zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Crisis maakt Nederlander financieel bewust

22 september 2010 - Driekwart van de Nederlanders gelooft niet dat de politiek de financiële toekomst kan verbeteren. Dat blijkt uit onderzoek van AEGON naar het financiële vertrouwen in Nederland. Ook het wantrouwen tegen de banken en verzekeraars is nog altijd groot. Positief effect van de economische crisis is dat Nederlanders zich meer zijn gaan verdiepen in hun financiële toekomst.

Het financieel bewustzijn van consumenten is sinds de crisis toegenomen. Zij zetten extra geld opzij, heroriënteren zich op het pakket aan langlopende financiële verzekeringen, en ze hebben, in beperkte mate, extra financiële voorzieningen getroffen voor de langere termijn. 



Bewustzijn en vertrouwen

Onderzoeksbureau Motivaction ondervroeg namens verzekeraar AEGON Nederlanders over hun financieel bewustzijn en hun vertrouwen in de financiële toekomst. Uit het onderzoek komt naar voren dat het inkomen van de Nederlanders door de financiële crisis achteruit is gegaan. Hun vertrouwen in de financiële toekomst is daarbij gedaald. De helft van de Nederlanders zegt minder geld uit te geven aan dagelijkse boodschappen en luxe goederen. De inkomensdaling komt meer voor onder ouderen dan onder jongeren. Jongeren blijken zich ook minder zorgen te maken. 

Helderheid en zekerheid

De landelijke politiek en de financiële sector zijn de boosdoeners. Nederlanders geven aan behoefte te hebben aan duidelijkheid, transparantie en zekerheid. Zij willen vooral duidelijkheid over welke maatregelen en bezuinigingen een nieuw kabinet gaat inzetten om de crisis aan te pakken.
Een grote rol voor het herstel van vertrouwen is ook weggelegd voor de financiële dienstverleners. Bij 50 procent is het wantrouwen het afgelopen jaar toegenomen. De negatieve berichtgeving over deze sector, de kredietcrisis bij banken, de woekerpolisdiscussie en de berichtgeving over bonussen en topsalarissen, hebben het vertrouwen in deze sector, en daarmee het algehele vertrouwen van Nederlanders in hun financiële toekomst, beschadigd. De consument heeft behoefte aan helderheid en zekerheid van de financiële sector. 

Zorgen over het pensioen

Uit AEGON-onderzoek blijkt dat ook de zorgen over het pensioen toenemen. Maar al die zorgen leiden niet tot actie, maar hooguit tot een schuldgevoel over de eigen passiviteit. Opmerkelijk genoeg voelen vooral jongeren zich ongemakkelijk bij hun gebrek aan interesse en actie.
Nederlanders blijken trouwens keurige pensioenadministrateurs. Iedereen die een pensioenoverzicht ontvangt, bewaart die netjes. Maar voor twee derde geldt dat ze hun pensioenoverzicht niet of nauwelijks lezen en het direct opbergen in de spreekwoordelijke schoenendoos. Slechts bij drie procent van de mensen leidde lezing van het pensioenoverzicht tot echte actie, namelijk het regelen van een aanvullend pensioen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlander overschat eigen financiële kennis
 Nederlander heeft hoge dunk van eigen financiële kennis
 Nederlander wil financieel wijzer worden via internet
 Tien do’s en don’t voor financieel succes
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10