tax, directeur van Rijk Zwaan (Beste Werkgever in de categorie minder dan 1.000 medewerkers): "De medewerkers zien ons bedrijf ook echt als hun bedrijf. Als onze medewerkers goede ideeën hebben voor onze organisatie, dan hoor ik ze graag." Ook Ad van Beek, HR directeur van Movares (Beste Werkgever in de categorie meer dan 1.000 medewerkers), onderkent dit: "Wij denken volgens het principe 'jouw succes is mijn succes'. Sociale innovatie hoort daarbij. De professionals die bij ons werken, moet je niet te strak willen aansturen, die pakken hun eigen verantwoordelijkheid." 

Management scoort hoog

Wat betreft betrokkenheid bij belangrijke beslissingen is verder een duidelijke piek zichtbaar bij managementfuncties. De stelling scoort bij deze groep gemiddeld een 7,3, bijna drie punten hoger dan het landelijk gemiddelde. Heezen licht dit toe: "Managers zijn zelf natuurlijk vaak direct betrokken bij beleidsbeslissingen. Maar wat we vaak constateren is dat zij zich nog niet voldoende realiseren wat het betrekken van de medewerkers bij beleidsvorming voor meerwaarde kan opleveren. Zonde natuurlijk. Eigenlijk werkt sociale innovatie heel simpel. Het geheim zit in omgekeerd managen. Het management biedt doelstellingen en kaders aan de medewerkers, die vervolgens gestimuleerd worden om zelf met ideeën of verbeteringen te komen. En dat zijn vaak de beste en voordeligste oplossingen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie tips om uw medewerkers tevreden te houden nu de recessie voorbij is
 Vakantie werpt ander licht op het werk
 Smartphonebezitters zijn betrokken medewerkers
 Vier niveaus van werknemerbetrokkenheid
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10