zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes tips om beter zichtbaar te zijn in sociale media.

14 september 2010 - De bedrijfswebsite is nog steeds een belangrijke bestemming voor wie op zoek is naar informatie. Maar omdat dit een nogal statische omgeving is, worden meer en meer bedrijven actief op sociale media. Ze hopen er hun klanten te vinden en met hen een conversatie aan te gaan.

Uit onderzoek van Vanguard Leadership en Wildfire PR is gebleken dat veel bedrijven profielen hebben op social media, maar dat weinigen dit op hun website kenbaar maken. Slechts 25 procent van de bedrijven heeft dergelijke links op hun website staan. Er worden daardoor veel kansen gemist om klanten naar de profielen te leiden. 



Waarom?
Waarom plaatsen bedrijven die links niet op hun website? Sommigen zeggen dat social media geen deel uitmaken van de strategie van het bedrijf; anderen dat IT de blokkerende factor is; weer een ander vindt het niet belangrijk (ze vinden ons wel); maar de meest gehoorde reden is dat men het gewoon vergeet. 

Tips
Hieronder zes tips van Mic Adam van Vanguard Leadership die u helpen om uw zichtbaarheid te verhogen:

1. Registreer uw naam in Twitter, Facebook, LinkedIn en anderen zodat niemand uit uw naam kan spreken
2. Plaats de links naar uw social media profielen op uw homepage en doe dit zo zichtbaar mogelijk. Verberg ze niet tussen ‘Nuttige Links’ of onder ‘Contact’ .
3. Op de contactpagina kunt u wellicht de social media profielen van enkele medewerkers plaatsen. Zeer handig als u, bijvoorbeeld, in de rekruteringswereld zit. 
4. Geef mensen een reden om u te volgen op sociale media.
5. Voeg een ‘share’ knop toe aan uw website zodat die eenvoudige te promoten is via sociale media.
6. Gebruik uw e-mail signature om uw sociale media profielen te promoten. 

Nieuwe kansen
Door uw zichtbaarheid te verhogen krijgt u niet alleen een beter imago maar zult u automatisch ook nieuwe kansen genereren.

 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Recruiter zelf is onvindbaar op sociale media
 Bent u wel te vinden op sociale media?
 Vijf tips om u te profileren op sociale media
 Vijf sociale mediatips
 
 
reacties
 
Frans Coenraad  |   | 
14-09-2010
 | 
17:28 uur
Onlangs op de Business Bootcamp geweest, en ook zij vertelden dat socialmedia het nieuwe netwerken is.

Ben het hier volledig mee eens, zelf zat ik al op Twitter en Linkedin en nu sinds een week heb ik nu ook een Blog (Klik hier)

Hiernaast probeerde ik ook via Google adwords zichtbaar te worden, maar sinds ik de blog heb opgestart, moet ik zeggen dat ik meer hits heb via mijn blogsite heb dan via adwords. Dit heeft ook nog als voordeel dat de kosten voor adwords naar beneden gaan, waar ik natuurlijk ontzettend blij mee ben.

Nu ben ik alleen benieuwd hoe ik ervoor zorg hoe ik nog meer hits krijg via mijn blog?

Graag hoor ik jullie ervaringen hiermee.
Civile  |   | 
14-09-2010
 | 
21:12 uur
Sommigen vewijten mij negativiteit, anderen [gelukkig] een gezonde dosis Realisme. Het is maar helemaal hoe je tegen 'social media' aan kijkt.

Even eerst de gegeven regels in dit artikel dan maar.

1. Registeren onder mijn eigen naam zegt IT wise relatief weinig. Er zijn verschillende manieren zaken te saboteren uit uwer naam. Sterker nog, het probleem 'Identity Theft' is in 'social media land' zwaar aan het oprukken. Ogenschijnlijk zegt dit helemaal niets.

2. Eens

3. Een hele aardige maar, hier begint het al, men creeert een bepaald beeld waarvan men zich terdege af moet vragen of dit wordt beoogt. Laat ik u even gelijk melden dat de betreffende collega, medewerkster het er wel schriftelijk mee eens moet zijn. Ook de social media valt namelijk onder de regels van de CPR.

4. Eens

5&6 Open deuren.

