Verkoop dat briljante idee aan uw baas in vier stappen
16 september 2010 -
Een van de grootste problemen voor creatieve mensen, vooral als ze werken op R&D, productontwikkeling of marketing, is de top achter hun ideeën krijgen. Vaak sneuvelen voorstellen niet omdat ze niet goed zijn, maar omdat de baas ze simpelweg niet begrijpt of niet eens luistert naar de presentatie ervan.
Roberto Verganti komt op Businessweek met een oplossing: zorg dat uw baas al lang voor het idee ontstaat, betrokken is bij de ontwikkeling ervan. Op die manier voorkomt u dat u uw innovatieve ideeën nog eens aan uw baas moet verkopen als u ze al lang en breed uitgewerkt hebt. Dat laatste kan best lukken, maar de uitkomst is in dat geval afhankelijk van zaken die veelal los staan van uw idee (bijvoorbeeld hoe goed uw presentatie is of hoe het humeur van uw baas op de betreffende dag is). Topmanagers hebben vaak de neiging om ideeën die hen zomaar in de schoot worden geworpen direct af te wijzen, vooral als het gaat om baanbrekende concepten die veel (technisch) inzicht vereisen en/of grote gevolgen voor het bedrijf hebben. Ga daarom al veel vroeger in het innovatieproces in gesprek met uw baas. Vier tips om dat te doen:
1. Vraag toestemming om een uitdaging te lijf te gaan
Stel, u werkt op de R&D-afdeling van een voedingsmiddelenbedrijf. Dan is er vraag naar gezondere producten in kleinere porties. Vraag liever of u de mogelijkheden hiervoor mag onderzoeken, dan ineens een kant en klaar nieuw product aan uw baas te presenteren. Vraag die toestemming ook als u uw idee al lang en breed uitgewerkt hebt.
2. Stap samen in het innovatieproces
Heeft u eenmaal toestemming om een probleem te lijf te gaan, spreek dan samen af wat uw vervolgstappen zullen zijn.
3. Houd het management op de hoogte
Blijf informatie verstrekken over het ontwikkelproces. Begin niet meteen over mogelijke oplossingen, maar vertel hoe u het probleem stukje bij beetje aanpakt. Op die manier begrijpt de top uw oplossing veel beter op het moment dat u die presenteert.
4. Betrek de top bij de oplossing
Op die manier krijgt u niet alleen waardevolle inzichten, maar ook meer ondersteuning. De top krijgt namelijk het idee het idee mede te hebben bedacht (dit houdt natuurlijk ook het risico in dat uw baas met de eer gaat strijken, en de vraag is of u uw ego terzijde kunt schuiven in het belang van de innovatie….)
Als u deze stappen doorloopt, hebt u uiteraard nog steeds niet de garantie dat uw idee geaccepteerd wordt, maar wel dat uw baas uw voorstel beter begrijpt, eerder met de uitwerking in zal stemmen en dat u zich veel meer gesteund en minder gefrustreerd zult voelen.
Het idee is het starten van een nieuwe site, u kunt het zien als zoiets als facebook,hyves en twitter.
Het voordeel van Q-Profile is dat je er meer mee kan.
Deze mogelijkheden wil ik erin verwerken:
1. Online verkopen.
Zoals marktplaats alleen nu weet je van wie je het koopt. Omdat het zoals een facebook profiel is dus het aantal loze advertenties zal minderen.
2. Internet bankieren.
Kan door middel van Pay-Pal. Niet meer bellen vor rekenings nummers.
Je gaat gewoon naar het account van je vriend/vriendin en maakt zo het gewenste bedrag over.
3. Online dating.
Iedereen kent die dure dating site`s waarvoor je wel 20euro per maand betaald.
Hierop zal het gratis zijn waardoor het aantrekkelijker is.
Dit kan je weer compenseren door wat meer reclame te plaatsen.
4. Werving.
Bedrijven/ Zelfstandige ondernemers de mogelijk geven om voor werknemers te werven.
Kan handig zijn voor studenten die b.v net in Amsterdam wonen en graag een bijbaantje erbij willen.