zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Twee fouten die millennials maken op het werk

23 september 2010 - De digitaal-superieure Millennials brengen veel slimme toepassingen en werkwijzen mee naar de werkvloer. De nadruk die millennials leggen op gelijkwaardigheid en het delen van alle mogelijke vormen van informatie, hebben echter ook nadelen in een werkomgeving. Dat stelt Andrew McAfee van MIT.

Sommige praktijken die millennials toepassen zijn niet zo slim, stelt hij op Harvard Business Review. Een van die niet zo slimme praktijken is bijvoorbeeld dat ze simpelweg te veel informatie willen delen. Millennials hebben deze neiging omdat ze geleerd hebben dat alles wat ze zeggen en denken interessant is en gedeeld moet worden met de hele wereld. Dit is simpelweg niet waar. Zo nu en dan een beetje persoonlijke informatie delen is zinvol, want dat geeft u een menselijk gezicht, laat anderen zien wat voor persoon u bent en maakt het makkelijker om relaties op te bouwen en vertrouwen te winnen. Maar teveel informatie delen op het werk is onvolwassen en irritant. 



Egalitaire benadering
Nog een niet zo’n slimme zet van de millennials is doen alsof iedereen in de onderneming gelijk is. De meeste, zo niet alle, digitale platformen die generatie Y bezoekt, zijn zeer egalitair. Hiërarchie en staat van dienst tellen hier niet, en soms wordt daar zelfs tegen afgezet. Deze communities werken prima in de ogen van millennials. Als ze dan hun eerste baan hebben, gaan ze zich als volgt gedragen: ze gaan ervan uit dat hun bijdrage en mening voor iedereen interessant is en ze geven te pas en te onpas, tegenover iedereen in de onderneming, hun mening over zowel werkgerelateerde als niet werkgerelateerde zaken. De filosofie van de meeste sociale netwerken dat iedereen gelijk is, nemen ze dus mee naar de werkvloer. Dit is niet zo slim, en wel om twee redenen. Ten eerste gaan ze daarmee voorbij aan het feit dat de nieuwste werknemers nu eenmaal niet het meeste weten van het bedrijf en ze in het begin van hun carrière dus beter kunnen luisteren en leren in plaats van dingen te verkondigen die ze al (denken te) weten. Ten tweede vergeten ze daarmee dat de meeste werknemers wel gesteld zijn op de bestaande hiërarchische structuren. De meeste werknemers willen helemaal niet meer gelijkheid op de werkvloer. 

Waarheidsgehalte
Nog een feit is dat de meeste werknemers helemaal niet zitten te wachten op meer waarheid of openheid. Ze leiden een project dat niet goed verloopt, verkopen een product waar weinig van te verwachten valt of geven leiding aan een team dat doodsbang voor hen is. Meer openheid over die zaken zou goed zijn voor de onderneming, maar niet voor hun carrière, en dus zullen ze alles op alles zetten om de waarheid te verdoezelen. En, zoals iedereen weet die al enkele jaren rondloopt in het bedrijfsleven, er zijn tal van manieren om mensen de mond te snoeren. 

Twee adviezen
Op basis van het bovenstaande heeft HBR twee adviezen voor generatie Y, beide afgeleid van de woorden van twee wijze mannen:
Ten eerste zei Voltaire over het delen van informatie: wie alles meteen vertelt is oersaai. Een goede vraag om uzelf te stellen voor u iets op het sociale platform van het bedrijf plaatst, is dan ook: zou een collega in een andere vestiging deze informatie zakelijk interessant vinden?
Ten tweede zei Goethe over het verschil tussen hoe mensen in onderneming zich zouden moeten gedragen en over hoe ze zich daadwerkelijk gedragen: het verwarren van de waarheid met een ideaal wordt altijd afgestraft. Het advies dat hieruit voortvloeit is eerst uit te zoeken hoe de organisatie politiek gezien in elkaar steekt voordat u tegen iedereen die het maar horen wilt zegt wat u denkt. U kunt wel zeggen dat u bereid bent om de consequenties van uw gedrag te aanvaarden, maar het is wel handig om eerst even wat die consequenties eigenlijk zijn.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Collega’s en uitdaging belangrijkste drijfveren Generatie Y
 Veeleisende generatie Y brengt frisse blik
 Generatie Y voelt zich ver verheven boven de rest
 Ook jongeren geven voorkeur aan persoonlijk contact
 
 
reacties
 
Marieke  |   | 
23-09-2010
 | 
11:38 uur
Wat mij betreft zou er geen scheiding moeten zijn tussen Young Professionals en oude rotten in het vak wat betreft het eerlijk en open feedback kunnen/mogen geven wat betreft wezenlijke zaken op de werkvloer die voor de hele organisatie van belang zijn. Als jonge mensen dit oer-recht wordt ontzegd mist een organisatie haar broodnodige innovatiekracht. Daarbij denk ik dat het noodzakelijk is om het principe: 'niemand is gelijk, maar we zijn wel gelijkwaardig' te hanteren.
Bas  |   | 
24-09-2010
 | 
05:00 uur
Ik ben het met Marieke eens voorwat ze schrijft. Ook wil ik er aan toevoegen, dat een frisse blik in een soms ingekakte (lees ook stoffige) organisatie verhelderend kan zijn. Niet alleen Young Professionals kunnen dit bewerkstelligen, maar ook mensen die van buiten af(nieuwe medewerkers) met een bepaalde afstand neer kijken op een reeds bestaande organisatie. Wel moet ik opmerken, dat de vaak oude garde hier niet geheel van gediend is, maar zoek medestanders en wat mijn advies zou zijn; Breng het op tafel alleen zorg wel voor de juiste politieke jus die je erover heen gooit.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10