Wat ik helemaal NIET tegenkom, in deze hype de social media zwaar te promoten alsof het een noviteit zou betreffen.

Betrouwbaarheid.

Als IT deskundige ben ik zowat vergroeit met onder meer internet en de social media. Ik kan u rustig vertellen dat de 'social media' helemaal zo 'social' niet is. We moeten even een duidelijk onderscheid maken en komen daarna op de noemer 'Betrouwbaar' terug.

Zakelijk

Sites zoals Linkedin, Plaxo e.d. zijn veelal gepromote zakelijke netwerken. Heel goed natuurlijk. U wordt wel geprompt zoveel mogelijk informatie aan te leveren, maar ook om toch vooral gebruik te maken van de button te browsen in uw mailsystemen om zoveel mogelijk te harvesten.

Hier moet de afweging zeer duidelijk worden gemaakt wat zakelijk handig is of niet.

Prive

Hyves, Tagged, Facebook zijn laag drempelig netwerk sites die veelal prive van karakter is. Je komt daar dan ook de duvel en diens ouwe moer tegen. De vraag hierbij rijst, wil je die gebruiken als professional of niet.

De drempel voor dezen zijn zeer laag, ze zijn gratis en je komt er werkelijk alles tegen. Ga er wel van uit dat hier dezelfde regels gelden als in het echte leven. Ik laat jou zien van mij op de manier zoals ik dat voor ogen heb. Er is vrijwel geen middel ter toetsing of de informatie al of niet betrouwbaar is.

Hier komen we weer even terug op Betrouwbaar. Ik kan u met een zeer gerust geweten vertellen dat wanneer je als 'recruiter' of potentiële werkgever denkt op privé netwerken eens te kijken of de potentiële kandidaat zich een beetje gedragen kan, zich volledig moet gaan afvragen af te kunnen gaan op de gepresenteerde informatie.

Ik kan u vertellen het gebeurd steeds vaker, en steeds vaker ook zonder medeweten van de persoon in kwestie, Misrepresentatie en Identity Fraud. Is de bedoelde gepresenteerde informatie formeel bruikbaar? NEEN! Persoonlijke informatie die u op het internet vind, is en blijft persoonlijk, ongeacht wie deze op het internet heeft geplaatst. U mag daar in de prive/zakelijkse sfeer, zonder toestemming niets aan ontlenen.

U mag en kan als recruiter/werkgever nu eenmaal weinig met de informatie die u tegen komt. Waarom niet????

In de eerste plaats het juridische aspect.In de tweede plaats, niemand die u verteld of de betreffende informatie namelijk wel juist is, of zelfs door de betreffende persoon aldaar geplaatst. Zo eenvoudig is het. Voor uw perceptie? 45% van de profielen op prive netwerksites zijn onvolledig, inaccuraat, of zelfs in een aanzienlijk aantal van de gevallen helemaal niet eens van de persoon in kwestie.

Ook hackers weten steeds vaker de weg te vinden naar deze sites dus tel uit je winst.

De zakelijke? Vanuit mijn ervaring is het handig gebruik te maken, als recruiter en werkgever, van de zakelijke sites. De meest eenvoudige manier van screenen is te bezien of het profiel van de betreffende gewoon voor iedereen inzichtelijk is.

Ik heb daar nogal eens de nodige vraagtekens want, als voorbeeld, ik kom nog legio namen dubbel tegen op Linkedin en Plaxo. Een profiel die is onderhouden en een profiel waar ogenschijnlijk weinig aan wordt gedaan. Wat gaan we daar aan ontlenen? You tell me!

Profielen die gewoon open staan, waar je gewoon de contact informatie mag inzien, waar mensen gewoon hun zakelijke informatie hebben neergezet, is een van de beste en doeltreffende manieren van screenen.

Mocht je twijfelen, je zult zien dat je waarschijnlijk ook nog gelijken hebt in de eerste of tweede ring om eens verder te kijken. Maar, ook dat zegt voorts weer weinig.

Google doet het immers ook goed en als je mijn naam zou intikken [Rene Civile] Kom je gewoon bij mij uit en zie je ondermeer wat ik leuk vind als hobby, waar ik me graag mee bezig houd en, je kunt me desgewenst gewoon bellen.
Als je een beetje verstand hebt van IT en een brede kijk en ervaring binnen de IT, mogen ze me altijd een vraag stellen. Ik deel nu eenmaal graag kennis en informatie, juist omdat we in de IT bezig zijn.

