zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Grotere aandacht kredietmanagement

4 oktober 2010 - Hoewel Nederland is gedaald van een tweede plaats in 2009 naar een zevende plaats in 2010 in de Top Tien van Europese betalingstermijnen is in ons land sprake van een betere betalingsmoraal. Dat blijkt uit het feit dat binnenlandse klanten de gemiddelde betalingstermijn van 30 dagen slechts met één dag overschrijden.

Voor buitenlandse ondernemingen geldt dat zij hun facturen zelfs sneller betalen: gemiddeld 36 dagen op een betalingstermijn van 38 dagen. Dit is een duidelijke verschuiving ten opzichte van dezelfde periode één jaar geleden. Toen betaalden binnenlandse klanten de rekening na 35 dagen: een overschrijding van zeven dagen op een termijn van 28 dagen. Buitenlandse klanten betaalden bij een betalingstermijn van 28 dagen na tien dagen 



Betalingsmonitor
Dit blijkt uit de Betalingsbarometer van Atradius. In deze achtste editie van de Betalingsbarometer heeft Atradius voor het eerst ook wereldwijd onderzoek gedaan naar de betalingsmoraal. Het aantal onderzochte landen is in de loop van de tijd uitgebreid van acht naar 22 landen en er zijn ruim 3.971 bedrijven onderzocht.
In Nederland vindt ongeveer driekwart van de binnenlandse verkoop plaats op krediet. En voor de buitenlandse verkoop is dit zelfs bijna 80 procent. Uit het jaarlijkse onderzoek komt naar voren dat Nederlandse bedrijven vaker dan gemiddeld bereid zijn op krediet te verkopen. De bereidheid van Nederlanders om op krediet te verkopen, is niet toevallig. Samen met Scandinavië heeft Nederland van alle onderzochte landen de beste ervaringen met klantbetalingen. Het meest tevreden zijn ondernemers over hun zakenrelaties met Duitse klanten, de belangrijkste handelspartner van Nederland. 

Sneeuwbaleffect
Toch slagen lang niet alle ondernemingen erin hun facturen op tijd te betalen, wat mogelijk een gevolg is van de voortdurende economische crisis. Zo wordt ruim een derde van de facturen in Nederland te laat betaald. Als een afnemer zijn betaling uitstelt, gebeurt dit volgens ruim de helft van de bedrijven zonder voorafgaande afspraken. Bij te late betaling is bovendien al snel sprake van een sneeuwbaleffect. Zo stelt 21 procent van de ondernemingen dan niet in staat te zijn de eigen rekeningen te betalen. Voor bijna een kwart is dit bovendien aanleiding specifieke maatregelen te treffen om de cashflow bij te stellen. 

Korting

Opvallend is dat Nederland in vergelijking met andere landen het minst vaak kortingen geeft aan klanten die snel betalen. Dat geldt voor nog geen kwart voor de ondernemers in vergelijking met 41 procent wereldwijd. Hieruit kan worden geconcludeerd dat de vooronderstelling dat kortingen aanzetten tot vroege betalingen niet per se opgaat voor Nederland. 

Vinger aan de pols
De belangstelling voor kredietverzekeringen stijgt dan ook en veel bedrijven maken meer werk van het innen van (achterstallige) facturen. De grotere aandacht voor debiteurenbeheer zorgt voor een stabilisatie van betaaltermijnen. "Bedrijven benutten de mogelijkheid om onverwachte achterstallige betalingen voor te zijn. Bijvoorbeeld door al in een vroeg stadium contact op te nemen met klanten om te zien of betalingsproblemen te verwachten zijn", vertelt Bert Bruning, algemeen directeur van Atradius Nederland. "Veel Nederlandse bedrijven houden al een stevige vinger aan de pols. Vier op de tien bedrijven geven aan dat als zij hun beleid op het gebied van kredietmanagement aanpassen, zij dit doen door vaker gebruik te maken van het sturen van herinneringen voor openstaande facturen om de openstaande bedragen alsnog binnen te krijgen." 

Koploper Duitsland

Duitsland is met afstand het land met de beste betalingsmoraal wereldwijd. Duitsland is streng en hanteert zeer korte, en dit jaar nog strengere, betalingstermijnen. Desondanks betalen zowel binnen- als buitenlandse zakenrelaties snel. Zo voldoen binnenlandse klanten de rekening al binnen 24 dagen. Hoewel dit vijf dagen is na het verstrijken van de betalingstermijn van negentien dagen, is dit alsnog veel sneller dan in de rest van Europa. Dat geldt ook voor buitenlandse klanten, die betalen al binnen 27 dagen: drie dagen na de termijn van 24 dagen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie tips om zeker te zijn van uw geld
 Graydon adviseert Creditmanagement op te nemen in HBO-lespakket
 Pro-actief wanbetalerbeleid levert geld op
 Nederlandse bedrijven betalen rekening op tijd
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10