zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Multinationals sturen meer managers naar buitenland

20 september 2010 - Internationale ondernemingen verwachten meer seniormanagers naar buitenlandse posten te sturen in de komende vijf jaar. Dit blijkt uit het onderzoek Up or out: next moves for the modern expatriate van de Economist Intelligence Unit, uitgevoerd in opdracht van Regus.

Door een afnemende vraag in Westerse markten neemt de druk toe om uit te breiden in China, India en andere markten waar sprake is van groei. Bijna 40 procent van de ondernemingen is van plan om meer managers naar het buitenland te zenden in de komende vijf jaar. Dit blijkt uit een onderzoek onder 418 senior executives die verantwoordelijk zijn voor bedrijfsonderdelen in het buitenland. 



Strategieën
"Strategieën met betrekking tot het uitzenden van mensen geven een breder inzicht in mondialisering, of het nu gaat om de regio's waar bedrijven in investeren, of de dagelijkse uitdagingen die horen bij het opstarten van een kantoor op een andere plek," zegt Paul Lewis, Managing Editor van de Economist Intelligence Unit en auteur van het onderzoek. 

Nieuwe manieren van werken

"Dit onderzoek laat zien dat mondialisering bedrijven ertoe dwingt om de plek waar zij hun activiteiten uitrollen te herzien en te kijken naar hoe zij omgaan met hun mensen en vastgoed. De behoefte aan wereldwijd actieve en flexibele werknemers vergroot de uitdaging om te voorzien in een passende werkomgeving tegen een redelijke prijs," zegt Mark Dixon, CEO van Regus Group. 

Meer bevindingen
Andere belangrijke resultaten uit het onderzoek:
- Managers willen graag deel uitmaken van de wereldwijde trend van mondialisering en mobiliteit. Vier op de vijf is van mening dat een post in een groeiende markt bijdraagt aan de carrièrreontwikkeling.

- Bedrijven zijn eerder geneigd om expats naar China, India en andere Aziatische landen te sturen dan naar een andere opkomende markt. Daarna zijn gezamenlijk het Midden-Oosten, Rusland en Oost-Europa de meest geliefde bestemming.

- Ongeveer drie op de vijf expats is van mening dat het hoofdkantoor de aard van de plaatselijke zakelijke omgeving niet volledig begrijpt. Een op de drie expats klaagt over overmatig ingrijpen.

- Meer dan de helft van de expats wordt naar een bepaalde locatie gestuurd voor een periode van tussen de twee en vijf jaar. Tegelijkertijd is er een stijging in het aantal gevallen van flexibel werken, zoals korte-termijn en 'forens' opdrachten.

- Bijna driekwart van de respondenten is van mening dat 'gevoel voor de cultuur' de belangrijkste eigenschap is van een expat.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlandse economie heeft buitenlands talent nodig
 Steeds meer mensen werken in het buitenland
 Nederlander minder internationaal dan de rest van Europa
 Expat wordt terug naar huis gehaald
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10