10 september 2010 -
MKB-bedrijven die aan de slag gaan met ‘Het Nieuwe Werken’, kunnen een forse bijdrage leveren aan het oplossen van het fileprobleem. Dat blijkt uit de pilot ‘Digitale Mobiliteit’, een grootschalige proef in 36 gemeenten in Amsterdam en omstreken waarbij 102 mkb-bedrijven de mogelijkheid kregen om een half jaar lang kennis te maken met tijd- en plaatsonafhankelijk werken, ofwel ‘Het Nieuwe Werken’.
De proef laat zien dat een ruime meerderheid (60 procent) van de deelnemers die ‘Het Nieuwe Werken’ hebben omarmd op één of meerdere manieren haar mobiliteit kan verbeteren. Bovendien ziet 69 procent van de ondernemers mogelijkheden voor kostenbesparing. Op basis van deze resultaten krijgt het project, een initiatief van MKB-Nederland, in opdracht van de regionale Taskforce Ontspits en de landelijke Taskforce Mobiliteitsmanagement, navolging in Twente, Stedendriehoek en Groningen-Assen en Leeuwarden.
Enthousiast
Eind 2009 schreven ruim 450 mkb-bedrijven zich in voor de pilot ‘Digitale Mobiliteit’. Na een selectieronde zijn 102 organisaties met gemiddeld twaalf medewerkers met het project gestart. De bedrijven zijn afkomstig uit diverse branches, waaronder IT- en automatiseringsdiensten, consultancy en advies, marketing en reclame, bouw en techniek, HR branche. Uiteindelijk hebben 61 organisaties ‘Het Nieuwe Werken’ omarmd en tijdens de pilotperiode gebruik gemaakt van de toepassingen voor plaats- en tijdonafhankelijk werken. Deze deelnemers zijn erg enthousiast over de nieuwe manier van werken. Een overgrote meerderheid (83 procent) geeft aan hiermee in de toekomst door te willen gaan. Ondernemers die de nieuwe manier van werken niet hebben ingevoerd, gaven als redenen hiervoor ‘de economische recessie’ en ‘andere prioriteiten’ aan.
Mobiliteit significant verbeteren
De voornaamste doelstelling van de pilot in Amsterdam was te onderzoeken in hoeverre tijd- en plaatsonafhankelijk werken in het midden- en kleinbedrijf een bijdrage kan leveren aan het terugdringen van het fileprobleem. Het project heeft aangetoond dat als mkb-bedrijven ‘Het Nieuwe Werken’ echt omarmen, die bijdrage fors zal zijn. Van de deelnemers die daadwerkelijk aan de slag zijn gegaan met ‘Het Nieuwe Werken’, geeft 60 procent aan de mobiliteit op één of meerdere manieren significant te kunnen verbeteren. Daarbij gaat het vooral om het ‘voorkomen’ en het ‘verspreiden’ van de momenten waarop ondernemers en medewerkers reizen. Bijvoorbeeld door later naar het werk en later naar huis te gaan (verspreiden) of thuis te werken en online te vergaderen (voorkomen). Voor de ondernemers en medewerkers die minimaal één keer per week in de file staan, stijgt dit percentage zelfs naar 70 procent.
Kosten, productiviteit en vitaliteit
Naast het mobiliteitseffect is onderzocht welk effect ‘Het Nieuwe Werken’ kan hebben op bedrijfsresultaat, productiviteit en vitaliteit. Een ruime meerderheid van de ondernemers (69 procent) denkt met digitale mobiliteit geld te kunnen besparen, onder meer door minder reis- en huisvestingskosten. Bijna een kwart (23 procent) van alle medewerkers die op de nieuwe manier hebben gewerkt, geeft bovendien aan daadwerkelijk productiever te zijn geworden in de pilotperiode van een half jaar. Ook op het gebied van vitaliteit van medewerkers blijken de effecten van digitale mobiliteit positief. Zo geeft 30 procent van de ondervraagde werknemers aan vitaler te zijn doordat zij een betere werkprivé balans, meer plezier in het werk of minder stress ervaren.
Uitbreiding naar andere regio’s
Op basis van het aangetoonde effect van de pilot in de regio Amsterdam zijn de regio’s Groningen-Assen, Leeuwarden en Twente en Stedendriehoek, voornemens een vergelijkbare pilot voor mkb-bedrijven op te zetten. Daarmee wordt de ambitie om het project op landelijk niveau uit te rollen, verder waargemaakt. Loek Hermans, voorzitter MKB- Nederland: "Het succes van de pilot in de regio Amsterdam laat zien hoe groot potentieel van deze nieuwe manier van werken voor het mkb in Nederland is. Niet alleen voorkomen we meer files, we besparen tijd, kosten en zijn ook nog eens productiever." Ook het Belgische ministerie van Verkeer heeft inmiddels interesse getoond in een soortgelijke pilot.
Technologie is belangrijk
De deelnemers aan Digitale Mobiliteit werden zowel technologisch als organisatorisch ondersteund om tijd- en plaatsonafhankelijk te kunnen werken. Zo kregen zij de beschikking over online software waarmee medewerkers vanaf elke computer of geschikte mobiele telefoon toegang hebben tot e-mail, agenda en contactpersonen en online konden communiceren en vergaderen. Om overal te kunnen werken kreeg men bovendien de beschikking over snel en betrouwbaar internet voor kantoor en thuis en mobiel internet voor onderweg. Tot slot werden de ondernemers organisatorisch ondersteund bij de nieuwe manier van werken, onder meer door online advies en een vast servicenummer. Van alle aangeboden faciliteiten zijn de software toepassingen het meest gebruikt. Ook de mobiele internetverbinding werd door een groot aantal ondernemers als een nuttige toevoeging op de faciliteiten ervaren.
Ik heb een site gevonden waar de oplossing staat voor het file probleem in Nederland! Neem een kijkje op deze site en maak ook nog kans op een jaar lang gratis rijden! (Klik hier)