Tien tips om te voorkomen dat een conflict uit de hand loopt
21 september 2010 -
Heerst er spanning in uw team? Management Today geeft tien tips om te voorkomen dat die spanning uitmondt in een totale oorlog. Voorkomen is beter dan genezen, en dat geldt zeker voor potentieel hoog oplopende conflicten op de werkvloer.
1. Wees benaderbaar Laat uw mensen weten dat ze kunnen zeggen wat ze denken zonder meteen te horen te krijgen dat ze hun eigen problemen maar op moeten lossen.
2. Herken de eerste signalen van een ruzie
Zet uw conflictradar aan! Als u er op tijd bij bent is de kans des te groter dat een onschuldig meningsverschil niet uit de hand loopt.
3. Ga in gesprek Geef de strijdende partijen ieder de kans om hun ongenoegen uit te spreken. Kom erachter wat de achterliggende oorzaak is en probeer samen tot een oplossing te komen.
4. Denk niet voor de ander
Hoe verleidelijk het ook kan zijn om meteen een oordeel te vellen, tel eerst tot tien. Observeer zonder direct een conclusie te trekken. Soms zijn dingen anders dan ze in eerste instantie lijken.
5. Verander van omgeving
Neem beide partijen mee naar een plek buiten kantoor voor een rustig gesprek. De gang of de koffiemachine kan al ver genoeg zijn.
6. Geef emoties de ruimte
Geef de partijen de kans om hun emoties te uiten en laat ze een voor een uitrazen. Voorkom wel dat er conclusies verbonden worden aan woorden die in een vlaag van woede uitgesproken worden.
7. Luister
Luister actief naar wat de ruziemakers te zeggen hebben. Laat ze uitpraten en reageer niet meteen.
8. Stel vragen
Stel vragen om erachter te komen wat de achterliggende oorzaak van de woede is en om van daaruit naar een oplossing te zoeken.
9. Reageer alleen op wat er daadwerkelijk gebeurt Vat samen wat u gezien en gehoord hebt en hoe dit volgens u met elkaar in verhouding staat. Trek geen conclusies op basis van subjectieve interpretaties.
10. Werk toe naar vrede
Help de betrokkenen een compromis te vinden, kritiekpunten uit te praten en eventueel verontschuldigingen aan te bieden.
En nog een belangrijke tip: ga uit van de toekomst. Best and worst case scenario. Ploegen in het verleden kan het conflict verder laten escaleren, werken aan een (gezamenlijke) toekomst werkt verbindend. Tenzij het conflict al te ver is geëscaleerd, maar dan heb je als manager toch e.e.a. laten liggen.
Een enorm goed stuk, complimenten. Mijns inziens gaat het vaak fout bij het punt 'luisteren'. Goed luisteren is niet jezelf horen praten, maar de ander.