4 oktober 2010 -
Ziet u netwerken als slijmerige, vervelende en tijdrovende bezigheid? Waarschijnlijk denkt u dan ook dat u er slecht in bent. Herkenbaar? Doe dan uw voordeel met deze tien tips van Devora Zack, opgetekend door Management Today. Want: dankzij netwerken kunt u langdurige en wederzijds interessante relaties opbouwen.
1. Buit uw sterke kanten uit
Ga niet in tegen uw natuurlijke neiging om (bijvoorbeeld) aardig gevonden te willen worden. Als u niet authentiek bent, keert dat zich tegen u en bent u waarschijnlijk weer vertrokken voor u uw eerste kopje koffie op hebt. Transformeer zogenaamde netwerknadelen naar voordelen. Stel bijvoorbeeld belangstellende vragen en luister goed naar de antwoorden.
2. Stel een doel
Waarom bent u op deze bijeenkomst? Wanneer zou die voor u geslaagd zijn? Stel duidelijke, meetbare doelen, zoals ‘Ik wil twee nieuwe mensen ontmoeten’. Wees realististisch. De beste doelen zijn uitdagend doch haalbaar.
3. Bied uw hulp aan
Vraag van te voren of u ergens mee kunt helpen. Veel netwerkhaters voelen zich het best op hun gemak als ze een duidelijke rol te vervullen hebben. Als medewerker van de bijeenkomst heeft u vaak een goede reden om mensen aan te spreken.
4. Kom vroeg
Het is beter om een ruimte te betreden met een paar mensen dan eentje waar iedereen opeengepakt staat. Bijeenkomsten zijn vaak gezelliger aan het begin en als iedereen nog makkelijk toegankelijk is (letterlijk en figuurlijk).
5. Wees positief
Wees positief, behulpzaam, goedgehumeurd en vrolijk. Maak oogcontact en glimlach. Het is onmogelijk om van te voren te weten wie de ‘juiste mensen’ blijken te zijn, dus beschouw iedereen met wie u op dat moment in gesprek bent als de persoon die u op dat moment moet spreken.
6. Ga in de rij staan
Een rij is beter dan ergens in uw eentje staan. Er zijn altijd twee mensen in de buurt – degene voor u en degene achter u. Vraag iets over hun werk, achtergrond of de reden waarom ze hier zijn. Zodra het eind van de rij bereikt is, wisselt u contactgegevens uit en gaat u op zoek naar een nieuwe gesprekspartner.
7. Schrijf Schrijf interessante feiten op het visitekaartje van uw nieuwe kennis. Zo hoeft u bovendien niet alles te onthouden. U kunt bijvoorbeeld de volgende dingen opschrijven: hoe u de naam uitspreekt, datum en tijdstip van de ontmoeting, verjaardagen, interesses, een korte samenvatting van uw gesprek, follow up mogelijkheden.
Nog een voordeel: als u aan het schrijven bent, bent u niet zo gefixeerd op het gesprek.
8. Doe rustig aan
Stel prioriteiten aan uw tijd en beheers uw energie. Alles geven op één bijeenkomst is slimmer dan met veel pijn en moeite elke netwerkbijeenkomst af te lopen waarvoor u uitgenodigd wordt. Gun uzelf mini-pauzes tijdens bijeenkomsten. Ga even naar buiten voor een wandelingetje of om uw e-mail te checken. Laat het idee varen dat dit een verplichting is en doe waar u zin in hebt. Op die manier komt u ook nog eens aantrekkelijker over op anderen.
9. Maak er een goed en tijdig einde aan
Voorkom dat een gesprek doodbloedt omdat het te lang gerekt wordt. U wilt bovendien niet dat anderen het gevoel hebben dat ze aan u vast zitten. Goede afsluiters zijn bijvoorbeeld:
- Mag ik uw kaartje? Ik vond het leuk u te hebben ontmoet.
- Kent u (voorbijlopende collega)?
- Ik vond het een erg leuk gesprek. Dank u.
- Ik heb me voorgenomen rond te gaan lopen – laat ik dat eens gaan doen.
- U wilt vast nog een heleboel andere mensen spreken, ik zal u niet langer ophouden. Let wel op: als u zegt dat u ergens naar toe gaat, doe dat dan ook echt!
10. Follow up
Netwerken is inderdaad zonde van de tijd en energie als u niet aan follow up doet. Stuur binnen 48 uur een mailtje, dan herinnert u zich elkaar nog het beste. Maak er een zinvol berichtje van – stuur bijvoorbeeld een relevante link mee, geef aanvullende informatie over de besproken onderwerpen of breng uw nieuwe kennis in contact met een potentiële klant of werkgever. Wilt u echt opvallen? Stuur dan een handgeschreven kaartje.