Europese bestuurders krijgen hogere beloning, Nederlandse niet
1 oktober 2010 -
Bestuurders in Europa hebben hun bonussen het afgelopen jaar zien stijgen, zo blijkt uit een onderzoek van Hay Group. Het rapport ‘Top executive compensation in Europe’ bevat beloningsdata van 257 ondernemingen uit de Financial Times Europe 500 over de economische effecten en andere invloeden op de salarissen van bestuurders in het afgelopen jaar.
De resultaten laten zien dat de basissalarissen van bestuurders bij grote ondernemingen 1,2 procent zijn achtergebleven op de inflatie. Alleen in België, Rusland, Spanje en Zwitserland zijn de salarissen in verhouding toegenomen.
Totale beloning steeg
Ondanks het feit dat de basissalarissen zijn achtergebleven, nam de totale beloning van bestuurders toe. De voornaamste reden daarvoor is het herstel van de werking van de jaarlijkse bonusregeling; in acht van de elf onderzochte landen bleken die bonussen te zijn toegenomen. De Nederlandse bestuurders blijven hierin achter. De bonussen van de onderzochte bedrijven in Nederland daalden met zeven procent.
Geen fundamentele verandering
Simon Garrett, projectleider van het Europese ‘Top executive compensation’-onderzoek: "De verwachting was dat de financiële crisis en de recessie voor een fundamentele verandering in Europese bestuurdersbeloning zou zorgen. In werkelijkheid zijn de veranderingen beperkt gebleven. De veranderingen in bonussen lijken voort te komen uit de begrijpelijke vrees bij commissarissen dat een onhaalbare bonus bestuurders niet zal motiveren. Commissarissen hebben de prestatiedoelstellingen daarom bijgesteld, om zo beter aan te sluiten op de lastige marktomstandigheden. Het bedrag dat beschikbaar is voor bonussen bleef in de meeste gevallen echter gelijk. Gecombineerd met de lagere doelstellingen heeft dit in Europa geleid tot een herstel van de bonussen naar het niveau van voor de recessie.
Uitzondering
De bonussen van bestuurders van grote Nederlandse bedrijven vormen daarop een uitzondering." Jeroen Kirch, directeur bestuurdersbeloningen bij Hay Group Nederland, legt uit waarom: "Prestatiedoelstellingen bleven gelijk of bonussen werden helemaal niet uitgekeerd. Dat laatste vanwege een algemene salarisbevriezing of omdat bedrijven staatssteun hadden ontvangen en daardoor aan overheidsregels gebonden waren."
Langetermijnbeloning
Uit het onderzoek blijkt tevens dat langetermijnbeloningen een substantieel deel uitmaken van de beloning van de Europese bestuurders. Over het algemeen zijn deze beloningen afgenomen. De hoogste langetermijnbeloningen aan CEO’s werden uitgekeerd in Zwitserland, Italië en Engeland, de laagste in Zweden en Noorwegen.
Simon Garrett vervolgt: "Voor wat betreft langetermijnbeloning hebben veel Europese aandeelhouders aangegeven dat jaarlijkse toekenningen tegen een vaste waarde kunnen leiden tot een flinke meevaller voor bestuurders. Als een beloning in de vorm van aandelen bijvoorbeeld wordt vastgesteld wanneer de markt in een dip zit, dan kan die beloning onbedoeld veel meer waard zijn als een bestuurder deze bij een hersteld marktniveau uitgekeerd krijgt. Deze beloningen zouden heroverwogen moeten worden om een bonuscrisis 2.0 te voorkomen. Het lijkt er op dat commissarissen die boodschap ter harte hebben genomen."
Wisselwerking tussen beloning en strategie
Hay Group gelooft dat beloningscommissies nu meer dan ooit moeten inzien wat de wisselwerking is tussen beloning en bedrijfsstrategie en wat de potentiële waarde is van de totale beloning voor bestuurders. Garrett: "Zonder dat inzicht kan een duurzame lange-termijnaanpak niet slagen. Commissarissen hebben geen andere keuze dan topsalarissen in te zetten als een strategisch instrument om te kunnen uitblinken in een markt met steeds meer concurrentie." Kirch: "Daarnaast is het beloningsbeleid voor bestuurders tegenwoordig ook het visitekaartje van de onderneming geworden."
Wat een desillusie als je denkt dat de financiele crisis voor fundamentele verandering zou zorgen. En eigenljk ook wel naief.
Een bepaald type mens die zich wentelt in de ''graaicultuur'' heeft even een tegenslag, maar gaat vervolgens - als het kan - weer gewoon door.
Het fundament moet echt aangepakt worden om daar iets in te veranderen ... bijvoorbeeld een ander type bestuurder?!?