11 december 2002 -
Nederlandse werknemers zijn niet erg tevreden over de leidinggevende kwaliteiten van hun managers. Ruim vier op de tien van deze hoogopgeleide werknemers vindt dat zijn leidinggevende geen enkele positief effect heeft op het eigen functioneren. 43 Procent geeft zelfs aan dat de leidinggevende voor de hele afdeling geen toegevoegde waarde heeft.
Dat blijkt uit de jaarlijkse Leiderschapsenquête van het tijdschrift Intermediair. Het gemiddelde rapportcijfer dat managers krijgen is een 6,6. Aan het onderzoek hebben 6195 leidinggevenden en 13.141 werknemers deelgenomen.
Managers hebben positief zelfbeeld De managers hebben van zichzelf een positiever beeld. Ze beoordelen hun eigen functioneren gemiddeld met een 7,2. Oudere managers geven zichzelf zelfs een 7,5. Managers op hun beurt hebben weer geen hoge pet op van hún leidinggevende. Ook die krijgt een 6,6.
Slechte begeleiding, feedback en communicatie Werknemers zijn vooral ontevreden over het begeleiden (51 procent onvoldoende), geven van feedback (45,1 procent onvoldoende), heldere visie (41 procent onvoldoende) en communiceren (40 procent onvoldoende). Managers denken juist dat ze op dat vlak prima functioneren.
Geen verschillen Uit het onderzoek komen nauwelijks verschillen naar voren tussen profit- of nonprofitsector, of tussen grote en kleine bedrijven. Managers bij multinationals met goed doordachte management-developmentprogramma's en dure cursussen in global leadership scoren niet beter dan de meewerkende voorman van een klein ingenieursbureau.
Bron:Intermediair.nl