zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Herstel bedrijfsleven hapert, export trekt aan

13 september 2010 - Na een krachtig tweede kwartaal hapert het herstel van het Nederlandse bedrijfsleven in het derde kwartaal. Het ondernemersvertrouwen zakt weer terug onder nul. Voornaamste reden is de tegenvallende ontwikkeling in de bouwsector en zijn toeleveranciers.

Het herstel in de exportsector zet wel duidelijk door. Ook is de concurrentiepositie van het bedrijfsleven licht verbeterd, vooral buiten de EU. Daarnaast herstelt de winstgevendheid verder door een goed tweede kwartaal.



Bouw
De bouw heeft het zwaar en blijft in veel opzichten achter op andere sectoren: scherp dalende omzetten, krimpende personeelsbestanden en sterk teruggelopen orderportefeuilles. De investeringen blijven noodgedwongen op een laag pitje staan.

Ondernemersvertrouwen
De negatieve ontwikkeling van het ondernemersvertrouwen hangt in belangrijke mate samen met de negatieve ontwikkeling van de omzet- (en export)verwachtingen in de bouw, de groothandel en de sector vervoer, opslag en communicatie. In de horeca is juist sprake van een licht herstel dankzij meer investeringen, hoewel ook in de horeca de omzetverwachtingen zijn getemperd.

Regio
Het ondernemersvertrouwen verschilt aanzienlijk per regio, maar daalt overal. Het sterkst gebeurt dat in Gelderland en Limburg. In Gelderland is de terugval te wijten aan verslechterde omzet (- en export) vooruitzichten in de bouw, de groothandel en de sector vervoer, opslag en communicatie. Daarbij zakken de investeringen van de bouw naar een dieptepunt. In Limburg is de dienstensector verantwoordelijk voor de sterke daling van omzet-en exportverwachtingen.
In de regio's Zeeland/West-Brabant en Utrecht daalt het ondernemersvertrouwen daarentegen marginaal. De in deze regio's belangrijke sectoren groothandel en diensten presteren bovengemiddeld. Binnen de Zeeuwse dienstensector is vooral de horecasector verantwoordelijk voor de bovengemiddelde prestaties. Dit is (voor een deel) een seizoenseffect: het derde kwartaal is het toeristisch seizoen.

Conjunctuurenquête
De Conjunctuurenquête Nederland (COEN) brengt vier keer per jaar de belangrijkste ontwikkelingen en verwachtingen van het Nederlandse bedrijfsleven in kaart, uitgesplitst naar regio en bedrijfstak. Daarbij wordt in de analyse en de vraagstelling ingespeeld op actuele ontwikkelingen. De enquête is gebaseerd op kwalitatieve verwachtingen van ondernemingen en geeft daarom een stemmingsbeeld van ondernemers over de huidige en toekomstige gang van zaken.
De index van het Ondernemersvertrouwen is de optelsom van negatieve en positieve verwachtingen van vier indicatoren: omzet, export, investeringen en werkgelegenheid.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ondernemer voelt crisis nog steeds, maar vertrouwen in herstel groeit
 Herstel wereldwijde fusie- en overnamemarkt blijft uit
 Economisch herstel MKB blijft achter bij grootbedrijf
 Crisis over dieptepunt heen, Europa profiteert pas in 2011
 
 
reacties
 
Johan  |   | 
14-09-2010
 | 
08:22 uur
De stagnerende groei heeft nog een veel belangrijkere oorzaak. Namelijk de beperkte productie capaciteit.
Door de saneringen van de afgelopen jaren is er te weinig capaciteit om voldoende snel aan de aantrekkende vraag te voldoen.
Waar aan het begin van het jaar nog 1 á 2 weken levertijd normaal waren is dit nu 2 á 3 maanden en voor speciale onderdelen tot 12 maanden.
We hebben de flexibiliteit om snel te produceren verloren en er zijn geen buffer voorraden meer.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10