De geheimen van interessant werk: kenmerken en tips
22 september 2010 -
Wie zijn werk interessant vindt, werkt beter, verzuimt minder en blijft langer. Maar wanneer is werk ‘interessant’? En hoe zorgt een manager dat zijn teamleden dat ook vinden? Kenexa voerde een uitvoerige analyse uit om de antwoorden te vinden. 6Minutes.be vat samen.
De kenmerken van interessant werk, volgens Jack Wiley, CEO van Kenexa:
1. "Het werk is uitdagend en de uitvoering creëert een persoonlijk gevoel van tevredenheid.
2. De werknemer heeft vertrouwen in de toekomst van het bedrijf.
3. Er is erkenning en waardering op de werkvloer.
4. De baan biedt groei- en promotiekansen.
5. De baan omvat inspraak in de besluitvorming.
6. De werknemer heeft het gevoel deel uit te maken van een team.
Zes adviezen
Het is natuurlijk de taak van de lijnmanager of teamleider om eraan bij te dragen dat op de werkvloer de juiste condities vervuld zijn. Wiley geeft de volgende zes adviezen hiervoor:
1. Zorg dat de persoon en zijn baan goed bij elkaar passen, lijnmanagers moeten hiervoor nauw samenwerken met HR.
2. Begin meteen goed; de inwerktijd is ontzettend belangrijk en moet prioriteit krijgen van lijnmanagers.
3. Geef uitdagende opdrachten, zodat de werknemers de kans krijgen te laten zien wat ze waard zijn.
4. Help de werknemers zichzelf verder te ontwikkelen met onder andere de juiste opleidingen en een persoonlijk ontwikkelingsplan.
5. Hou de geleverde prestaties goed in de gaten, geef feedback en spreek uw waardering uit voor goed werk.
6. Zorg dat het team goed draait en grijp in als u negatieve attitudes opmerkt.
Bron:6Minutes
Een mooie lijst. Het is inderdaad zo dat het op deze manier werkt! Om de mening van je medewerkers te onderzoeken kan je de kernwaarden scan doen op (Klik hier)