Door een afnemende vraag in Westerse markten neemt de druk toe om uit te breiden in China, India en andere markten waar sprake is van groei. Bijna 40 procent van de ondernemingen is van plan om meer managers naar het buitenland te zenden in de komende vijf jaar. Dit blijkt uit een onderzoek onder 418 senior executives die verantwoordelijk zijn voor bedrijfsonderdelen in het buitenland.
Strategieën
"Strategieën met betrekking tot het uitzenden van mensen geven een breder inzicht in mondialisering, of het nu gaat om de regio's waar bedrijven in investeren, of de dagelijkse uitdagingen die horen bij het opstarten van een kantoor op een andere plek," zegt Paul Lewis, Managing Editor van de Economist Intelligence Unit en auteur van het onderzoek.
Nieuwe manieren van werken
"Dit onderzoek laat zien dat mondialisering bedrijven ertoe dwingt om de plek waar zij hun activiteiten uitrollen te herzien en te kijken naar hoe zij omgaan met hun mensen en vastgoed. De behoefte aan wereldwijd actieve en flexibele werknemers vergroot de uitdaging om te voorzien in een passende werkomgeving tegen een redelijke prijs," zegt Mark Dixon, CEO van Regus Group.
Meer bevindingen
Andere belangrijke resultaten uit het onderzoek:
- Managers willen graag deel uitmaken van de wereldwijde trend van mondialisering en mobiliteit. Vier op de vijf is van mening dat een post in een groeiende markt bijdraagt aan de carrièrreontwikkeling.
- Bedrijven zijn eerder geneigd om expats naar China, India en andere Aziatische landen te sturen dan naar een andere opkomende markt. Daarna zijn gezamenlijk het Midden-Oosten, Rusland en Oost-Europa de meest geliefde bestemming.
- Ongeveer drie op de vijf expats is van mening dat het hoofdkantoor de aard van de plaatselijke zakelijke omgeving niet volledig begrijpt. Een op de drie expats klaagt over overmatig ingrijpen.
- Meer dan de helft van de expats wordt naar een bepaalde locatie gestuurd voor een periode van tussen de twee en vijf jaar. Tegelijkertijd is er een stijging in het aantal gevallen van flexibel werken, zoals korte-termijn en 'forens' opdrachten.
- Bijna driekwart van de respondenten is van mening dat 'gevoel voor de cultuur' de belangrijkste eigenschap is van een expat.