7 oktober 2010 -
Werkzoekenden maken vrijwel geen gebruik van werkgeverslijstjes. Dit blijkt uit onderzoek van het vakblad over arbeidsmarktcommunicatie Werf& in het kader van de nieuwste uitgave waarin employer branding centraal staat. Slechts een op de tien werkzoekenden betrekt de werkgeverslijstjes in hun zoektocht naar een baan.
Als het gaat om het gebruik van werkgeverslijstjes in de oriëntatie naar een baan, blijkt dat één op de tien mensen hier gebruik van maakt. Voor werkgevers die hoog scoren is dit mooi meegenomen, maar als je er niet in staat is het geen ramp daar 90 procent de rankings dus niet gebruikt bij de zoektocht naar een nieuwe baan.
Gebruik in arbeidsmarktcommunicatie ongeloofwaardig
Uit het onderzoek blijkt verder dat drie keer zoveel mensen werkgeverslijstjes ongeloofwaardig vinden dan geloofwaardig wanneer deze door werkgevers worden gebuikt in hun arbeidsmarktcommunicatie. Veel werkgevers gebruiken hun notering in de lijstjes in bijvoorbeeld personeelsadvertenties en op de recruitmentsite, maar slechts 12,3 procent van de Nederlandse beroepsbevolking vindt dit geloofwaardig overkomen. Voor 38,2 procent komt het gebruik van de rankings in uitingen ongeloofwaardig over.
Jongeren zijn hierbij meer geneigd om de werkgeverslijstjes te geloven dan ouderen blijkt uit het onderzoek. Volgens uitgever Martijn Hemminga zijn de resultaten opvallend: 'Werkgevers investeren veel geld en tijd in de verschillende werkgeverslijstjes die er zijn, terwijl werkzoekenden er niet echt op zitten te wachten. Meedoen met deze werkgeverslijstjes is dan ook met name interessant voor het hebben van ken- en stuurgetallen.'
Employer branding
Het onderzoek is gehouden in het kader van de nieuwe Werf& die deze week verschijnt en in het teken staat van employer branding. In deze Werf& worden achttien werkgeverslijstjes met elkaar vergeleken. Wat wordt er gemeten, wie zitten er achter en hoe groot is de steekproef of het aantal deelnemende organisaties? Verder leest u wat werkgeverslijstjes zinnig of onzinnig maakt en komen vier werkgevers aan bod die allemaal een sterk merk zijn. Lokaal, regionaal, nationaal én internationaal.
Onderzoeksopzet
Voor het onderzoek zijn 1.167 respondenten binnen de Nederlandse beroepbevolking ondervraagd als onderdeel van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van Intelligence Group.
Een hoge score is een ranking die iemand bepaald heeft voor die lijst. Het kan volledig los staan van wat een persoon die op zoek is naar een andere baan aan eisen heeft.
Mensen zoeken steeds meer ''hun eigen ding'' en passen steeds minder in wat er in het verleden stond voor ''een goede werkgever''. Dat is een prima ontwikkeling, want op deze wijze denken mensen weer meer zelf na, doen wat hun passie is en confirmeren zich niet zo gemakkelijk aan de massa. Prima ontwikkeling, want zo komt toptalent (die vooral doen waar ze goed in zijn) weer boven drijven.
T Huernink
|
|
7
-
10
-
2010
|
11
:
57
uur
Beetje naief om te denken dat werknemers massaal en volledig blind, op zulke lijstjes hun koers bepalen!?
Ook een tikkeltje arrogant dat werkgevers denken dat werknemers dergelijke lijstjes nodig hebben! Alsof werknemers Anno 2010 te dom zijn om zelf een oordeel te vellen!
Verder sluit ik mij aan bij bovengenoemde van Helma Wanrooij.
Mirjam
|
|
13
-
10
-
2010
|
09
:
31
uur
Je keuze bepalen op basis van een werkgeverslijst daar zou ik zelfs tegen willen adviseren. Als (te)veel mensen kiezen voor het bedrijf ipv. de baan krijg je in dat bedrijf dezelfde problematiek als bij overheden en bedrijven die recent zijn geprivatiseerd zoals bv. het GVB. Je hebt dan werknemers die al jaaaaaren zitten waar ze zitten, niet mee gaan (willen & kunnen) in nieuwe ontwikkelingen en niet goed genoeg (meer) zijn om de gewenste arbeidsprestatie neer te zetten. Mijn advies: kies voor de baan!