Drie tips om uw medewerkers tevreden te houden nu de recessie voorbij is
17 september 2010 -
Tijdens de recessie waren werknemers meer betrokken. Logisch, want mensen voelen zich meer betrokken bij hun baan als ze het gevoel hebben dat ze geen andere opties te hebben. Nu de recessie ten einde loopt, zijn die opties er wel en gaan werknemers om zich heen kijken.
Houd ze aan boord, adviseert John Ryan, directeur van het Center for Creative Leadership, op Harvard Business Review. Salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden en doorgroeimogelijkheden zijn hiervoor cruciaal. Nog belangrijker om personeel aan boord te houden is echter een goede relatie met hun direct leidinggevende. Van de medewerkers die vinden dat ze werken voor een manager die zich interesseert voor hun welzijn, wil 94 procent bij zijn huidige werkgever blijven. Van degenen die van mening zijn dat hun manager zich niet voor hen interesseert, is dat slechts 43 procent.
Productieve relatie
Niet investeren in leiderschap is dus funest. Het goede nieuws is dat het niet zo moeilijk is om uw medewerkers te laten weten dat hun welzijn u aan het hart gaat en een productieve werkrelatie op te bouwen. Drie tips:
1. Geef feedback
Wacht niet tot het (half)jaarlijkse functioneringsgesprek om uw mensen te vertellen dat ze goed werk leveren en wat hun persoonlijke verbeterpunten zijn. Laat hen regelmatig horen wat u vindt. Dit geeft medewerkers niet alleen de kans zichzelf continu te verbeteren maar is daarnaast ook goed voor de onderlinge verhoudingen en vertrouwen. U voorkomt op deze manier bovendien dat medewerkers direct in de verdediging schieten bij het horen van opbouwende kritiek. Met regelmatige feedback laat u uw mensen effectief merken dat u zich interesseert voor hen en hun professionele ontwikkeling.
2. Ga coachen
Effectieve coaching laat mensen op andere manieren naar bestaande situaties kijken. Het stimuleert hen tot nieuwe denkwijzen, het behalen van doelen en betrekt hen bij de besluitvorming.
3. Daag uzelf uit
Als manager kunt u het zo druk hebben met ondersteunen en feedback geven dat u weleens kunt vergeten naar uw eigen gedrag te kijken en wat de impact daarvan is op uw collega’s en team. wilt u weten hoe u overkomt? Kijk dan niet in de spiegel, maar laat anderen u een spiegel voorhouden. Vraag aan uw collega’s en medewerkers hoe ze u zien en luister daadwerkelijk naar hun feedback. U kunt uzelf ten doel stellen een of meerdere verbeterpunten aan te pakken en uw collega’s vragen bij te houden hoe u dat doet. Uiteraard doet u vervolgens hetzelfde voor anderen. U zult zien dat u zowel persoonlijk als als team verbetert.
Hoekstenen van succes
Nu de economie aantrekt is het verleidelijk en ook noodzakelijk om daarvan te profiteren door middel van nieuwe producten, een nieuwe marketingcampagne en verbeterde processen. Vergeet echter niet degenen uit het oog te verliezen die de hoeksteen van het succes zijn: de mannen en vrouwen in de onderneming. Als zij tevreden en gemotiveerd zijn, zult u dat direct terug zien in uw winstcijfers.
Investeren in leiderschap is een waar woord, maar als een manager nu nog moet gaan coachen is hij of zij te laat. Je schat je medewerkers verkeerd (te laag) in als je ze nu plots alle aandacht schenkt.
De kwaliteit van manager maakt het behouden van je personeel. Investeren in goede managers is dus essentieel. Janus Kizuna is hier ook druk mee en dat werpt zijn vruchten absoluut af.
Ben het helemaal met Helma eens. Nog even de uitgangssituatie per heden:
25% van de Nederlandse werknemers voelt zich niet gewaardeerd
39% voelt zich niet of nauwelijks betrokken bij zijn/haar werkgever
48% van de werknemers staat open voor een andere baan
en in het FD vandaag 17 september: Arbeidsmarkt weer op grens van krapte
Als men dus nu pas begint met coachen of het geven van extra aandacht, dan worden het interessante tijden.
Voor antwoord op de vraag: Hoe realiseer ik meer betrokkenheid NU én behoud ik mijn beste medewerkers STRAKS? verwijs ik dan ook graag naar een komend congres dat hier expliciet over gaat: www.waardering2010.nl