Kun je die informatie dan ook verder gebruiken? Ik ben zo arrogant heel netjes nee te zeggen. Wil je informatie? Bel of mail, en je krijgt antwoord van mij. Dat heet in mijn ogen transparantie.

Hoe anders het ook kan gaan? Een naamgenoot van mij die het zakelijk minder nauw nam met de merite, ook middels het internet te vinden, daar kun je last van krijgen. In een gesprek kwam dit naar voren toe en de verwarring was makkelijk gemaakt. Ik heb het heel rustig uit kunnen leggen maar er zullen genoeg momenten zijn geweest dat mensen hun conclusie al hadden getrokken, zonder dat ik daarvan ooit op de hoogte zal zijn.

Ce'st La Vie. Zo simpel is het. Social Media. Er zijn zeker gebruiksmogelijkheden maar momenteel kennen die vanuit mijn ervaring nog veel te veel haken en ogen om deze in recruitment aan te wenden.

Verkooptechnisch? Kan ik me indenken een volledig ander verhaal. Maar ook hier geld, pas op, niet alles zal lijken als gepresenteerd. Welkom op het Internet.

Als laatste, weet u zeker dat u al een blikje heb geworpen op de website van de 'Commissie Bescherming persoonsgegevens?' Hebben ze u dat al verduidelijkt in een presentatie of booTcamp betreffende social media? Of zullen deze wetten voor u niet gelden. Just a thought.

Veel succes.
Mic adam  |   | 
15-09-2010
 | 
15:51 uur
René,

Ik vindt je reactie helemaal niet negatief. Ik zou zelfs zover willen gaan om te stellen dat ze constructief is. Het lijstje van 6 tips zijn niet de enige dingen die je kan en/of moet doen.

Ik ben het roerend met je eens dat betrouwbaarheid een belangrijkt faktor is.

Ik begrijp dat je zelf in IT zit en dus een goed kijk hebt op dit gebeuren, maar de meerderheid van mensen binnen het bedrijf (inclusief marketing) beginnen pas nu sociale media te ontdekken met al zijn voor en nadelen. Weet ook dat social media een additioneel kanaal is op alles wat al bestaat om met je klanten te praten.

Tenslotte over rekruteerders, en daar heb ik ook onderzoek naar gedaan, blijkt dat ze toch dit soort media gebruiken om zich over jou te informeren; legaal te gebruiken of niet, dat laat ik in het midden - kijk maar eens naar de discussie die vandaag in duitsland loopt ivm het gebruik van dergelijke media - google mag maar facebook niet wat eigenlijk ook knettergek is...). Als sollictant weet je maar beter wat waar over jou verschijnt want ze hebben het bekeken!

Ik heb daarom een simpele regel: alles wat je niet aan je familie en vrienden niet kwijt kunt plaats dit niet online.
Civile  |   | 
15-09-2010
 | 
21:24 uur
Beste Mic,

Dank voor jou reactie weer op de mijne ;O). Ik zit sinds het begin van de Kantoor Automatisering aan de IT zijde en dan met name de communicatie IT - Non IT en de operationele processen. Daarnaast heb ik me door de loop van de jaren heen meer en meer gericht op wat nu 'social media' is gedoopt. Ik ken deze ontwikkeling dus vanaf het begin.

Ik ben het volkomen met je eens dat je zeker voorzichtig moet zijn met hetgeen je op het internet plaatst, vooral als het persoonlijk is. Ik propageerde dat al op het moment dat men ontdekte dat je kon communiceren middels een telefoonmodem, in den beginne, met de hele wereld.

Ik heb toen al gewaarschuwd niet in te gaan op de waan van het moment daar de kosten daarvan volkomen uit de hand kunnen lopen. Dat heeft men geweten gezien de hausse aan afsluitingen door de voormalige PTT/KPN.

Internet is daarna verder geevolueerd en middels de kabel voor elk huishouden beschikbaar. Ik heb met opzet de ontwikkeling bijgehouden omdat het percentage 'Pretending' in de prive zijde van de 'social media' onevenredig hoog is.

