22 september 2010 -
De gemiddelde ticketprijzen voor belangrijke corporate bestemmingen blijven de komende tijd relatief stabiel of gaan een klein beetje omhoog. De tarieven voor hotelovernachtingen zullen enigszins stijgen in Noord-Amerika, Europa en de regio Azië/Stille Oceaan.
Dit blijkt uit onderzoek van Egencia, de zakelijke tak van Expedia.
Europa
De prijzen van corporate tickets naar Europese topbestemmingen zullen gelijk blijven of licht dalen, met uitzondering van Parijs en Moskou. Een toename in het aanbod van low-cost carriers, meer capaciteit en vraag naar economy class-tickets in plaats van premium dragen bij aan de neerwaartse druk op de prijzen. De mogelijkheid om scherpe deals te sluiten met hotels wordt door Egencia ingeschat op 'zwak tot matig'. Autohuur wordt vijf procent duurder als gevolg van stabilisatie van de vlootcapaciteit en een grotere vraag vanuit corporates.
Noord-Amerika
Het huidige herstel van het zakelijk reizen per vliegtuig zal ook in 2011 voortduren, waardoor de ticketprijzen omhoog gaan. Wat nog meer opwaartse druk op de tarieven legt, is de fusie van United Airlines en Continental en nieuwe transatlantische allianties. Aan de andere kant wordt er capaciteit toegevoegd op belangrijke zakelijke bestemmingen, nemen de neveninkomsten van airlines toe, worden speciale zakelijke tarieven beter gebruikt en is er nog steeds een nasleep van de recessie. Dat legt een bescheiden neerwaartse druk op de ticketprijzen. Wat de hotels betreft, de tarieven zullen naar verwachting stijgen in een aantal belangrijk steden. Uitzonderingen zijn Houston en Phoenix, waar de vraag niet zal groeien, aldus Egencia. Er komt weinig nieuw aanbod op de markt op de korte termijn, zodat de bezettingsgraad van hotels in de meeste zakelijke bestemmingen zal verbeteren. Remmende werking hierop is het feit dat het volume meetings en incentives nog niet volledig is hersteld en de corporate vraag naar hotelovernachtingen nog steeds minder is dan in 2008. Voor 2011 verwacht Egencia dat het lastig wordt om te onderhandelen met hotels. Met name hotels in Atlanta, Boston en Seattle zullen niet veel water bij de wijn doen. In Calgary en Houston zijn nog wel deals te halen. Egencia heeft uitgezocht wat het beste moment is om een zakelijke boeking te maken bij een luchtvaartmaatschappij. Voor de meeste bestemmingei is dat drie tot vier weken van tevoren. Naar Londen scheelt dat bijvoorbeeld gemiddeld 48 procent, Phoenix 33 procent, Philadelphia 31 procent en Denver 26 procent. Azië/Stille Oceaan
Azië/Stille Oceaan
De vooruitzichten voor corporate ticketprijzen in de regio Azië/Stille Oceaan zijn gemengd. In steden als Hong Kong en Melbourne blijven de tarieven gelijk of dalen ze licht. Tokio, Singapore en Shanghai zullen een kleine stijging van de ticketprijzen zien. Egencia voorspelt ook een toename van de hoteltarieven, met name in Shanghai, Sydney, Delhi en Beijing.
Trends
Egencia heeft meer dan 500 reisinkopers in Noord-Amerika en Europa ondervraagd over trends in 2011. Hieruit blijkt dat 23 procent van de Europese inkopers een (kleine) toename van het zakelijk reizen signaleert binnen het bedrijf in de afgelopen zes maanden. Om de kosten onder controle te houden propageert 53 procent het langer van tevoren boeken van vliegtickets. Vier op de tien Europese inkopers ziet strenger toe op naleving van het reisbeleid. Bij 49 procent is pre-autorisatie van de trip verplicht en 38 procent stimuleert het gebruik van videoconferencing. Slechts negen procent is actief bezig met het traceren van ongebruikte vliegtickets.
Bron:Zakenreis.nl