zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Dialoog over strategie geeft meer omzet en winst

6 oktober 2010 - Tijdens de crisis geven bedrijven de voorkeur aan een top-down gedreven strategieproces. Deze keuze is niet verstandig. Bedrijven die hun strategie kiezen in een dialoog met hun seniore lijn- en stafmanagers behalen meer omzet en maken meer winst. Bovendien haalt een strategische dialoog medewerkers eerder uit de crisissfeer.

Dit is de uitkomst van promotieonderzoek door Martijn Laar, managing consultant bij Berenschot, in samenwerking met de Universiteit Nyenrode onder 269 bedrijven in twaalf sectoren in de maakindustrie. 



Strategische dialoog
In 2008 hanteerde ruim 50 procent van de onderzochte bedrijven een strategische dialoog. In 2009 was dat nog maar 28 procent. Daarnaast blijkt uit het Berenschot Strategy Trends Onderzoek (uitgevoerd in 2009 onder ruim 100 topmanagers) dat in 2009 25 procent van de respondenten oordeelde dat er in bedrijven sprake was van te veel participatie bij strategievorming. In 2008 bedroeg dat percentage nog veertien procent. 

Meer omzet
Bedrijven die hun strategische plannen bepalen in een strategische dialoog met hun seniore lijn- en stafmanagers scoren significant beter op omzet. Zij outperformen bedrijven waarin alleen de board de strategie bepaalt nog sterker als het gaat om winstgevendheid: De 'dialoog- bedrijven' scoorden ruim anderhalf maal beter op het gebied van de winstdoelstelling. Opvallend is verder dat een strategische dialoog beter scoort bij zowel innovatieve als defensieve strategieën. Alleen bij een pure volgerstrategie is geen verschil te onderkennen. 

Meer draagvlak
Een mogelijke verklaring voor de betere scores is dat de strategische dialoog tot meer draagvlak onder leidinggevenden leidt. Bij een top down strategie denkt 41 procent dat de strategische plannen realistisch zijn en bij een strategische dialoog maar liefst 73 procent. Een top-down benadering leidt in 49 procent van de gevallen tot persoonlijk commitment aan de strategische doelen. Bij een dialoog is dat in 74 procent het geval. Tot slot is er bij een top down benadering in 53 procent sprake van team support voor de strategische plannen en worden bij een dialoog in 70 procent van de gevallen de plannen door teams ondersteund.
Volgens Berenschot zouden managers bij een strategische heroriëntatie na de crisis de verleiding om een korte, snelle klap te maken moeten weerstaan. Een strategische dialoog leidt op korte en lange termijn tot betere resultaten.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 HR-afdelingen focussen dit jaar op toegevoegde waarde
 Talentmanagement sluit niet aan op zakelijke doeleinden
 Topmanager worstelt met strategische keuzes
 Strategie draait om beweging
 
 
reacties
 
Raymond van Hensbergen  |   | 
6-10-2010
 | 
13:35 uur
Wauw, goed nieuws! En herkenbaar ook. De mens in het bedrijf blijkt weer van onschatbare waarde.

Mooi dat deze onderbouwing een officiele status heeft. Natuurlijk kost het tijd, kost het geld en energie om de dialoog te starten.

En het volharden in de dialoog is gedrag dat nog moeilijker stand houdt.
Nu is er echter een 'busines-case' die ondersteunt dat het ook loont!

Investeren maar...!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10