5 oktober 2010 -
Uit onderzoek van Effectory blijkt dat de klanttevredenheid bij consumenten tussen 2008 en 2010 is gedaald naar een 6,5. Ondernemers zien dit echter niet als een probleem en weigeren serieus actie te ondernemen. De workshops 'Klanten wegjagen' van Erik Mathlener geven hierop een veelbelovend antwoord.
Het wegjagen van klanten neemt steeds grotere vormen aan in Nederland. Ergens wisten we dat al, maar nu kan het gestaafd worden met resultaten van onderzoek naar de klanttevredenheid onder consumenten. Uit de periodieke onderzoeken van Effectory blijkt dat de gemiddelde scores voor de algemene tevredenheid bij consumenten tussen 2008 en 2010 is gedaald naar een 6,5. Dit ligt behoorlijk onder de 7, de gangbare norm in Nederland.
Zeven procent omzetwinst
Een voor de hand liggende reactie uit het bedrijfsleven zou zijn: verbeter de klanttevredenheid! Dit blijkt echter niet uit de cijfers. Nochtans zou op deze manier een omzetwinst van zowat zeven procent behaald kunnen worden. Blijkbaar zien veel bedrijven dit niet als een positieve business case. "Opmerkelijk," noemt Erik Mathlener dit. "Er is nauwelijks een investering nodig om die zeven procent omzetstijging binnen te halen. De klanttevredenheid is effectief te verhogen door simpelweg de juiste attitude aan te nemen."
Workshops
Om directeuren, managers én medewerkers daarvan te doordringen, organiseert Mathlener in samenwerking met 'Het Slimme MKB' een serie workshops onder de prikkelende titel 'Klanten Wegjagen'. De deelnemers wordt op een ludieke manier een spiegel voorgehouden en meegenomen in de belevingswereld van hun klant. Daarbij wordt pijnlijk duidelijk hoe bedreven men is geworden in het wegjagen van die klant. Erik Mathlener brengt zijn leerzame boodschap met veel humor en verhalen op een onconventionele manier. Uiteraard worden de deelnemers rijk voorzien van tips hoe het wel moet. Ook worden direct handvaten aangereikt voor slimmer ondernemen. De workshops worden gehouden in Zwolle, Arnhem, Almere, Assen, Amsterdam en Heerenveen.
Guido Thys heeft hier een geweldig programma voor: (Klik hier)
Ron Ladage
|
|
5
-
10
-
2010
|
09
:
06
uur
Toch wat opmerkelijk artikel, ik ken Harry van de wegjaagclub persoonlijk en raad iedereen aan om daar eens kennis mee te maken.
Toch zijn er ook anderen die dit kunnen aanbieden.
Ik ben niet echt gewend van Managers-online dat er zo overduidelijk reclame wordt gemaakt voor een bedrijf. Mocht dit een nieuwe trent worden, dan houd ook ik mij aanbevolen om d.m.v. uw artikelen reclame te mogen maken.
Joustra
|
|
5
-
10
-
2010
|
09
:
33
uur
Bedrijven zijn bang voor veeleisende klanten. Door de afgelopen crisis periode is de fucus gelegd op de kwantiteit. Zaak is dat bedrijven het vertrouwen in de klanten gaat vinden. Dan vind de klant het vertrouwen terug in het bedrijf. En vertrouwd zijn met een bedrijf wordt in zekerezin als kwalitatief gezien en zal de klant dus meer tevreden stellen.
Karin
|
|
5
-
10
-
2010
|
10
:
19
uur
Als je echt wilt ondervinden hoe het is om weggejaagd te worden, probeer dan eens bij Vodafone zakelijk te bestellen. Ze hebben een opmerkelijk vaardigheid ontwikkeld in het klanten op de kast jagen.