zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien netwerktips voor netwerkhaters

4 oktober 2010 - Ziet u netwerken als slijmerige, vervelende en tijdrovende bezigheid? Waarschijnlijk denkt u dan ook dat u er slecht in bent. Herkenbaar? Doe dan uw voordeel met deze tien tips van Devora Zack, opgetekend door Management Today. Want: dankzij netwerken kunt u langdurige en wederzijds interessante relaties opbouwen.

1. Buit uw sterke kanten uit


Ga niet in tegen uw natuurlijke neiging om (bijvoorbeeld) aardig gevonden te willen worden. Als u niet authentiek bent, keert dat zich tegen u en bent u waarschijnlijk weer vertrokken voor u uw eerste kopje koffie op hebt. Transformeer zogenaamde netwerknadelen naar voordelen. Stel bijvoorbeeld belangstellende vragen en luister goed naar de antwoorden. 

2. Stel een doel
Waarom bent u op deze bijeenkomst? Wanneer zou die voor u geslaagd zijn? Stel duidelijke, meetbare doelen, zoals ‘Ik wil twee nieuwe mensen ontmoeten’. Wees realististisch. De beste doelen zijn uitdagend doch haalbaar. 

3. Bied uw hulp aan

Vraag van te voren of u ergens mee kunt helpen. Veel netwerkhaters voelen zich het best op hun gemak  als ze een duidelijke rol te vervullen hebben. Als medewerker van de bijeenkomst heeft u vaak een goede reden om mensen aan te spreken. 

4. Kom vroeg

Het is beter om een ruimte te betreden met een paar mensen dan eentje waar iedereen opeengepakt staat. Bijeenkomsten zijn vaak gezelliger aan het begin en als iedereen nog makkelijk toegankelijk is (letterlijk en figuurlijk). 

5. Wees positief

Wees positief, behulpzaam, goedgehumeurd en vrolijk. Maak oogcontact en glimlach. Het is onmogelijk om van te voren te weten wie de ‘juiste mensen’ blijken te zijn, dus beschouw iedereen met wie u op dat moment in gesprek bent als de persoon die u op dat moment moet spreken. 

6. Ga in de rij staan

Een rij is beter dan ergens in uw eentje staan. Er zijn altijd twee mensen in de buurt – degene voor u en degene achter u. Vraag iets over hun werk, achtergrond of de reden waarom ze hier zijn. Zodra het eind van de rij bereikt is, wisselt u contactgegevens uit en gaat u op zoek naar een nieuwe gesprekspartner. 

7. Schrijf 
Schrijf interessante feiten op het visitekaartje van uw nieuwe kennis. Zo hoeft u bovendien niet alles te onthouden. U kunt bijvoorbeeld de volgende dingen opschrijven: hoe u de naam uitspreekt, datum en tijdstip van de ontmoeting, verjaardagen, interesses, een korte samenvatting van uw gesprek, follow up mogelijkheden.
Nog een voordeel: als u aan het schrijven bent, bent u niet zo gefixeerd op het gesprek. 

8. Doe rustig aan

Stel prioriteiten aan uw tijd en beheers uw energie. Alles geven op één bijeenkomst is slimmer dan met veel pijn en moeite elke netwerkbijeenkomst af te lopen waarvoor u uitgenodigd wordt. Gun uzelf mini-pauzes tijdens bijeenkomsten. Ga even naar buiten voor een wandelingetje of om uw e-mail te checken. Laat het idee varen dat dit een verplichting is en doe waar u zin in hebt. Op die manier komt u ook nog eens aantrekkelijker over op anderen. 

9. Maak er een goed en tijdig einde aan

Voorkom dat een gesprek doodbloedt omdat het te lang gerekt wordt. U wilt bovendien niet dat anderen het gevoel hebben dat ze aan u vast zitten. Goede afsluiters zijn bijvoorbeeld:
- Mag ik uw kaartje? Ik vond het leuk u te hebben ontmoet.
- Kent u (voorbijlopende collega)?
- Ik vond het een erg leuk gesprek. Dank u.
- Ik heb me voorgenomen rond te gaan lopen – laat ik dat eens gaan doen.
- U wilt vast nog een heleboel andere mensen spreken, ik zal u niet langer ophouden. Let wel op: als u zegt dat u ergens naar toe gaat, doe dat dan ook echt! 

10. Follow up

Netwerken is inderdaad zonde van de tijd en energie als u niet aan follow up doet. Stuur binnen 48 uur een mailtje, dan herinnert u zich elkaar nog het beste. Maak er een zinvol berichtje van – stuur bijvoorbeeld een relevante link mee, geef aanvullende informatie over de besproken onderwerpen of breng uw nieuwe kennis in contact met een potentiële klant of werkgever. Wilt u echt opvallen? Stuur dan een handgeschreven kaartje.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zeven tips voor een opvallend visitekaartje
 Netwerkcompetenties geven voordeel bij solliciteren
 Tien tips om effectief relaties op te bouwen
 Zes netwerktips voor vrouwen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10