27 september 2010 -
Voor de meeste bedrijven is het geen makkelijke tijd. Soms zijn vacaturestops nog steeds van kracht en zult u alles op alles moeten zetten om alles uit uw huidige team te halen. Maar het bewijs is er: als managers hun mensen helpen het beste uit zichzelf te halen, is hun personeel stukken gemotiveerder.
1. Identificeer hun sterke punten
Zoek zowel uit waar uw mensen goed in zijn als wat ze leuk vinden. Wat gaat ze helemaal vanzelf goed af? Waar spreken ze vol vuur over? Wat doen ze ook zonder dat u ze erom hoeft te vragen?
2. Stel duidelijke doelen
Mensen moeten weten wat het doel is, maar u moet ze niet stapje voor stapje uitleggen hoe ze dat moeten bereiken. Als u zich richt op hun sterke kanten, komen de resultaten vanzelf.
3. Bedenk hoe ze hun sterke kanten in kunnen zetten Ga in gesprek met uw medewerkers over de manier waarop ze hun sterke kanten het best in kunnen zetten om de eerder genoemde doelstellingen te bereiken.
4. Focus op de sterke punten, niet de zwakke
Iedereen heeft dingen waar hij/zij minder goed in is en het is moeilijk om ineens uit te gaan blinken op die gebieden. Push mensen daarom niet hun zwakke kanten te verbeteren, maar kijk of hun sterke kanten de minder goede kunnen compenseren (in plaats van ze op de zoveelste dure cursus te sturen om hun zwakke kanten aan te pakken).
5. Doe aan teambuilding
Welke sterke punten brengt ieder teamlid in en hoe kunnen die het best ingezet worden om samen tot specifieke doelstellingen te komen? Zorg dat iedereen de sterke kanten van de anderen kent en wie waar die persoon het best op zijn plek is.
6. Pas de functie aan
Kijk of u iemands functie dusdanig aan kunt passen dat zijn/haar sterke kanten nog meer naar voren komen. Geef iemand bijvoorbeeld extra verantwoordelijkheden of herverdeel de onderlinge taken.
7. Besef dat iedereen anders is
Iedereen is uniek. Een goede manager is in staat iedereen eerlijk en gelijkwaardig te behandelen.
8. Help medewerkers zich te ontwikkelen En richt u daarmee op hun sterke kanten! Vaak wordt geprobeerd de dingen waar mensen niet zo goed in zijn op te krikken, maar de beste resultaten worden behaald als mensen beter en beter worden op een gebied waar ze al aanleg voor hebben.
9. Geef positieve feedback
Spreek uw waardering uit als iets goed is gegaan en als mensen hun sterke kanten effectief benut hebben. Dit is goed voor hun zelfvertrouwen, en stimuleert om hun sterke kanten nog beter in te zetten.
10. Overdrijf niet
Het is verleidelijk om iets waar we goed in zij te pas en te onpas in te zetten. Let er dus op dat medewerkers zich niet dusdanig blindstaren op waar ze goed in zijn dat ze nergens anders meer oog voor hebben. Dan kan het zelfs een zwakte worden. Rem indien nodig af.
Mooie lijst, allemaal waar. En prettig geschreven ook. Toch hoor ik een deel van de lezers denken;' Interessant; eigenlijk niet zo ingewikkeld; ik wil het graag; hoe pas ik het toe; en hoe hou ik het vol?'.
Da's de crux. Op en top people-managers zitten al op deze manier in de wedstrijd. Maar managers die van oorsprong meer op de inhoud zitten, hebben hier wel een uitdaging.
Met dezelfde verantwoordelijkheid; doelen realiseren met het team/het beschikbare materiaal.
Tip; schakel hulp in. Uit je eigen organisatie, of extern --> bedenk hoe 'vreemde ogen' je zouden kunnen helpen om het ook echt vol te houden!