zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien tips om te voorkomen dat een conflict uit de hand loopt

21 september 2010 - Heerst er spanning in uw team? Management Today geeft tien tips om te voorkomen dat die spanning uitmondt in een totale oorlog. Voorkomen is beter dan genezen, en dat geldt zeker voor potentieel hoog oplopende conflicten op de werkvloer.

1. Wees benaderbaar


Laat uw mensen weten dat ze kunnen zeggen wat ze denken zonder meteen te horen te krijgen dat ze hun eigen problemen maar op moeten lossen. 

2. Herken de eerste signalen van een ruzie

Zet uw conflictradar aan! Als u er op tijd bij bent is de kans des te groter dat een onschuldig meningsverschil niet uit de hand loopt. 

3. Ga in gesprek
Geef de strijdende partijen ieder de kans om hun ongenoegen uit te spreken. Kom erachter wat de achterliggende oorzaak is en probeer samen tot een oplossing te komen. 

4. Denk niet voor de ander

Hoe verleidelijk het ook kan zijn om meteen een oordeel te vellen, tel eerst tot tien. Observeer zonder direct een conclusie te trekken. Soms zijn dingen anders dan ze in eerste instantie lijken. 

5. Verander van omgeving

Neem beide partijen mee naar een plek buiten kantoor voor een rustig gesprek. De gang of de koffiemachine kan al ver genoeg zijn. 

6. Geef emoties de ruimte

Geef de partijen de kans om hun emoties te uiten en laat ze een voor een uitrazen. Voorkom wel dat er conclusies verbonden worden aan woorden die in een vlaag van woede uitgesproken worden. 

7. Luister

Luister actief naar wat de ruziemakers te zeggen hebben. Laat ze uitpraten en reageer niet meteen. 

8. Stel vragen

Stel vragen om erachter te komen wat de achterliggende oorzaak van de woede is en om van daaruit naar een oplossing te zoeken. 

9. Reageer alleen op wat er daadwerkelijk gebeurt
Vat samen wat u gezien en gehoord hebt en hoe dit volgens u met elkaar in verhouding staat. Trek geen conclusies op basis van subjectieve interpretaties. 

10. Werk toe naar vrede

Help de betrokkenen een compromis te vinden, kritiekpunten uit te praten en eventueel verontschuldigingen aan te bieden.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 In vijf stappen naar een betere conflicthantering
 Mediation groeit in Nederland
 Niet-escalerende conflicten vormen de basis voor groei
 Arbeidsconflict moet tijdig worden onderkend
 
 
reacties
 
Francine ten Hoeddt  |   | 
22-09-2010
 | 
00:43 uur
En nog een belangrijke tip: ga uit van de toekomst. Best and worst case scenario. Ploegen in het verleden kan het conflict verder laten escaleren, werken aan een (gezamenlijke) toekomst werkt verbindend. Tenzij het conflict al te ver is geëscaleerd, maar dan heb je als manager toch e.e.a. laten liggen.
Nick K.  |   | 
9-06-2015
 | 
10:10 uur
Een enorm goed stuk, complimenten. Mijns inziens gaat het vaak fout bij het punt 'luisteren'. Goed luisteren is niet jezelf horen praten, maar de ander.

Fijne dag!

Nick

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10