6 oktober 2010 -
Grootheidswaan en narcisme maken u over het algemeen niet erg geliefd bij uw collega’s. Heeft u weleens moeite om u ego in toom te houden en merkt u dat daar niet altijd even positief op gereageerd wordt door medewerkers en leidinggevenden? Doe dan uw voordeel met dit lesje in nederigheid van Management Today.
1. Hou u op de vlakte
Probeer eens samen te werken met uw team, in plaats van de baas te spelen. Ga eens naar vergaderingen als observeeerder: u krijgt gegarandeerd interessante dingen te horen als u niet zelf steeds aan het woord bent.
2. Laat zien dat u kwetsbaar bent
U kunt onmogelijk iedereen voor u winnen, hoe goed u ook denkt te zijn. Het is niet slecht om anderen te laten weten dat ook u fouten kunt maken. Maak er alleen geen gewoonte van natuurlijk.
3. Accepteer kritiek
U hoeft niet elke vorm van kritiek letterlijk op te volgen, maar laat wel zien dat u bereid bent te luisteren naar feedback van anderen.
4. Wees onpartijdig
Als iemand u om advies vraagt, denk dan eens niet vanuit uzelf maar baseer uw aanbevelingen op datgene waar die ander het meest aan heeft.
5. Laat los
U kunt niet alles zelf doen. Delegeer eens wat taken en verantwoordelijkheden aan mensen die beter zijn in die specifieke dingen dan uzelf.
6. Deel de eer
Natuurlijk, ere wie ere toekomt, maar u zult hem moeten leren delen met uw collega’s als u over wilt komen als teamplayer. U krijgt deze waardering altijd terug, misschien wel op het moment waarop u die heel goed kunt gebruiken.
7. Verbreed uw horizon
Er is meer in het leven dan werken. Uw identiteit moet niet geheel en al gebaseerd zijn op uw professionele kwaliteiten. Haal ook zelfvertrouwen uit andere delen van uw leven.
dit is weer zo'n onderwerp waar je weinig mee kunt. Als je ego dermate groot is en je eigen ik belangrijker is dan de rest van de wereld, ga je het in een aantal gevallen gewoon niet redden.
maar waaron een heel artikel hierover??