Conservatief gedacht moet je denken aan zo'n 50+%. Aan de zakelijke zijde is het ca 35+ procent. Een nog eveneens aanzienlijk getal.
Waar ik voor bljf waarschuwen dat we van zakelijke zijden twee zaken nog helemaal niet eens op orde hebben.

Eens met jou als je daar stelling neemt een soort 'code' op te zetten voor het bedrijfsleven, weliswaar gebaseerd op vrijwilligheid. Immers, de toegang tot internet is er al te lang om bepaalde zaken al weer terug te kunnen draaien.

Als voorbeeld wil ik je graag mee geven dat ik voor een firma eens een 'onderzoekje' verrichtte recruitment wise. De vraag daarna kwam ook eens te vorsen op het internet. Om je een plaatje te schetsen kwam ik twee zaken tegen. Diens prive gedragingen, erg uitbundig feestend waarvan je weet dat een organisatie daar zo gedachten bij zou hebben, en een dijk van een staat van dienst.

Dat is dus Precies wat ik bedoel dat er momenteel wel degelijk speelt. Prive gaat het niemand aan hoe ik mijn vrije tijd indeel en wat ik met mijn vrije tijd doe. Daar is jarenlang door veel mensen voor gestreden.

Waar het om gaat is dat ik in recruitment opzicht mijzelf best wil bewijzen, met alle loyaliteit voor mijn werkgever van dien. Maar wanneer een potentiële werkgever mij zou screenen op mijn prive leven? Neem even aan voor dit moment dat dat veel meer gebeurd dan je zou denken, dan pas ik.

Ik denk zeker dat je een gedragscode zou moeten opstellen en daar een ruime marge in moet aanhouden. Geef tips mee maar leg niet of weinig op.

Als aanvullend criterium geef ik graag mee dat de grijze golf van uittreden al is begonnen en je binnen nu en drie jaar op verschillend vlak te maken zult krijgen met capacitaire tekorten. Dus ook vanuit dat oogpunt geef ik graag mee dat de organisaties zich niet al te arrogant moeten opstellen want die kosten van gemiste productie, die kunnen nog wel eens aanzienlijk zijn.

Hoe dan ook, Inet, een pracht medium, social media, allemaal prachtig, zij het met heel erg veel beperkingen maar zeker ook veel overdrijving.

Recruiters, kijk naar linked in en dan zelfs een stapje verder en vergeet media zoals hyves en facebook wat de accuratesse/betrouwbaarheid of actualiteit betreft.

Sales? Ik denk zeker een nog onontgonnen terrein van mogelijkheden maar ook hier geld, even nadenken want uit ervaring weet ik dat mensen bij het idee van spam de deur net zo eenvoudig dicht voor je zetten.

Twitter? Dat is nu al een verhaal apart en het onderzoek voor het zakelijke zeker waard. Heeft het potentie? Ik ben geen sales maar ook daar gaat iemand 'bannen' heel erg eenvoudig en ik denk niet dat dat de opzet is. Twitter een medium van kleine wetenswaardigheidjes en actuele zaken wanneer men het onderweg tegen komt.

Maar legio mensen die je laten weten dat ze op een pestdruk station staan te wachten op een trein die verlaat is. Interessant? You be the judge.

Mocht je meer info willen hebben dan hoef je maar te mailen of bellen. Kennis wordt door mij altijd graag gedeeld.
Jedidja  |   | 
7-07-2011
 | 
16:22 uur
Nu, bijna een jaar later, hebben nog steeds lang niet alle bedrijven een profiel op Twitter of Facebook, al groeit dat wel. Ik heb ook het idee dat vele die er al wel op zitten, niet echt weten what's next. Zo zie je maar dat zulke dingen heel gestaag groeien.
Lisa  |   | 
30-09-2011
 | 
14:11 uur
Wat mij juist opvalt is dat tegenwoordig de meeste bedrijven wel een Facebook/Twitter pagina hebben, maar dat ze totaal niet weten hoe ze hier het beste mee om kunnen gaan.

Het hebben is 1, en af en toe eens een actietje of reclametje er op gooien lukt ook nog wel, maar er zit nog zoveel meer in dan je nu over het algemeen ziet gebeuren.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10