Vergroening zakenauto heeft ongewenst bijeffect op milieu
1 oktober 2010 -
De zakenauto wordt zuiniger, schoner en kleiner. Met name de auto’s in de zogenoemde D-klasse van Passat en Mondeo en de limousines uit de E-klasse verliezen terrein door maatregelen van overheid en bedrijven. Maar er is ook een groeiende groep zakenautorijders die privé een auto aanschaft om helemaal geen bijtelling te hebben. En die privé-auto’s zijn vaak minder groen.
Het downsizen van de zakelijke auto heeft alles te maken met het fiscale beleid van de overheid en het groene imago dat veel bedrijven graag willen uitdragen. Dat blijkt uit het tweede Nationaal Zakenauto Onderzoek 2010 dat werd gepresenteerd op het Driving Business Event. Het onderzoek laat opvallende resultaten zien. De afgelopen jaren neemt de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s met bijna zes procent per jaar af en die trend zet zich onverminderd voort.
Privé-auto erbij
Het fiscale beleid van de overheid leidt tot het gewenste resultaat dat in snel tempo voor zuinigere en milieuvriendelijkere auto’s wordt gekozen. Maar er is een negatieve bijwerking. Namelijk de groep die helemaal geen bijtelling wil en dus verklaart minder dan vijfhonderd kilometer privé met de zakenauto te rijden, neemt snel toe. Inmiddels betreft het al dik twintig procent van de zakelijke rijders die een duurdere auto in de bijtellingsklasse van 25 procent heeft. De auto die deze categorie privé aanschaft voor privéritten, blijkt in 83 procent van de gevallen aanmerkelijk minder zuinig en meer vervuilend dan de zakenauto die voor de deur staat. Deze groep mensen rijdt privé gemiddeld ook nog eens dertienduizend kilometer per jaar. Het onderzoek laat verder zien dat deze groep volgend jaar verder zal groeien naar zo’n 27 procent.
Elektrische auto
De elektrische auto gaat een grote toekomst tegemoet en volgens leasemaatschappijen al op korte termijn. In 2012 zal de elektrische auto doorbreken, denkt de meerderheid van hen. Maar de berijders zelf zijn daar minder van overtuigd. Volgens de ondervraagden zal de elektrische auto vanaf 2012 een rol spelen in de keuzemogelijkheden van de zakenrijder. Pas in 2015 zal de elektrische auto een vergelijkbare positie van de markt innemen zoals de hybrides nu doen.
De verbruikscijfers die de autofabrikanten opgeven, zijn niet haalbaar. De afwijkingen lopen op tot tientallen procenten. Hoe lager de fiscale bijtellingsklasse, des te groter blijkt in de praktijk de afwijking te zijn.