zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vergroening zakenauto heeft ongewenst bijeffect op milieu

1 oktober 2010 - De zakenauto wordt zuiniger, schoner en kleiner. Met name de auto’s in de zogenoemde D-klasse van Passat en Mondeo en de limousines uit de E-klasse verliezen terrein door maatregelen van overheid en bedrijven. Maar er is ook een groeiende groep zakenautorijders die privé een auto aanschaft om helemaal geen bijtelling te hebben. En die privé-auto’s zijn vaak minder groen.

Het downsizen van de zakelijke auto heeft alles te maken met het fiscale beleid van de overheid en het groene imago dat veel bedrijven graag willen uitdragen. Dat blijkt uit het tweede Nationaal Zakenauto Onderzoek 2010 dat werd gepresenteerd op het Driving Business Event. Het onderzoek laat opvallende resultaten zien. De afgelopen jaren neemt de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s met bijna zes procent per jaar af en die trend zet zich onverminderd voort. 



Privé-auto erbij

Het fiscale beleid van de overheid leidt tot het gewenste resultaat dat in snel tempo voor zuinigere en milieuvriendelijkere auto’s wordt gekozen. Maar er is een negatieve bijwerking. Namelijk de groep die helemaal geen bijtelling wil en dus verklaart minder dan vijfhonderd kilometer privé met de zakenauto te rijden, neemt snel toe. Inmiddels betreft het al dik twintig procent van de zakelijke rijders die een duurdere auto in de bijtellingsklasse van 25 procent heeft. De auto die deze categorie privé aanschaft voor privéritten, blijkt in 83 procent van de gevallen aanmerkelijk minder zuinig en meer vervuilend dan de zakenauto die voor de deur staat. Deze groep mensen rijdt privé gemiddeld ook nog eens dertienduizend kilometer per jaar. Het onderzoek laat verder zien dat deze groep volgend jaar verder zal groeien naar zo’n 27 procent. 

Elektrische auto

De elektrische auto gaat een grote toekomst tegemoet en volgens leasemaatschappijen al op korte termijn. In 2012 zal de elektrische auto doorbreken, denkt de meerderheid van hen. Maar de berijders zelf zijn daar minder van overtuigd. Volgens de ondervraagden zal de elektrische auto vanaf 2012 een rol spelen in de keuzemogelijkheden van de zakenrijder. Pas in 2015 zal de elektrische auto een vergelijkbare positie van de markt innemen zoals de hybrides nu doen.
De verbruikscijfers die de autofabrikanten opgeven, zijn niet haalbaar. De afwijkingen lopen op tot tientallen procenten. Hoe lager de fiscale bijtellingsklasse, des te groter blijkt in de praktijk de afwijking te zijn.

Nationaal Zakenauto Onderzoek 2010 is een samenwerking tussen Automobiel Management en RDC.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Korte autoritten vervangen door de fiets loont
 Opel minst populaire automerk onder zakelijke rijders
 Zakenauto wordt steeds kleiner en schoner
 Zakelijke rijder kiest vaker voor hybride
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10